هفتادوششمین سالروز پایان جنگ جهانی دوم

۶ سال جنگ ویرانگر با ۶۰ میلیون کشته

روز ۸ مِی امسال مصادف است با هفتادوششمین سالروز پایان جنگ جهانی دوم. در چنین روزی در سال ۱۹۴۵، پس از 6 سال جنگ ویرانگر و بیش از ۶۰میلیون کشته، آلمان نازی پس از مرگ آدولف هیتلر تسلیم شده و قوای متفقین بر آلمان و متحدینش اعلام پیروزی کردند. در پی اعلام رسمی پایان جنگ، هزاران نفر در میادین پایتخت‌های بزرگ اروپایی به جشن و شادی پرداختند.
روز ۸ مِی که «روز پیروزی» نام‌گذاری شده است، در شماری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه تعطیل رسمی به شمار می‌رود و مقامات سیاسی این کشورها با حضور بر مزار سربازان، نسبت به جانباختگان این جنگ ادای احترام می‌کنند.
امسال به دلیل وجود محدودیت‌ها در طی پاندمی کرونا، این مراسم مختصرتر برگزار شد. در فرانسه امانوئل مکرون، در برابر مجسمه ژنرال شارل دوگل در پاریس ادای احترام کرد. در ورشو، پایتخت لهستان، نیز این مراسم در میدان «پیلسودسکی» و در برابر مقبره سربازان گمنام جنگ جهانی دوم انجام شده و مقامات دولتی و ارتش بر مزار این سربازان تاج‌های گل قرار دادند. در پراگ، پایتخت جمهوری چک، نیز این مراسم با حضور رئیس‌جمهوری، مقامات دولتی و ارتشی برگزار شد. در جمهوری چک نیز این روز، روز تعطیل عمومی محسوب می‌شود.
مترجم: مهرناز الماسی
منبع: Euronews

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.