گور می‌‌گرفتیم همه عمر

شهرام شهیدی

سنگ اول:
مدیرگروه تحقیقات تولید واکسن کوو ایران برکت گفته «برخی از ایرانیان از خارج کشور پیغام می‌دهند چه زمانی واکسیناسیون عمومی شروع می‌شود که برای واکسن‌زدن به ایران بیاییم.»
خیلی عزم جزمی می‌خواهد که در حالی که واکسیناسیون در کشورهای دیگر شروع شده یک شهروند ایرانی‌تبار واکسن نزند که برگردد به سرزمین مادری و واکسن وطنی بزند.
ما به همین منظور و برای ثبت لحظات قشنگ ایرانیان عزیز خارج از کشور، خط تلفن را باز گذاشتیم تا ببینیم آیا این عزیزان پرسش‌های دیگری هم دارند یا خیر؟

یک شهروند ایرانی‌تبار مقیم آلمان از حوالی کارخانه بنز: «خواستم بپرسم کی پراید جدید تولید می‎‌شود که ما برگردیم ایران پراید بخریم؟»
یک شهروند ایرانی مقیم ژاپن: «لطفا وقتی تصمیم گرفتید بروید تو صف دارو به من پیام بدهید که من هم خودم را برسانم و برای مریض‌مان دارو تهیه کنم.»

سنگ دوم:
گورخر شاید بداقبال‌‎ترین جانور در ایران باشد. آن از دوران باستان که بهرام که گور می‌گرفتی همه عمر، دمار از نسل گورخر ایرانی درآورد و این هم از حالا. چند وقت پیش که آخرین بازمانده‌های گور خر ایرانی را در یک جابه‌جایی به منظور تولید مثل کشتند و همین چند روز پیش هم به گورخر وارداتی رحم نکردند و حیوان بخت‌برگشته بعد از سفری طولانی از هلند، هنوز پایش را روی خاک  این سرزمین نگذاشته بود که جانش را از دست داد. کلا هر چه پت‌ومت است افتاده‌اند به جان گور خر و رهایش نمی‌کنند.
اصلا مگر از گور خر بی‎‌آزارتر هم داریم؟ نه مثل سوسک و حشرات موذی مزاحم کسی است، نه مثل موش‌های فاضلاب برای سلامتی مضر است، نه مثل شیر و گرگ به بهانه مضحک خطرناک‌بودنش می‎‌توانی شکارش کنی، نه گوشتش خوردنی است که قصاب‌ها بیفتند به جانش، نه به مزرعه‌‎ها حمله می‌‎کند که کشاورزان به این بهانه نابودش کنند.
اینجا بی‌آزار هم که باشی دلیل نمی‌‎شود نسلت را از روی زمین برندارند. جوری با این دلاور راه‌راه برخورد کردند که دیگر حساب کار دست باقی حیوانات بیاید که اگر زنده‌اند و نفس می‌کشند، امری موقتی و مرحمتی است. با این حساب فردا اگر شنیدیم نسل ماهی آکواریومی هم در ایران منقرض شد باعث تعجب من نمی‌شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.