آسیا زیر تیغ کووید-19

پس از هند، موج تازه ویروس کرونا کشورهای جنوب و جنوب‌شرقی آسیا را در می‌نوردد

با وخیم‌ترشدن فاجعه ویروس کرونا در هند، موج جدید کووید-19 در جنوب و جنوب‌شرقی آسیا سرکشی می‌کند، به‌گونه‌ای که برخی از کشورها با بدترین شیوع از زمان آغاز همه‌گیری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

فرشته کیانی؛ شهروند آنلاین: با وخیم‌ترشدن فاجعه ویروس کرونا در هند، موج جدید کووید-19 بسیاری از کشورها را در جنوب و جنوب‌شرقی آسیا به کام خود کشیده است و برخی از آنها با بدترین شیوع از زمان آغاز همه‌گیری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

موارد ابتلا به کووید-19 در کشورهای اطراف هند، از نپال در شمال گرفته تا سریلانکا و مالدیو در جنوب، سر به فلک کشیده است. اما فقط همسایگان هند در این مهلکه گرفتار نشده‌اند، بلکه موارد ابتلا در کشورهای جنوب‌شرقی آسیا از جمله تایلند، کامبوج و اندونزی هم افزایش یافته است.

WHO (سازمان بهداشت جهانی) روز چهارشنبه گفت که منطقه جنوب‌شرقی آسیا بیش از 2.7 میلیون مورد جدید ابتلا و بیش از 25هزار مرگ گزارش کرده است، به ترتیب 19 و 48درصد افزایش نسبت به هفته قبل. هند درحال حاضر پرچمدار این روند صعودی است.

طغیان مجدد ویروس فشار بسیاری بر سیستم‌های بهداشتی و تجهیزات پزشکی این کشورها وارد کرده است. برخی در بحبوحه افزایش بحران، خواستار کمک بین‌المللی شده‌اند.

روز چهارشنبه، فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و جمعیت‌های هلال‌احمر (IFRC) هشدار داد که برای جلوگیری از فاجعه‌ای که در سراسر آسیا در حال وقوع است، باید اقدامات بیشتری انجام شود.

الکساندر ماتئو، مدیر منطقه‌ای IFRC در آسیا و اقیانوسیه در بیانیه‌ای گفت: «ما باید هم‌اکنون و سریع عمل کنیم تا امیدی به مهار این فاجعه انسانی داشته باشیم. این ویروس هیچ احترامی برای مرزها قائل نیست و انواع آن در سراسر آسیا بیداد می‌کند.»

کووید-19
سریلانکا از اواسط آوریل تاکنون شاهد جهش شدید در موارد ویروس کرونا بوده است.

سریلانکا

سریلانکا از اواسط آوریل با موج شدید کووید-19 مواجه شده است، به‌طوری که موارد ابتلا به سرعت از اوج موج قبلی در ماه فوریه، عبور کرده است.

روز جمعه، این کشور یک‌هزار و 895 مورد ابتلا گزارش کرد که تقریبا 5 برابر موارد روزانه گزارش‌شده در اوایل آوریل است.

به گفته پاویترا واننیاراچی، وزیر بهداشت این کشور، افزایش موارد ابتلا به دلیل اجتماعات بزرگ برای سال جدید سریلانکا در 13 و 14 آوریل بود که طی آن مردم برای جشن‌گرفتن و خرید به خیابان‌ها می‌آمدند.

قبل از این رویداد، مقامات اطمینان داشتند که کووید-19 تحت کنترل است. گوتابایا راجاپاکسا، رئیس‌جمهوری، در پیام سال نو در 12 آوریل، گفت پاندمی سال گذشته نگذاشت جشنی برپا شود، اما امسال امکان لذت‌بردن از جشن‌های سال نو را با هم فراهم کرده‌ایم.

بیست‌وهفتم آوریل، این کشور یک‌هزار و 111 مورد جدید ابتلا گزارش کرد؛ نخستین‌بار از آغاز همه‌گیری که موارد ابتلای روزانه از یک‌هزار نفر عبور کرد. مقامات با تعطیلی مدارس، توقف فعالیت‌های خصوصی و قرنطینه در بیش از 100 منطقه در این کشور 21میلیون نفری، به بحران واکنش نشان دادند.

دکتر چاندیما جیواندارا، از دانشگاه Sri Jayawardenapura که هدایت تیم توالی‌یابی ژنتیکی کووید-19 را در کشور بر عهده دارد، گفت: «با وجود نزدیکی به هند، نوع هندی ویروس کرونا تا هفته گذشته در سریلانکا تشخیص داده نشده بود. در عوض، عامل افزایش سریع موارد ابتلا را نوع مسری B.1.1.7 می‌دانند، که نخستین‌بار در انگلستان شناسایی شد و در سریلانکا در حال گردش است.»

هفته گذشته گوتابایا راجاپاکسا، رئیس‌جمهوری گفت تنها راه واکسیناسیون است. اما سریلانکا با کمبود 600 هزار دوز واکسن آسترازنکا که برای تکمیل دور دوم برنامه واکسیناسیون خود از موسسه سرم هند سفارش داده بود، روبه‌روست.

تاکنون فقط یک‌میلیون دوز واکسن در این کشور 21میلیونی توزیع شده است، حدود 5 دوز برای هر 100 نفر؛ روندی کُندتر از هند که 12 دوز برای هر 100 نفر وجود دارد.

روز پنجشنبه، سریلانکا به دنبال بنگلادش و نپال آخرین کشور همسایه بود که مرزهای خود را با هند بست.

کووید-19
مالدیو اولین کشوری بود که در میانه همه‌گیری مرزهای خود را به روی مسافران بین‌المللی باز کرد.

مالدیو

به گفته آژانس حفاظت سلامت مالدیو، این کشور همسایه هند، روز سه‌شنبه 601 مورد جدید ابتلا به کووید-19 گزارش کرد.

به‌ دلیل وابستگی شدید اقتصاد مالدیو به جهانگردی، این کشور جولای گذشته مرزهای خود را پس از سه‌ماه قرنطینه به روی مسافران بین‌المللی دوباره باز کرد و به اولین کشوری تبدیل شد که در میانه همه‌گیری از گردشگران خارجی استقبال کرد!

از آنجایی که دیگر همسایگان هند اکنون برای بستن مرزها و ممنوعیت سفر عجله دارند، استراحتگاه‌های مالدیو هنوز از ستارگان بالیوود و ثروتمندانی که می‌خواهند از بحران هند فرار کنند، استقبال می‌کند.

تاکنون در این کشور 530هزار نفری، 400هزار دوز واکسن تزریق شده است؛ به ازای هر صد نفر 76 دوز . 21درصد جمعیت این کشور کاملا واکسینه شده‌اند.

روز دوشنبه، مرکز عملیات فوریت‌های بهداشتی کشور هشدار داد که تعداد بستری‌های کووید-19 طی چند روز گذشته سه برابر و نوع جدید ویروس کرونا در مالدیو وارد شده است.

نپال

در نپال، اوضاع مانند هند بحرانی است؛ موارد ابتلا افزایش یافته، بیمارستان‌ها شلوغ است و از کشورهای دیگر درخواست کمک شده است.

سرانه پزشکان نپال و میزان واکسیناسیون آن کمتر از هند است. رویدادهای عمومی گسترده، از جمله جشنواره‌ها، اجتماعات سیاسی، عروسی‌ها و اقدامات کُند دولت باعث گسترش بیماری شده است.

دکتر سمیر آدیکاری، سخنگوی وزارت بهداشت و جمعیت نپال، روز دوشنبه گفت: «وضعیت روزبه‌روز بدتر می‌شود و ممکن است در آینده از کنترل خارج شود.»

برخی تقصیر این وضعیت نپال را به گردن هند می‌اندازند. این دو کشور مرزهای مشترک دارند. آدیکاری گفت در هفته‌های اخیر، برخی از هندی‌ها در گریز از موج سرکش دوم در هند، به امید دستیابی به امکانات پزشکی یا فرار به کشور سوم، وارد نپال شده‌اند.

تایلند

با وجود اینکه تایلند نخستین کشوری بود که موارد ابتلا به کووید-19 را در خارج از چین در ژانویه سال گذشته گزارش کرد. به لطف اقدامات موفقیت‌آمیز مهار، موارد ابتلا را در سال 2020 پایین نگه داشت. اما این کشور امسال با چالش بسیار بزرگ‌تری روبه‌روست.

قبل از شروع موج اخیر، تایلند 28 هزار و 863 مورد ابتلا تا 31 مارس گزارش کرده بود. در پنج هفته، این تعداد بیش از دو برابر شد و از 76هزار مورد عبور کرد. فقط در روز جمعه، یک‌هزار و 911 مورد جدید ابتلا گزارش شده است.

پنجم آوریل، 196 مکان تفریحی به مدت دو هفته در بانکوک، پایتخت تعطیل شد، اما شیوع قطع نشد و در میانه آوریل به دلیل شرکت صدها هزار نفر در جشنواره «سانگ کران» که با دیدار خانواده‌ها و حضور در سواحل همراه بود، تشدید هم شد.

مقامات با استفاده از مراکز ورزشی، سالن‌های کنفرانس و هتل‌ها، بیمارستان‌های صحرایی برای اسکان افراد آلوده به ویروس، از جمله موارد بدون علامت، برای جلوگیری از گسترش در جامعه ایجاد کرده‌اند.

روز سه‌شنبه، پس از آلوده‌شدن بیش از 300نفر از ساکنان بانکوک، دولت تایلند کارزار واکسیناسیون 50هزار نفر را در منطقه‌ای پُرجمعیت از این شهر، آغاز کرد.

از دولت انتقاد شده است که چرا در توزیع واکسن بسیار کُند عمل کرده است. در کشوری که نزدیک به 70میلیون نفر جمعیت دارد، تاکنون به ازای هر 100 نفر فقط دو دوز واکسن وجود داشته است.

کامبوج

موارد ابتلا در کامبوج، که تا ماه فوریه، مبتلایان اندکی ثبت کرده بود و فوتی نداشت، در حال افزایش است. شیوع از اواخر فوریه باعث افزایش سرسام‌آور موارد ابتلا از حدود صفر به صدها نفر در روز شده است!

طبق داده‌های دانشگاه جان هاپکینز، کل موارد ابتلا از حدود 500 نفر در اواخر فوریه، اکنون به 17هزار و 621 نفر رسیده است، با 114 مورد مرگ.

روز پنجشنبه، 650 مورد جدید ابتلا و چهار مرگ ثبت شد. افزایش موارد ابتلا فشار سنگینی بر سیستم شکننده مراقبت‌های بهداشتی کشور وارد کرده است.

ششم آوریل، هون سن، نخست‌وزیر، دستور داد بیماران کرونایی با علایم خفیف در خانه تحت درمان قرار بگیرند، زیرا بیمارستان‌ها ظرفیت ندارند.

یازدهم آوریل، WHO  (سازمان بهداشت جهانی) هشدار داد کامبوج «در آستانه فاجعه ملی است».

لی آیلان، نماینده WHO در کامبوج گفت: «با وجود تمام تلاش‌‌مان، برای کنترل ویروس با چالش روبه‌رو هستیم. تا زمانی که نتوانیم شیوع بیماری را متوقف کنیم، سیستم بهداشتی کامبوج در معرض خطر از هم پاشیدن قرار دارد که عواقب فاجعه‌باری در پی خواهد داشت.»

لی همچنین هشدار داد که این شیوع- به دلیل نوع مسری انگلیسی که در کامبوج شناسایی شده است- با سال گذشته متفاوت است.

برای جلوگیری از گسترش ویروس، مقامات 15 آوریل در «پنوم پن»، پایتخت قرنطینه اِعمال کردند.

مناطقی که با عنوان «مناطق قرمز» شناخته شده‌اند- با حدود 300هزار نفر جمعیت، اقدامات سختگیرانه‌ای اِعمال کرده‌اند که به موجب آن ساکنان به جز موارد فوریت‌های پزشکی، نمی‌توانند از خانه خارج شوند.

روز دوشنبه، هون سن، با وجود افزایش موارد ابتلا، دستور داد قرنطینه «پنوم پن» خاتمه یابد.

اول ماه می، ارتش کامبوج کمپین یک‌ماهه واکسیناسیون نیم‌میلیون نفر از ساکنان مناطق آسیب‌پذیر پنوم پن را با واکسن‌های چینی سینوفارم و سینوواک شروع کرد.

تاکنون، بیش از 2.6 میلیون دوز واکسن در این کشور 16 میلیون نفری توزیع شده است، اما فقط 6.33 درصد از جمعیت آن واکسینه شده‌اند.

اندونزی

اوایل این هفته، وزارت بهداشت اندونزی از شناسایی دو مورد ابتلا به ویروس بسیار مسری B.1.617  که نخستین‌بار در هند شناسایی شد، خبر داد.

این کشور 270میلیونی طی هفته گذشته به‌طور متوسط ​​روزانه حدود 5هزار مورد ابتلا به کووید-19 ثبت کرده است.

مقامات نگران تأثیر تعطیلات آتی Mudik هستند که در آن ده‌ها میلیون نفر برای برگزاری جشن عید فطر در پایان ماه رمضان، به دیدن خانواده‌هایشان در شهرهای خود می‌روند.

دولت اندونزی برای متوقف‌کردن انتشار ویروس در طول جشن‌های عید فطر، همه سفرهای داخلی را از 6 تا 17 می ممنوع کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی آنتارا، با وجود ممنوعیت سفر، 18میلیون نفر- 7درصد از جمعیت اندونزی- در حال برنامه‌ریزی برای سفر در عید فطر بودند.

آنتارا روز چهارشنبه گزارش داد، حدود 155 هزار نیرو از جمله 90 هزار پلیس و 11هزار و 500 افسر نظامی در سراسر کشور مستقر شده‌اند تا محدودیت‌ها را در ایام تعطیلات اِعمال کنند. در جاکارتا، بیش از 4هزار نیرو برای اجرای قوانین و محدودیت‌های کرونایی مستقر می‌شوند.

منبع: CNN

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.