ماجرای نجات 7 معدنچی در دل سیلاب

گزارش «شهروند» از عملیات سخت امدادگران سبزوار در میان 3 رودخانه فصلی

آب سه رودخانه فصلی محمدآباد آریان بالا آمده بود. وحشیانه می‌تازید. حجم آب زیاد بود. عرض رودخانه 3 متر شده بود و عمقش 2 متر. صحنه دلخراشی بود. در این میان هفت معدنچی معدن سنگ داخل لودر میان آب حبس شده بودند. در آن لحظات تلخی که هیچ‌کس تصور نمی‌کرد معدنچیان  بتوانند جان سالم به در ببرد، امدادگران هلال‌احمر سبزوار رسیدند؛ هنوز هیچ‌کس امید نداشت. آب حتی سقف لودر را هم پوشانده بود. تا اینکه امدادگران با نصب کارگاه  توانستند در لحظه‌های آخر، زندگی را به این معدنچیان ببخشند و آنان  را از مرگ حتمی در میان سیلاب نجات دهند.

سرعت و وسعت آب آن‌قدر زیاد بود که خطر در کمین این امدادگران  فداکار هم بود، ولی آنان با وجود غرق‌شدگی  با  4ساعت عملیات روی آب، مبحوسان را زنده از سیلاب بیرون کشیدند.

محمدآباد آریان در 70کیلومتری سبزوار قرار دارد. منطقه‌ای صعب‌العبور که معدن سنگ است. محل تلاقی سه رودخانه فصلی  هم درست در کنار معدن قرار دارد. روز یکشنبه با وجود هشدارهای بارندگی، معدنچیان در حال کار در معدن بودند که متوجه شدند سیل خودرو پرایدشان را با خود می‌برد. تصمیم گرفتند با لودر معدن خودرو پراید را از مهلکه بیرون بکشند، اما آب خروشان مهلت نداد. جدال این هفت معدنچی برای نجات پراید ناموفق بود، پراید از دست رفت و معدنچیان  در لودر حبس شدند. آب هر لحظه بیشتر طغیان می‌کرد. امیدی برای نجات نبود. آب داخل کابین خودرو را گرفته بود. به سختی نفس می‌کشیدند، به انتظار مرگ نشسته بودند که امدادگران رسیدند.

ماجرا چه بود؟

محمدعلی جباری،  رئیس جمعیت هلال‌احمر سبزوار درباره جزئیات این حادثه به «شهروند» گفت: «ساعت 5 بعدازظهر یکشنبه بود که یکی از معدنچیان گرفتار با euc جمعیت هلال‌احمر تماس گرفت. مسیر طولانی بود و راه صعب‌العبور. 75 دقیقه طول کشید تا چهار تیم سیلاب  به محل حادثه رسیدند. چهار خودرو نجات به همراه چهار پرسنل و 15 نجاتگر .

آب به شدت خروشان بود. سه رودخانه فصلی با یکدیگر ادغام شده و طغیان کرده بودند. سطح آب بالا آمده بود. حجم زیاد آب باعث به وجود آمدن رودخانه‌ای با عرض 100 متر و عمق حدودا 2 متر شده بود. امدادگران  در عملیاتی پیچیده و فنی کارگاه نصب و طناب‌کشی کردند تا بتوانند محبوسان سیل را با بند نجات دهند. هر لحظه بیم مرگ گرفتاران سیل می‌رفت. عملیات سختی بود، هوا هم تاریک شده بود، اما تیم امدادونجات در عملیاتی منسجم توانستند پس از 4 ساعت این معدنچیان را از لودر غرق در آب بیرون بیاورند.

یکی از  معدنچیان  بر اثر سرمای آب و افت فشار خون بیهوش شده بود. این معدنچی با سرعت به بیمارستان انتقال داده شد. اما 6 معدنچی دیگر شرایط جسمی خوبی داشتند که به خانه‌هایشان بازگشتند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر سبزوار گفت: «طی روزهای گذشته با توجه به هشدارهای هواشناسی مبنی بر وقوع سیل و بارندگی شدید، نیروهای هلال‌احمر این شهرستان در حالت آماده‌باش بودند.»

جباری با اشاره به آماده‌بودن تجهیزات پایگاه‌های امدادونجات جاده‌ای سبزوار افزود: «شهروندان در صورت نیاز به کمک با سامانه ۱۱۲ تماس بگیرند.»

باران که از عصر یکشنبه در خراسان‌رضوی شدت گرفته است تا روز سه‌شنبه هفته جاری به صورت پراکنده تداوم خواهد داشت.

به دنبال فعالیت این سامانه بارشی، رگبار توأم با رعدوبرق، بارش تگرگ، آبگرفتگی خیابان‌ها، احتمال سیلاب، افزایش شدت وزش باد و احتمال بروز خسارت در بیشتر نقاط خراسان‌رضوی به ویژه در نیمه‌غربی و بخش‌های شمالی و مرکزی استان پیش‌بینی شده بود.

نجات سنگنورد در ارتفاعات تهران با بالگرد

این در حالی است که همزمان  امدادگران شمیرانات هم  یک سنگنورد را  در منطقه اوسون نجات دادند.

این سنگنورد شامگاه یکشنبه در منطقه اوسون از ارتفاعات تهران دچار شکستگی شده بود. وقتی  مصدوم حادثه محل حضور خود را به امدادگران اعلام کرد، امدادگران خود را به آنجا رساندند. اما با توجه به صعب‌العبور بودن مسیر دو امدادگر تمام شب را به همراه  این سنگنورد در منطقه ماندند.  صبح دوشنبه  بالگرد هلال‌احمر به منطقه اعزام و مصدوم به پایین به منتقل شد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.