رشد جمعیت چین به پایین‌ترین میزان در دهه‌های گذشته رسید

رئیس اداره آمار ملی چین: پایین آمدن میزان تولد، نتیجه طبیعی توسعه اقتصادی و اجتماعی چین است

چین با وجود لغو سیاست «تک‌فرزندی» در سال 2015 برای تشویق به تولد بیشتر و جلوگیری از بحران جمعیتی پیش‌رو، کمترین رشد جمعیت را از اوایل دهه 1960 گزارش کرده است. بر اساس نتایج سرشماری سال ۲۰۲۰ که روز سه‌شنبه منتشر شد، جمعیت چین در 10 سال منتهی به 2020 به یک میلیارد و 411 میلیون نفر رسیده است که نشان‌دهنده میزان رشد ۵.۳۸ درصدی جمعیت در ۱۰ سال اخیر است. این میزان منعکس‌کننده متوسط افزایش سالانه 0.53 درصد است که کمتر از 0.57 درصد گزارش‌شده در سال‌های 2000 تا 2010 است.

شهروندآنلاین،فرشته کیانی: چین با وجود لغو سیاست «داشتن یک فرزند» در سال 2015 برای تشویق به تولد بیشتر و جلوگیری از بحران جمعیتی پیش‌رو، کمترین رشد جمعیت را از اوایل دهه 1960 گزارش کرده است.

به گزارش گاردین، بر اساس نتایج سرشماری سال ۲۰۲۰ که روز سه‌شنبه منتشر شد، جمعیت کل چین در 10 سال منتهی به 2020 به یک میلیارد و 411 میلیون نفر رسیده که نشان‌دهنده میزان رشد ۵.۳۸ درصدی جمعیت در ۱۰ سال اخیر است.

این میزان منعکس‌کننده متوسط ​​افزایش سالانه 0.53 درصد است که کمتر از 0.57 درصدِ گزارش‌شده در سال‌های 2000 تا 2010 است.

بر اساس داده‌های اداره ملی آمار، در سال 2020 به‌طور رسمی 12 میلیون نوزاد متولد شده‌اند، یعنی 2.65 میلیون کمتر از سال 2019 که 18 درصد کاهش نشان می‌دهد. داده‌های اولیه که اوایل امسال براساس تولدهای ثبت‌شده منتشر شد، بیانگر افت سالانه 15 درصدی بود.

این سرشماری همچنین نشان داد که نسبت شهروندان بالای 65 سال از 8.9 درصد در سال 2010 به 13.5 درصد افزایش یافته است، در حالی که نسبت کودکان 1.35 درصد رشد کرده و جمعیت شاغل ثابت مانده‌اند، این مسأله سرعت پیرشدن جمعیت چین و نگرانی‌های اقتصادی مرتبط با آن را برجسته می‌کند.

نتایج سرشماری‌ای که هر دهه یک‌بار اعلام می‌شود، در ابتدا انتظار می‌رفت در ماه آوریل منتشر شود.

Photograph: Noel Celis/AFP/Getty Images

 آماری که نتیجه طبیعی توسعه اقتصادی و اجتماعی است

نینگ جیزه، رئیس اداره ملی آمار چین می‌گوید: «تعداد زنان در سنین باروری در حال کاهش بود و به تعویق افتادن فرزندآوری و افزایش هزینه‌های تربیت فرزند هم وجود دارد. همه اینها دلایلی برای کاهش تولد نوزادان است.»

نینگ گفت: «پایین آمدن میزان تولد نتیجه طبیعی توسعه اقتصادی و اجتماعی چین است و پیر شدن جمعیت فشار مستمر بر توسعه بلندمدت تحمیل می‌کند.»

این سرشماری اواخر سال 2020 انجام شد؛ برنامه‌ای که طی آن حدود هفت میلیون نفر از سرشماری‌کنندگان برای جمع‌آوری اطلاعات از خانواده‌های چینی خانه‌به‌خانه مراجعه بودند.

با توجه به تعداد زیاد افراد مورد بررسی، این سرشماری جامع‌ترین منبع در مورد جمعیت چین محسوب می‌شود که برای برنامه‌ریزی‌های آینده مهم است.

نتایج این سرشماری اکنون پکن را زیر فشار قرار داده است تا انگیزه زوجین را برای داشتن فرزند بیشتر افزایش دهد و سیاست‌های تشویقی برای فرزندآوری را در دستور کار قرار دهد.

با پیشرفت بیشتر کشورها به دلیل تحصیلات یا اولویت‌های دیگر مانند شغل، میزان زاد و ولد کاهش می‌یابد.

در برخی دیگر از کشورها از جمله کره جنوبی و ژاپن نیز با وجود مشوق‌های دولتی برای فرزندآوری، میزان زاد و ولد کاهش یافته است.

سال گذشته در کره جنوبی برای نخستین‌بار در تاریخ، تعداد مرگ و میر ثبت شده بیش از شمار متولدان بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.