از «قرنطینه ملی» تا گشایش قفل‌ها

انگلستان محدودیت‌های کووید-19 را می‌کاهد؛ در هند فریاد «قرنطینه ملی» بلند است!

چهره کووید-19 این روزها در نقاط مختلف جهان، متفاوت است. در جایی فریاد برای «قرنطینه ملی» بلند است و در گوشه‌ای دیگر قفل‌ها آرام‌آرام گشوده می‌شوند تا امید بازگشت به روال عادی زندگی جان بگیرد.

فرشته کیانی، شهروندآنلاین: کارشناسان می‌گویند رقم ابتلا به کووید-19 و مرگ‌ومیر بر اثر آن در هند بالاتر از ارقام اعلام‌شده رسمی است و درخواست برای قرنطینه سراسری در این کشور بالا گرفته است. در سویی دیگر، انگلیسی‌ها محدودیت‌ها را اندک‌اندک می‌کاهند و فرانسوی‌ها از کاهش موارد در مراقبت‌های ویژه می‌گویند.

هند را تعطیل کنید!

وزارت بهداشت هند روز دوشنبه 366هزار و 161 مورد جدید ابتلا و 3هزار و 754 مرگ گزارش کرد که اندکی نسبت به روزهای اخیر کاهش یافته است. هند تاکنون 22میلیون و 662هزار و 575 مورد ابتلا و 246هزار و 116 مرگ بر اثر کووید-19 ثبت کرده است.

با توجه به آمار بالای ابتلا و مرگ‌ومیر، فشار بر دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر، برای اعمال قرنطینه ملی ادامه دارد.

در حالی که بسیاری از بیمارستان‌ها با کمبود شدید اکسیژن و تخت مواجه‌اند و قربانیان سردخانه‌ها و مرده‌سوزخانه‌ها را انباشته‌اند، کارشناسان معتقدند آمار واقعی مرگ و ابتلا در هند بیشتر از چیزی است که اعلام می‌شود.

بسیاری از ایالت‌ها طی ماه گذشته محدودیت‌های شدیدی وضع کرده‌اند و در برخی مناطق دیگر محدودیت‌های رفت‌وآمد و تعطیلی سینما، رستوران‌ها و مراکز خرید تمدید شده است.

اما فشار بر مودی در حال افزایش است تا مانند سال گذشته در موج اول کووید-19، قرنطینه در سراسر کشور اعلام کند. به او انتقاد شده که چرا در حالی که موارد ابتلا صعودی بوده، اجازه برگزاری جشنواره‌های عظیم مذهبی و تجمعات انتخاباتی را داده است.

دکتر آنتونی اس. فائوچی، مشاور عالی دولت بایدن در مورد کووید-19، این هفته در برنامه‌ای تلویزیونی درباره وضعیت هند گفت: «شما باید تعطیل کنید. چندین ایالت هند قبلا این کار را انجام داده‌اند، اما شما باید زنجیره انتقال را بشکنید و یکی از راه‌های انجام این کار تعطیل‌کردن و قرنطینه است.»

همچنبن سازمان جهانی بهداشت وبروس کرونای هندی موسوم به B.1.617 را در رده «نوع نگران‌کننده برای جهان» قرار داد. تدروس آدانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) گفت که این سازمان کمپین «با هم برای هند» را برای جمع‌آوری بودجه برای خرید اکسیژن، دارو و تجهیزات محافظتی برای کارکنان بهداشتی آغاز کرده است.

10 می 2021؛ پلیس ر شهر آمریستار در هند برای کنترل محدودیت‌های کرونایی گشتزنی می‌کند. Photograph: Narinder Nanu/AFP/Getty

گشایش از 17 می

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، با وجود نگرانی‌های روزافزون در مورد شیوع ویروس کرونای هندی، روز دوشنبه تأیید کرد که دوستان و خانواده‌ها می‌توانند از هفته آینده در خانه‌ها دور هم جمع شوند و سینماها و موزه‌ها هم بازگشایی می‌شوند.

در آستانه گام سوم کاهش محدودیت‌های کرونا در انگلیس بیش از دوسوم بزرگسالان انگلستان دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و یک‌سوم هم کاملا واکسینه شده‌اند.

مرحله جدید کاهش محدودیت‌های کووید برای انگلیس از 17 می پیش خواهد رفت. در خانه‌ها 6 نفر یا دو خانواده می‌توانند دور هم جمع شوند.

نخست‌وزیر گفت از دوشنبه آینده رستوران‌ها می‌توانند درهای خود را برای سرویس‌دهی به مشتریان باز کنند، و مردم می‌توانند در گروه‌های 30 نفره در خارج جمع شوند.

محدودیت‌های دیگری که قرار است از روز دوشنبه آینده کاهش یابد شامل برداشتن سقف تعداد افرادی است که در مراسم تشییع جنازه شرکت می‌کنند -به شرطی که آنها روش‌های ایمن را کنار نگذارند- و باز کردن مکان‌هایی مانند سینماها و گالری‌ها.

همچنین سفرهای بین‌المللی برای اوقات فراغت به برخی مقاصد که در لیست سبز قرار دارند، ممکن خواهد شد.در حالی که ممنوعیت سفر بین‌المللی برداشته شده است، وزرا هنوز مردم را تشویق می‌کنند که به خارج از کشور سفر نکنند، به غیر از 12 سرزمینی‌ که در «لیست سبز» قرار دارند و قرنطینه هنگام بازگشت در مورد آنها ضروری نیست.

کاهش سطح هشدار

سطح هشدار کووید-19 در انگلیس از 4 به 3 کاهش یافت. این سطح بدین معناست که اپیدمی ویروس کرونا به صورت عمومی در گردش است، اما خطر بالای انتقال بین مردم وجود ندارد.

در بیانیه مقامات ارشد پزشکی انگلیس، اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز گفته شده است که «با توجه به جدیدترین داده‌ها، سطح هشدار کووید-19 انگلیس باید از 4 به 3 برسد. به لطف تلاش‌های مردم انگلیس در فاصله‌گذاری اجتماعی و تأثیری که از برنامه واکسیناسیون مشاهده می‌کنیم، تعداد موارد، مرگ‌ومیر و فشار بر بیمارستان به‎‌طور مداوم در حال کاهش است. اما این ویروس همچنان منتشر می‌شود و باید نسبت به آن هوشیار بود.»

دوشنبه بی‌مرگ

برای اولین‌بار از 30 جولای سال گذشته، روز دوشنبه در انگلیس هیچ مرگی در میان کسانی که در 28 روز گذشته آزمایش کووید-19 آنان مثبت بود، گزارش نشده است.  روز دوشنبه چنین مرگ‌هایی در اسکاتلند یا ایرلند شمالی هم ثبت نشد، با این حال چهار مرگ در ولز ثبت شد. این در حالی است که  2هزار و 357 مورد ابتلا نیز گزارش شده است. موارد ابتلا در پایین‌ترین سطح از سپتامبر گذشته است؛ مرگ‌ومیر و تعداد افراد بستری در بیمارستان هم نسبت به جولای گذشته کاهش یافته است.

در حالی که جانسون گفت انگلستان در مسیر خود برای مرحله نهایی قرار دارد، پروفسور کریس ویتی، از مقامات ارشد پزشکی انگلیس به رشد نگران‌کننده موارد کرونای هندی در انگلستان اشاره کرد. دانشمندان آخر هفته هشدار دادند در برخی مناطق که نوع B1.617.2 شناسایی شده است، موارد دو برابر می‌شود. آنها گفتند مناطق محروم‌تر و مناطقی که جوامع اقلیت قومی زیادی در آنها وجود دارد و میزان واکسیناسیون در آنها کمتر است، بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

بر اساس آمار دانشگاه جان هاپکینر، انگلستان تاکنون 4 میلیون و 450 هزار و 578 مورد ابتلا و 127 هزار و 865 مورد مرگ بر اثر کووید-19 ثبت کرده است.

از 17 می برخی مکان‌ها از جمله موزه‌ها و سینماها در انگلیس بازگشایی می‌شود.Photograph: Oli Scarff/AFP/Getty Images

ثبت کمترین آمار ابتلای 2021

فرانسه کمترین آمار ابتلای خود را در سال 2021 ثبت کرده است فرانسه روز دوشنبه 3هزار و 292 مورد جدید ابتلا به کرونا و 292 مرگ ثبت کرد. این آمار کمترین رقم از ابتدای امسال است؛ این در حالی است که شمار بیماران تحت مراقبت‌های ویژه هم برای هفتمین روز متوالی کاهش یافته است.

فرانسه 19 می رستوران‌های فضای باز را بازگشایی می‌کند. اولیویه وران، وزیر بهداشت فرانسه، روز دوشنبه گفت رستوران‌های فضای باز در فرانسه از 19 می بازگشایی می‌شود، زیرا تعداد موارد کووید در مراقبت‌های ویژه کاهش یافته است..

وران به تلویزیون LCI گفت: «چشم‌اندازها خیلی خوب به نظر می‌رسد، اما نباید مراقبت را کاهش دهیم.»

داده‌های وزارت بهداشت فرانسه نشان داد که بستری‌شدگان در بخش‌های مراقبت ویژه فرانسه برای اولین‌بار از اواخر ماه مارس، روز یکشنبه به زیر 5هزار نفر رسید. رویترز همچنین به نقل از وران گفت حدود 20نفر مبتلا به کرونای هندی در فرانسه شناسایی شده‌اند.

فرانسه تاکنون 5 میلیون و 838 هزار و 294 مورد ابتلا و 106 هزار و 553 مرگ ثبت کرده است.

«آپارتاید واکسن» و «ویروس فردگرایی»

در این میان، سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی درباره «آپارتاید واکسن» هشدار داد.

سیریل رامافوسا روز دوشنبه گفت که اگر کشورهای ثروتمند حریصانه بیش از سهم خود واکسن بگیرند، در حالی که میلیون‌ها نفر در کشورهای فقیر در انتظار آن می‌میرند، این نامش «آپارتاید واکسن» است.

رامافوساخواستار چشم‌پوشی از برخی حقوق مالکیت معنوی (IP) برای واکسن‌ها و داروها شد و گفت واکسن باید کالای عمومی جهانی باشد.

پاپ فرانسیس هم حمایت خود را از تعلیق حق مالکیت معنوی واکسن کرونا برای تقویت تأمین منابع در کشورهای فقیرتر اعلام کرد. پاپ در پیامی ویدیویی خواستار دسترسی جهانی به واکسن و تعلیق موقت حقوق مالکیت معنوی شد و گفت که جهان به «ویروس فردگرایی» مبتلا شده است، ویروسی که «ما را نسبت به رنج دیگران بی‌تفاوت می‌کند».

[جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا چند روز پیش از حمایت این کشور از تعلیق مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا خبر داد؛ تصمیمی که با استقبال سازمان جهانی بهداشت و انتقاد صنایع داروسازی روبه‌رو شد. بایدن اعلام کرد به طور موقت از پیشنهاد سازمان تجارت جهانی مبنی بر تعلیق مالکیت معنوی واکسن‌های کووید-۱۹ حمایت می‌کند.

با این‌ حال، بسیاری از کشورهای اروپایی، به ویژه آلمان و فرانسه، روز جمعه با این استدلال که کلید اصلی پایان‌دادن به همه‌گیری کووید-۱۹، تولید و ارایه بیشتر و سریع‌تر واکسن است، با این پیشنهاد مخالفت کردند.]

«قرنطینه ملی» در مالزی

مالزی هم خود را برای قرنطینه ملی یک ماهه آماده می‌کند. به گزارش رویترز، دولت مالزی اعلام کرد که در پاسخ به افزایش موارد ابتلا به کرونا، قرنطینه ملی اعمال خواهد کرد.

قرنطینه از 12 ماه می اعمال می‌شود و تا 7 ژوئن ادامه دارد. دولت گفته است که در حین قرنطینه، همه اجتماعات ممنوع و مدارس تعطیل است. سفر بین مناطق و ایالت‌های مالزی مجاز نیست، مگر در موارد اضطراری.

در موج اخیر کووید-19 در این کشور جنوب‌شرقی آسیا، میانگین ابتلای روزانه در هفته گذشته 3هزار و 600 مورد بوده است. در پیک ژانویه، میانگین ابتلا در هفت روز، 4هزار و 750 مورد بود. بر اساس آمار دانشگاه جان هاپکینز، مالزی تا کنون 444هزار و 484 هزار مورد ابتلا و یک‌هزار و 700 مرگ ثبت کرده است.

منبع: گاردین

اینجا و اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.