رونمایی از سامانه جامع آموزش همگانی

در چهارمین روز از هفته هلال با حضور رئیس جمعیت انجام شد

با حضور رئیس جمعیت هلال‌احمر، آیین رونمایی از سامانه جامع آموزش همگانی معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت و همچنین 15 عنوان کتاب منتشرشده در موسسه آموزش عالی علمی-کاربردی هلال ایران برگزار شد.

دکتر کریم همتی در این مراسم که در ساختمان صلح هلال‌احمر برگزار شد، با تبریک روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر و هفته هلال‌احمر تأکید کرد: «دانشگاه و موسسه آموزش عالی علمی-کاربردی هلال ایران، ظرفیت عظیمی است که می‌توان از آن در تربیت نیروهای مورد نیاز هلال‌احمر چه از میان پرسنل و چه از میان دیگر علاقه‌مندان استفاده کرد.»

او در همین راستا و با تأکید بر ظرفیت گسترده هلال‌احمر ایران در عرصه‌های گوناگون فعالیت و خدمات‌رسانی در سطح جامعه گفت: «کمتر جمعیت ملی در سطح نهضت جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر دارای چنین ظرفیت گسترده‌ای بوده و به عرصه‌های مختلف ورود کرده است. آنچه امروز به آن افتخار می‌کنیم میراث یکصد ساله‌ای است که با تمهیدات افراد خیر و دوراندیش در دوران قبل و بعد از انقلاب به دست آمده و باعث شده که شاهد جمعیتی بالنده باشیم که می‌تواند در داخل کشور، منطقه و در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد.»

همتی افزود: «ظرفیت ایجاد سامانه جامع آموزش همگانی هلال‌احمر، ظرفیت بی‌نظیری است که چه در دوران کرونا و چه غیر آن و در آینده می‌تواند منشأ تحولات زیادی باشد. این برنامه حتی منجر به صرفه‌جویی ریالی، کاهش ترددها، سهل‌بودن بی‌نظیر روند ارایه آموزش‌ها در فضای مجازی و … هم می‌شود.»

تسریع روند آموزش جامعه 

رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه اظهار کرد: «برای ارایه آموزش‌های همگانی به اعضای خانه‌های هلال از طریق آموزش چهره به چهره به زمان طولانی نیاز داشتیم و میزان آموزش‌ها در مدت کوتاه به عدد و رقم قابل توجهی نمی‌رسید. استفاده از ظرفیت صداوسیما هم به اعداد و ارقام و میزان آموزش‌های مورد انتظار ما نزدیک نبود. رایزنی با آموزش‌وپرورش برای آموزش دانش‌آموزان، آموزش سربازان وظیفه و … نیز به نسبت ارایه آموزش‌های مجازی، روند طولانی‌تری نیاز داشت، اما استفاده از فضای مجازی با عدد و رقم آموزش‌هایی که تا امروز ارایه شده می‌تواند بار زحمت هلال‌احمر را در زمینه آموزش جامعه بسیار سبک‌تر کند.»

همتی ادامه داد: «علی‌رغم سهولت استفاده از فضای مجازی، باید یکسری نظارت‌هایی هم بر آن انجام شود. استفاده از این فضا نباید مانع از نظارت کارشناسان ما یا حذف آنها شود، امکان سوءاستفاده را به حداقل برسانیم، در یک وضعیت ثابت نمانیم و به دنبال جذابیت کار آموزش در فضای مجازی و ایجاد جذابیت در طراحی آموزش‌ها باشیم. با این تدابیر امیدواریم روزبه‌روز آموزش‌های مجازی هلال‌احمر پربارتر شده و مخاطبان بیشتری را با خود همراه کنیم.»

رفع مشکلات موجود در زمینه فضاهای مورد نیاز آموزشی در جامعه

رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین با اشاره به مشکلات موجود در زمینه ارایه آموزش‌های حضوری و چهره به چهره گفت: «سامانه آموزشی هلال‌احمر می‌تواند مشکلات موجود در زمینه فضاهای مورد نیاز آموزشی جامعه را نیز حل کند. بنابراین با عقد تفاهم‌نامه و تعامل با سازمان‌ها از جمله دفاتر بازآموزی وزارت بهداشت بدون اینکه هزینه‌ای ایجاد کند و با طراحی دوره‌های پیشرفته آموزشی می‌توانیم جذابیت بیشتری برای مخاطبان ایجاد کنیم. ویژگی منحصربه‌فرد این تعامل و برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و پیشرفته این است که نام جمعیت هلال‌احمر در زمینه آموزش، بیشتر مطرح می‌شود.»

ظرفیت سامانه آموزش همگانی برای توسعه آموزش‌های هلال در داخل و در سطح بین‌الملل

همتی همچنین بر ارتباط منطقی میان موضوع خانه‌های هلال و آموزش مجازی هلال‌احمر نیز تأکید کرد و گفت: «در بسیاری از نقاط محروم، محدودیت دسترسی به اینترنت وجود دارد. باید ببینیم استفاده از نرم‌افزار سامانه آموزش همگانی هلال در هر نقطه و با هر موبایلی قابل استفاده است یا خیر؟»

رئیس جمعیت هلال‌احمر به ظرفیت و جنبه جهانی‌شدن آموزش‌های هلال‌احمر از طریق استفاده از این سامانه هم اشاره کرد و گفت: «از طریق این سامانه و با استفاده از توان داوطلبان می‌توان با فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر نیز لینک شده تا آموزش‌های هلال‌احمر ایران جنبه جهانی پیدا کند. امروز بسیاری از خبرها و زحمات همکاران هلال‌احمر ایران در منطقه منا و فدراسیون، انعکاس خوبی پیدا کرده و مورد استقبال قرار گرفته است.»

نوشتن کتاب کار آسانی نیست

همتی در ادامه از انتشار 15 عنوان جلد در موسسه علمی-کاربردی هلال ایران نیز تقدیر کرد و گفت: «نوشتن کتاب کار آسانی نیست، امروز حتی در میان پرسنل و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها هم رغبت کتاب نوشتن کمتر شده، در حالی که کماکان آنچه ماندگار می‌ماند، کتاب است. به عنوان مثال هرکس در هلال‌احمر می‌تواند روایتی از خدمات این جمعیت در سال 99 داشته باشد، اما این خدمات وقتی در قالب کتاب به رشته تحریر درآید، قابل استناد بوده و ماندگار می‌شود. جایگاه کتاب در تمام اعصار ویژه بوده و در دوران فعلی نیز حتی اگر به شکل فایل صوتی در فضای مجازی هم منتشر شود، کار پسندیده‌ا‌ی است.»

او با ابراز امیدواری از اینکه با طراحی و برنامه‌ریزی و هزینه‌کرد مناسب در حوزه پژوهش، شاهد بالندگی بیشتر این حوزه در هلال‌احمر باشیم، تأکید کرد: «هلال‌احمر در این زمینه به دنبال انتفاع معنوی است، چراکه انتشار نشریات، کتب و … جزو کارهای ماندگار است، بنابراین ما آمادگی داریم از حوزه پژوهش هلال‌احمر حمایت کامل داشته باشیم و امیدواریم در یک بازه زمانی 6 ماهه تا یکساله، برنامه‌های هلال‌احمر در حوزه آموزش و پژوهش رونق کیفی بیشتری پیدا کرده و شاهد پیشرفت روزبه‌روز هلال‌احمر در این زمینه باشیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.