آیا استقلال همچنان شانس قهرمانی دارد؟

باخت مقابل ذوب‌آهن کار فرهاد مجیدی و شاگردانش را خراب کرد

شکست استقلال مقابل ذوب‌آهن کار را برای آبی‌های پایتخت سخت کرده است. آنها برای رسیدن به جام قهرمانی باید تلاش کنند و البته منتظر معجزه باشند!

شکست بدموقع استقلال آن هم درست در شبی که دو مدعی بالای جدول متوقف شده بودند، رویای هفت ساله قهرمانی آبی‌ها را از همیشه کمرنگ‌تر کرد. آیا استقلال هنوز امیدی برای قهرمان‌شدن دارد؟

در لیگ نوزدهم، بعد از بیستمین بازی استقلال بود که ویروس کرونا شعله‌ور شد و لیگ برتر را برای 117 روز تعطیل کرد. اتفاقا در آخرین بازی قبل از تعطیلی کرونایی، استقلال در سیرجان از گل‌گهر شکست خورد و درحالی به استقبال تعطیلات ناخواسته رفت که با یک بازی کمتر، 11 امتیاز با صدرنشین لیگ (پرسپولیس) فاصله داشت. تقریبا حالتی مشابه امروز که فرهاد مجیدی بعد از شکست مقابل ذوب‌آهن، در حالی به یک‌سوم پایانی لیگ می‌رسد که با دو بازی کمتر، اختلافی 11 امتیازی با سپاهان صدرنشین دارد.

استقلال 34 امتیازی در شرایط کنونی 10 بازی دارد که یک بازی کمتر از پرسپولیس و یک بازی کمتر از سپاهان انجام داده است. این تیم برای اینکه به عبور از پرسپولیس و سپاهان امیدوار باشد، باید حدود 26 یا 27 امتیاز کسب کند؛ یعنی هشت برد و دو مساوی یا 9 برد و یک شکست. این فرضیه، وقتی قابل اتکا می‌شود که شاگردان نویدکیا و گل‌محمدی دچار افت فاحشی نشوند و همچنان به کسب میانگین دو امتیاز از هر بازی ادامه دهند.

یعنی اگر فرض کنیم سپاهان و پرسپولیس همزمان نزول کنند و امتیاز کمتری به دست بیاورند، آن وقت استقلالی‌ها می‌توانند امیدوار باشند که در حالتی شبیه با لیگ پانزدهم (قهرمان: استقلال خوزستان) یا لیگ سیزدهم (قهرمان: فولاد خوزستان) فقط با کسب  57 امتیاز به قهرمانی برسند.

در لیگ ایران، امتیاز گرفتن در هفته‌های پایانی به مراتب سخت‌تر از نیم فصل اول است. با این حال استقلال در سال‌های اخیر، در دو مقطع، در یک‌سوم پایانی لیگ، نتایج فوق‌العاده‌ای ثبت کرده. در لیگ شانزدهم (فصل 95-96)، استقلال که فصل را خوب شروع نکرده بود، با علی منصوریان در 10 هفته پایانی 23 امتیاز گرفت و سال بعد (فصل 96-97) وینفرد شفر که در میانه راه جانشین منصوریان شده بود، در 10 بازی پایانی، درخشان‌ترین نتایج ممکن را گرفت و با کسب 25 امتیاز، استقلال را از میانه جدول تا رده سوم لیگ بالا کشید.

حالا فرهاد مجیدی برای نزدیک‌شدن به قهرمانی، باید کاری فراتر از منصوریان و شفر انجام دهد و همه حریفان آینده را یکی بعد از دیگری شکست دهد.

خبر خوب برای فرهاد مجیدی این است که هنوز دو بازی رودررو با حریفان مستقیمش دارد و اگر بتواند در دو بازی 6 امتیازی، پرسپولیس و سپاهان را شکست دهد، گام بلندی برای نزدیک‌شدن به صدر جدول برمی‌دارد.

نکته دیگر این است که استقلال از 10 بازی باقی‌مانده، هفت دیدار را در تهران برگزار می‌کند و فقط به آبادان، اراک و قائمشهر سفر خواهد کرد. این درحالی است که پرسپولیس و سپاهان هر کدام چهار دیدار خارج از خانه دارند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.