پشتوانه هلال اتکا به قانون و مشارکت مردم است

نماینده رهبر معظم انقلاب در مراسم افتتاح و رونمایی از خانه‌های هلال تأکید کرد

صبح امروز آیین گرامیداشت هفته هلال‌احمر در سازمان امدادونجات با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی نماینده ولی‌‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر و رئیس و مدیران جمعیت هلال‌احمر برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر در این مراسم که در سومین روز از هفته هلال برگزار شد، نماینده رهبر معظم انقلاب مردم‌محوربودن را مهم‌ترین عنصر در جمعیت هلال‌احمر دانست و بر حفظ این سرمایه بزرگ انسانی تأکید کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی در آغاز سخنان خود ضمن تقدیر از حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در این مراسم به تبیین اندیشه اسلامی در فعالیت‌های داوطلبانه و خدمت به دیگری پرداخت. او در این بخش از سخنان خود به تفاوت‌ خدمت در جامعه اسلامی  و سایر جوامع پرداخت و افزود: «نهضت بین‌المللی صلیب سرخ یک نهضت بشردوستانه است که در مسیر خدمت به دیگران گام برمی‌دارد،  جمعیت هلال‌احمر نیز در ایران اسلامی با توجه به  اصول هفتگانه و اهداف چهارگانه این نهضت در این مسیر حرکت می‌کند، با این تفاوت که ما از پشتوانه غنی نگاه اسلامی نیز در این عرصه برخوردار هستیم.»

نگاه ویژه اسلام به مسأله خدمت به دیگری

نماینده رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه آیین مقدس اسلام نگاه و اعتقاد ویژه‌ای به مسأله خدمت به دیگری  دارد، خاطرنشان کرد: «این رویکرد و نگاه تا حدی است که ترقی و رشد مسلمان برآمده از نیت خالصانه او در یاری به دیگری تعریف شده است. در مبانی دینی اسلام نیز بارها بر این موضوع تأکید شده است که مسلمانان خدمتگزار یکدیگر هستند و باید در این مسیر تلاش کنند.»

نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به برخی از اهداف نهضت صلیب سرخ افزود: «هلال‌احمر اهدافی دارد که به دل‌ها و جان‌های دردمند آرامش می‌بخشد و موجب تسکین آلام بشری در عین حفظ کرامت و شخصیت‌بخشی به نیازمند می‌شود. این جمعیت در جهت حفظ سلامت معنوی و جسمی دیگری تلاش می‌کند و این تلاش در نزد خداوند متعال به قدری ارزشمند است که هر کس چنین کوششی انجام دهد، بهشت از آن او است.»

یک نهضت بشردوستانه در قالب یک نهاد مردمی

او در بخش دیگری از سخنان خود مردم‌محور بودن را عنصر اساسی در جمعیت هلال‌احمر برشمرد و بر حفظ این عنصر تأکید کرد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی با بیان اینکه اهداف و اصول جمعیت هلال‌احمر مورد تأیید و تأکید اسلام است، اضافه کرد: «این مفاهیم ارزشی که برآمده و مورد تأکید دین مبین اسلام هم است، در قالب یک نهاد مردمی پدید آمده و باید از آن حفاظت و حراست کرد.»

بنا به گفته نماینده رهبر معظم انقلاب در جمعیت هلال‌احمر پس از انقلاب تحولاتی در جمعیت هلال‌احمر شکل گرفت که یکی از آنها ارتقای نقش مردم در این جمعیت بوده است. او در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: «تغییرات در جمعیت هلال‌احمر پس از انقلاب تنها محدود به تغییر نام از شیر و خورشید به هلال‌احمر نبود، بلکه این نهاد مردمی همچون بسیاری دیگر از نهادها و ساختارها در کشور از سرشت مردمی‌بودن و مردم‌سالاری بهره‌مند شد.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین معزی، نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر در ادامه سخنان خود در آیین افتتاح خانه‌های هلال و لجستیک سازمان امدادونجات اظهار داشت: «هلال‌احمر یک دستگاه دولتی نیست، بلکه یک جمعیت مردمی کنار دولت برای خدمت به مردم است؛ زیرا می‌دانیم این مردم‌سالاری در هلال‌‌احمر است که به آن اعتبار می‌بخشد.»

اهمیت پاسداری از اعتلای و اعتبار هلال

نماینده رهبر معظم انقلاب ضمن اشاره به این موضوع که انتخابات در قالب‌های مختلف در جمعیت هلال‌احمر برگزار می‌شود، افزود: «جمعیت هلال‌احمر براساس وظایف تعریف‌شده خود معین و کمک‌رسان دولت است، اما این خدمت به این معنا نیست که چون مشارکت می‌کند، یک دستگاه دولتی است.» او در ادامه بر لزوم پاسداری از اعتلا و اعتبار و جذب سرمایه‌ مردمی در هلال تأکید کرد. بنا به گفته نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر ارتقای اعتبار و اعتلای ایران به میزان مشارکت مردم در این نهاد وابسته است. نماینده رهبر معظم انقلاب در تبیین این مهم افزود: «مردم باید تشویق شوند چه در عرصه کمک مالی و چه خدمت داوطلبانه فعالیت‌های خود را در این نهاد افزایش دهند.»

او یکی از راهکارهای جذب مشارکت مردم در جمعیت هلال‌احمر را شفافیت در عملکرد این نهاد دانست و افزود: «بايد با شفاف‌سازی اعتماد مردم را جلب كنيم. عملکرد قانونمدارانه یکی از مصادیق این شفافیت است که باید در جمعیت هلال‌احمر بر آن اهتمام بیشتری ورزید. ما برای صیانت از جایگاه مردمی و اعتبار اجتماعی این نهاد به وظایف خود عمل خواهیم کرد و کمک‌کار همه ارکان جمعیت در تحقق اهداف دینی و بشردوستانه هستیم. نظارت دقیق باعث جلوگیری از فساد خواهد شد و هدایت سبب ارتقای جایگاه و برنامه‌محوری خواهد شد.» نماینده رهبر معظم انقلاب در ادامه بر این موضوع تأکید داشت که باید تلاش‌های مسئولان جمعیت هلال‌احمر در زمینه شفافیت در عرصه‌های مختلف برای مردم مشهود شود.

قدردانی از عملکرد خانواده هلال‌احمر در مقابله با ویروس کرونا 

نماینده رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه همواره مردم باید هلال‌‌‌احمر را در ذهن خود متصور  داشته باشند، افزود: «مردم نباید جمعیت هلال‌احمر را فقط در حوادث و مراسم‌ بشناسند، بلکه در تمام طول سال باید فعالیت‌های هلال‌احمر برای مردم معرفی و تبیین شود. ما در طول سال گذشته شاهد بودیم که  وقتی مردم به لحاظ معیشتی با مشکلاتی روبه‌رو شدند، هلال‌احمر کنار مردم بود، امدادگران و جوانان هلال‌احمر همچون رزمندگان در طول سال گذشته در عرصه حمایتی، پیشگیری و آموزشی و…  برای خدمت به مردم حضور داشتند و در کنار مدافعان سلامت به ایفای خدمت پرداختند تا در راستای آرامش و سلامت برای مردم تلاش کنند.»

او در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای امدادگر هشت سال جنگ تحمیلی از همه همکاران در این نهاد مردمی اعم از داوطلبان، امدادگران و جوانان که صادقانه، خالصانه، ایثارگرانه و جان بر کف در حوادث مختلف به مردم خدمت کرده‌اند، تقدیر کرد و این خدمت را که در مسیر رضای خداوند است، بسیار ارزشمند دانست.

 

 

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.