9 میلیون دوز واکسن وارد می کنیم

رئیس جمعیت هلال‌احمر در نشست روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر خبر داد

همتی با بیان اینکه ۹میلیون دوز واکسن توسط هلال‌احمر طی یک ماه آینده وارد کشور خواهد شد، تأکید کرد: «باید این را بپذیریم که در دنیای با کووید-19 در صورتی توفیق خواهیم داشت که دسترسی همه کشورها به این مهم حداقل برای گروه‌های آسیب‌پذیر فراهم باشد وگرنه این بیماری کنترل نخواهد شد.»

هر ساله هجدهم اردیبهشت، 8 می برابر با سالروز تولد هانری دونان، بنیانگذار نهضت جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر به عنوان روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر گرامی داشته می‌شود؛ به این امید که با رعایت اصول هفتگانه تعریف‌شده از سوی جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال‌احمر و اجرای مفاد حقوق بین‌المللی بشردوستانه از سوی کشورهای مختلف به برقراری صلح و آرامش در جهان کمکی شده باشد.

نام جمعیت هلال‌احمر برای افراد مختلف جامعه تداعی‌کننده خدمات عام‌المنفعه و بشردوستانه است. از منظر عموم جامعه عده‌ای جمعیت هلال‌احمر را سازمانی داوطلبانه و حمایتی پیشرو و پاسخگو در ارایه خدمات اولیه امدادونجات در حوادث و سوانح می‌بینند و برخی دیگر این نهاد را تأمین‌کننده داروهای خاص برای بیماری‌های خاص می‌دانند.

کریم همتی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن هشتم می (۱۸ اردیبهشت) روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر که با حضور سرپرست نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در تهران و رئیس نمایندگی کشوری فدراسیون جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر برگزار شد، با ابراز خوشحالی از بزرگداشت روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر به عنوان نماینده همه خوبی‌های روی زمین، به اصول هفتگانه نهضت جهانی هلال‌احمر و صلیب سرخ اشاره کرد و گفت: «این اصول همواره کنار هم بوده و جمعیت‌های ملی این اصول را به بهترین نحو گرامی داشته‌اند.»

او با بیان اینکه در تمام این سال‌ها ممکن است مخاصمات و درگیری‌هایی رخ داده باشد، گفت: «مخاصمات و جنگ‌ها کمترین تأثیر را در عملکرد نهضت جهانی صلیب سرخ داشته است. جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال‌احمر همواره توانسته‌اند بدون ملاحظات سیاسی، نژادی و قومی در خدمت بشریت باشند.

همتی به شعار امسال در نهضت جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر اشاره کرد: «هلال‌احمر متوقف‌نشدنی، توصیف‌نشدنی و مقایسه‌نشدنی است. با توجه به ادامه کووید-19 این نام‌گذاری بسیار قابل توجه است.»

هلال‌احمر ایران 2 میلیون نفر همراه، داوطلب و نجاتگر دارد

از آنجایی که هر سال هلال‌احمری‌ها و صلیب‌سرخی‌ها در مراسم روز 8 می به بازخوانی دستاوردها و فعالیت‌های سال گذشته خود می‌پردازند، همتی نیز به بخشی از اقدامات جمعیت ملی ایران اشاره کرد: «جمعیت هلال‌احمر ایران در آستانه صدسالگی است و دورانی پرخیر و برکت داشته است. هیچ کدام از افرادی که در طول تاریخ در جمعیت هلال‌احمر فعالیت داشته‌اند، دیدگاه سیاسی و حزبی را وارد فعالیت‌های بشردوستانه خود نکرده‌اند و به همین دلیل نام‌شان ماندگار است.»

به گفته همتی هلال‌احمری که امروز در خدمت آن هستیم بیش از دو میلیون همراه، داوطلب و امدادگر و نجاتگری دارد که هر زمانی که نیاز به حضورشان و در کنار مردم‌بودن‌شان است، بدون اتلاف وقت خودشان را به مردم دردمند و آسیب‌دیده می‌رسانند.

همتی همیاران هلال‌احمر را ارتش هلال‌احمر ایران خواند و ادامه داد: «نیروی‌های جوان پرانگیزه و پرتوان در جمعیت هلال‌احمر ایران در کشور پهناور با اقلیم‌های مختلف و حوادث بسیار متنوعی سروکار دارند و توانسته‌اند بار عظیمی از دوش آسیب‌دیدگان و بحران‌زده‌ها بردارند.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر تأکید کرد: «جمعیت هلال‌احمر در کنار دیگر نهادهای مسئول، کشور ما را در منطقه و در دنیا به عنوان مهره‌های مقتدر در پاسخگویی به بحران‌ها شناسانده است.»

از تب‌سنجی 21 میلیون نفر تا کنترل 28 مرز در کشور

کووید-19 که شروع شد هلال‌احمر در کنار وزارت بهداشت و نیروهای مردمی و سپاه و بسیج وارد میدان شد. به گفته همتی در ماه‌های ابتدای سال 99 کنترل مبادی خروجی شهرها به جمعیت هلال‌احمر سپرده شد و داوطلبان بیش از 21میلیون نفر از هموطنان تب‌سنجی شدند و بر اساس علایم به مراکز درمانی ارجاع داده شدند. به علاوه از ابتدای سال ۱۴۰۰ نیز صدها نفر از امدادگران هلال‌احمر با حضور در ۲۸ مرز زمینی، دریایی و هوایی اقدام به پایش سلامت مسافران ورودی به کشور کرده و از موارد مشکوک تست‌های سریع و پی‌سی‌آر نیز اخذ کرده و مبتلایان به کرونا نیز قرنطینه شده‌اند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: «این نقطه آغاز و عطفی در خدمات هلال‌احمر بود، چراکه ما با یک همه‌گیری مواجه بودیم و همه دنیا با آن درگیر بودند. پس باید به ظرفیت‌های داخلی تکیه می‌کردیم و ما توانستیم از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنیم.» همتی در ادامه به حمایت‌های معیشتی جمعیت هلال‌احمر از آسیب‌دیدگان کووید-19 نیز اشاره کرد.»

همتی در ادامه به حمایت‌های بین‌المللی جمعیت هلال‌احمر ایران اشاره کرد: «در سال 99 انفجار بیروت اتفاق افتاد. ما جزو اولین کشورهایی بودیم که در کمتر از 24 ساعت بیمارستان صحرایی در بندر بیروت راه‌اندازی کردیم و با تیم کارآزموده پزشکی به مدت 19 روز همه خدمات مورد نیاز را ارایه دادیم.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر به درگیری‌های میان ارمنستان و آذربایجان اشاره کرد: «ما بدون توجه به طرفین درگیری به هر دو کشور اعلام آمادگی کردیم برای کمک‌های بشردوستانه که جمعیت آذربایجان دریافت کمک منوط به ادامه جنگ کرد، ولی کمک‌های ایران به ارمنستان  ارسال شد. ما همچنین در زلزله کشور ترکیه هم در کنار جمعیت ملی ترکیه بودیم و اعلام آمادگی برای ارسال کمک‌ها کرده بودیم.»

باید این را بپذیریم که در دنیای با کووید-19 در صورتی توفیق خواهیم داشت که دسترسی همه کشورها به این مهم حداقل برای گروه‌های آسیب‌پذیر فراهم باشد وگرنه این بیماری کنترل نخواهد شد.

او به بحران‌های سال گذشته در داخل کشور نیز اشاره کرد: «بلافاصله بعد از رخ دادن زلزله سی‌سخت، داوطلبان و نجاتگران ما در منطقه حاضر بودند و خوشبختانه پاسخگویی به این بحران به خوبی انجام شد.» رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه دسترسی جمعیت هلال‌احمر را به منابع و ظرفیت‌های پیشرفته محدود کرده است، از تنگناهایی که تحریم‌ها برای تحرکات بشردوستانه تحمیل می‌کند، انتقاد کرد.

عدم‌دسترسی به منابع مالی هلال‌احمر، سد بزرگ در مسیر تأمین واکسن کرونا

همتی به فرصت مغتنم برای جمعیت هلال‌احمر برای ارایه حمایت‌ها در همه‌گیری و ارتباط خوب و نزدیک با کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و فدراسیون جهانی هلال‌احمر  اشاره کرد: «هرچه به جلو می‌رفتیم بحث واکسینه‌شدن مردم در کنار اقدامات حفاظت شخصی نمود بیشتری پیدا می‌کرد؛ ما به دلیل عدم‌دسترسی به منابع مالی که در سایر کشورها بلوکه شده‌اند، کار برایمان سخت‌تر شده است.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: «اتفاقا در سمیناری که با همنوعان جمعیت‌های ملی دیگر کشورها و با حضور رئیس جمعیت صلیب سرخ چین برگزار شد، رفع تحریم‌ها و دسترسی به واکسن کرونا را به عنوان اولویت اصلی مورد تأکید قرار دادم.»

«اصلی‌ترین گروه هدف پرسنل بهداشت و درمان بوده‌اند که واکسینه‌شدن آنها اتفاق افتاده است.» او با اشاره به اینکه تحریم‌ها باعث شد دسترسی کمتری به واکسن داشته باشیم، اما توانستیم واکسیناسیون گروه‌های هدف را آغاز کنیم، اظهار داشت: «کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر باید در زمینه واکسن بیشتر ورود کرده و به دولت‌ها فشار بیاورند. اگر چهار، پنج کشور ثروتمند دنیا واکسینه شوند، بحران همه‌گیری تمام نخواهد شد. باید بحث واکسیناسیون عادلانه باشد و اگر در قلب نیویورک دنبال واکسیناسیون هستیم، باید در کشورهای محروم نیز دنبال واکسیناسیون باشیم و برای همگان فراهم باشد.

۹ میلیون دوز واکسن توسط هلال‌احمر وارد کشور خواهد شد

او با بیان اینکه امروز مراودات بین کشورها بسیار تسهیل شده است، یادآور شد: «باید این را بپذیریم که در دنیای با کووید-19 در صورتی توفیق خواهیم داشت که دسترسی همه کشورها به این مهم حداقل برای گروه‌های آسیب‌پذیر فراهم باشد وگرنه این بیماری کنترل نخواهد شد.»

برخی از کشورهای دوست قول مساعد برای همکاری در تأمین واکسن داده‌اند. همتی با اشاره به اینکه ۹ میلیون دوز واکسن توسط هلال‌احمر طی یک ماه آینده وارد کشور خواهد شد، اظهار داشت: «یک میلیون واکسن نیز طی روزهای گذشته وارد کشور شده است که این محموله در همان فرودگاه امام خمینی(ره) به عزیزان وزارت بهداشت تحویل داده شد. عدم‌دسترسی ما به منابع مالی در سایر کشورها و تحریم‌ها سبب شد تا دسترسی ما به واکسن کم باشد، اما با این وجود تمام تلاش‌مان را برای تأمین واکسن انجام داده‌ایم.»

فعالیت‌های اجتماعی و وظایفی که در عرصه‌های مختلف بر عهده جمعیت است، موضوع دیگری بود که همتی به آن اشاره کرد: «۲۴۰ میلیارد تومان در سال گذشته به شکل نقدی و غیرنقدی در زمان بحران و غیر آن از سوی هلال‌احمر جمع‌آوری و میان آسیب‌دیدگان حوادث و بحران‌ها توزیع شد. کمک‌های خارجی نیز در حدود ۷۳۰ میلیارد ریال نقدی و ۱۷۰۰ میلیارد ریال غیرنقدی بوده که از منابع بین‌المللی تأمین شده است.»

به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر، ارتباطات تنگاتنگ جمعیت هلال‌احمر با نهادهای بین‌المللی محور اصلی‌اش کاهش آلام بشری است، همتی ابزار امیدواری کرد این ارتباطات تداوم پیدا کند و بتوانیم به دنیایی عاری از تبعیض و تنگ‌نظری و اختلاف برسیم.

رسیدن به جامعه تاب‌آور با توسعه خانه‌های هلال

پراکندگی جمعیت در ایران بسیار گسترده است؛ ظرفیت کمک کردن و حمایت از مردم از سوی دولت‌ها نیز در همه کشورها محدود است. همتی با این مقدمه در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ضرورت رسیدن به جامعه‌ای تاب آور تأکید کرد: «بنای ما بر این است که ۳۷هزار خانه هلال در مناطق دوردست و صعب‌العبور و محروم کشور داشته باشیم و نکته‌ای که در این مورد وجود دارد این است که جامعه‌ای تاب‌آور است که آموزش‌ها را به جامعه هدف بیاموزد و در برابر حوادث و بحران‌ها بدون هرگونه استرسی به مقابله بپردازد.»

او توضیح داد: «خانه‌های هلال این ظرفیت را دارد که با محوریت داوطلبان و با استفاده از ظرفیت نیروهای محیطی بتواند گروه‌های مختلف را بدون توجه به بحث‌های نژاد، فرهنگ و دین در کنار هم قرار دهد و اجتماعات کوچکی را فراهم آورد و در واقع یک هلال‌احمر کوچک در یک منطقه محروم و دورافتاده باشد.»

خانه‌های هلال یک هلال‌احمر کوچک در جوامع محلی است با محوریت داوطلبان. رئیس جمعیت هلال‌احمر اضافه کرد: «این اتفاق مبارک امروز افتاده و بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ خانه هلال در سال ۹۹ تا امروز که اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ است، آماده بهره‌برداری شده است و خیلی از آنها برای مدیریت بحران تجهیز شدند و بحث افتتاح حدود ۲هزار خانه هلال را روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری خواهیم داشت.»

او با تأکید بر تمرکز جمعیت بر آموزش همگانی به استفاده از ظرفیت آموزش در فضای مجازی اشاره کرد: «استفاده از ظرفیت عظیم 15میلیونی دانش‌آموزان این سرزمین و همین‌طور استفاده از ظرفیت 40 پادگان در 17 استان کشور، از سری اقدامات مهم در حوزه آموزش است. امروز جمعیت هلال‌احمر از حیث آموزش همگانی و تخصصی گام‌های خوب و ارزشمندی برداشته است.»

او به تجهیز و به‌روز کردن بالگردهای امدادی اشاره کرد: «بعد از نیروهای مسلح، هلال‌احمر بیشترین  بالگردهای امدادی را در اختیار دارد، به طوری که هم‌اکنون ۲۴ فروند بالگرد فعال در هلال‌احمر داریم و بیش از ۱۰۰ خلبان آموزش‌دیده نیز در یگان هوایی هلال‌احمر فعال هستند.»

 

افتتاح نمایشگاه عکس گروهی “یک قرن با مردم، یک سال با کرونا”

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.