سرنوشت مبهم صندوق ذخیره فرهنگیان

پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس دوباره حاشیه‌ساز شد؛ این‌بار دولتی کردن صندوق ذخیره فرهنگیان

لیلا مهداد– صندوق ذخیره فرهنگیان این‌بار با پیشنهاد یکی از نمایندگان سر زبان‌ها افتاد. نماینده مجلسی که از تبدیل صندوق ذخیره فرهنگیان به یک نهاد عمومی گفته. پیشنهادی که گویا قرار است در قالب طرحی در مجلس ارایه شود. برای شفافیت بیشتر موضوع و مشخص‌شدن مواضع معلمان در قبال چنین طرحی پای صحبت‌های عباس کاظمی، قائم‌مقام سازمان معلمان ایران نشسته‌ایم. هرچند کاظمی بر این باور است پیشنهاد چنین طرحی از اساس اشتباه بوده و معلمان بی‌شک چنین اجازه‌ای نخواهند داد. در ادامه صحبت‌های قائم‌مقام سازمان معلمان ایران را در این‌خصوص می‌خوانیم.

یکی از نمایندگان پیشنهاد داده صندوق ذخیره معلمان به یک نهاد عمومی بدل شود. این پیشنهاد قرار است در قالب طرحی به مجلس ارایه شود. تصویب این طرح به مثابه تهدید منافع اعضاست؟

این مسأله کاملا متضاد با منافع اعضاست. در حال حاضر حدود 800هزار معلم عضو این صندوق هستند. اعضایی که در حال حاضر مشغول به فعالیت‌اند.

ارایه چنین طرحی در قالب صندوقی همچون صندوق ذخیره فرهنگیان منطقی است؟

به شخصه معتقدم نماینده‌ای که چنین پیشنهادی را مطرح کرده، هم فاقد اطلاعات کافی است و هم از دانایی کمتری برخوردار است. وقتی صندوقی از محل حق عضویت اعضا جمع‌آوری شده، چطور می‌تواند به یک نهاد عمومی بدل شود؟ اعضای این صندوق یعنی معلمان با درآمد خود ذره‌ذره سنگ بنای این صندوق را گذاشته‌اند. اگر صندوق ذخیره فرهنگیان امروز در چنین جایگاهی است، نتیجه سال‌ها پرداخت معلم‌ها بوده است؛ حق عضویت معلمان. حالا چطور می‌شود چنین سرمایه‌ای را دولتی یا عمومی کرد؟ چنین پیشنهادهایی به هیچ‌وجه منطقی نیست.

آیا چنین پیشنهاد یا طرحی محمل قانونی دارد؟

به هیچ‌عنوان. این صندوق در قالب تبصره 63 قانون برنامه دوم توسعه شکل گرفته است. البته دولت طبق ماده 85 قانون ششم اقتصادی به این صندوق کمک می‌کند. اگرچه این کمک به هیچ‌وجه حقی برای دولت ایجاد نمی‌کند. دولت به بسیاری از سازمان‌ها کمک‌هایی از این دست داشته است. مثلا به تأمین‌ اجتماعی اما این کمک‌ها دلیلی بر شریک‌شدن دولت نیست.

صندوق ذخیره فرهنگیان مجموعه‌ای خصوصی، عمومی یا دولتی است؟

این صندوق طبق اساسنامه قانون تجارت مجوز گرفته و فعالیتش را شروع کرده است. البته طبق اساسنامه تمام منافع صندوق متعلق به اعضاست. بنابراین این صندوق کاملا خصوصی است.

این خصوصی‌بودن چه استدلالی به خود می‌بیند؟ آیا تنها دلیل خصوصی‌بودن این صندوق تأمین منابع مالی‌اش از طریق اعضاست یا دلایل دیگری هم می‌توان عنوان کرد؟

وضعیت مالی و اقتصادی اغلب معلمان بنا را بر تأسیس صندوقی در جهت کمک به مسائل اقتصادی گذاشت. صندوقی که بتواند بخشی از این سرمایه‌گذاری را درواقع از محل حق عضویت معلمان تأمین کند، البته با توافق خود معلمان. طبق قانون دولت موظف‌شده وجهی را معادل همین برداشت‌ها به سرمایه صندوق اضافه کند. وقتی اعضا از دارایی‌شان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، جدا از دلایل قانونی متعلق به معلمان است. چنین سرمایه‌ای که نمی‌تواند عمومی شود.

آیا چنین پیشنهادی اجازه قانون را به خود می‌بیند؟

قانون چنین اجازه‌ای نداده. این پیشنهاد حتی در دیوان عدالت اداری هم محق شناخته نشده است. آقایانی که چنین پیشنهادی داده‌اند، کمک دولت به این صندوق را مبنای استدلال‌شان قرار داده‌اند. در حالی که این بخش کمک دولت مطابق قانون بوده و عقبه‌ای به خود می‌بیند، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد حجم بالای سرمایه صندوق و فعالیت‌های متنوع اقتصادی و سودآوری‌هایی که داشته، این صندوق را موردتوجه عده‌ای قرار داده. افرادی که چشم طمع به آن دارند.

اعضا نگران چنین پیشنهاد و تصویب طرح‌هایی از این دست هستند. آیا این نگرانی بجاست؟

وقتی نماینده مجلسی از این دست پیشنهادات بدهد و به دنبال مصوباتی هم برود و تلاش کند عده‌ای را با خود همراه کند، بی‌شک اسباب نگرانی اعضا را فراهم می‌آورد. وقتی معلمان می‌بینند عده‌ای به دنبال ضایع‌کردن حق و حقوق‌شان هستند، طبیعتا نگران می‌شوند، به‌خصوص وقتی این دست کارها از طرف افرادی انجام می‌گیرد که قانونگذار هستند. اما باید گوشزد کرد که در آستانه انتخابات چنین پیشنهادهایی تنها اسباب بدبینی را ایجاد می‌کند و بس.

ادامه رویه فعالیت این صندوق به شکل و شمایل قبل تأثیری بر حل مشکلات اعضا یا درواقع معلمان دارد؟ قشری که در سال‌های گذشته بارها از مشکلات معیشتی‌شان شنیده‌ایم.

ما به دنبال این هستیم معلمان سهامداران شرکت‌های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان باشند تا کمی از دغدغه‌های معیشتی‌شان کاسته شود، در چنین شرایطی عده‌ای به دنبال این هستند تمام این حق را پایمال و تصرف عدوانی کنند.

آیا در چنین شرایطی کاری از دست اعضا برمی‌آید؟

بله، حتما. اعضا شروع به صحبت با نمایندگان مجلس کرده‌اند. در گروه‌های مختلف مطالبی انتشار می‌دهند. باید بگوییم به همین راحتی نمی‌شود حقوق معلمان را پایمال کرد. تعداد بسیاری از معلمان در سراسر کشور عضو این صندوق هستند. جمعیت معلمان سراسر کشور مطابق آمار یک میلیون و 70هزار نفر هستند، از این تعداد 800هزار نفر عضو این صندوق هستند. نماینده مجلسی که چنین پیشنهادی داده، بداند اعضا از تمام مواردی که قانون اجازه داده، استفاده می‌کنند تا این پیشنهاد عملی نشود از تجمع تا اعتراض و اعتصاب.

راهکار چیست؟ شما در قامت قائم‌مقام سازمان معلمان ایران چه پیشنهادی برای حل این مشکل دارید؟

ما انتظار داریم وزارتخانه، ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس مدافع حقوق جامعه معلمان باشند. بسیاری از نمایندگان معلم‌اند و از مشکلات این قشر باخبر هستند. این رویه دقیقا به بی‌اعتمادی در جامعه دامن می‌زند. نمایندگان باید از حقوق معلمان دفاع کنند، به‌خصوص اینکه معلمان اساس توسعه را پی‌ریزی می‌کنند. این سیاست‌ها خلاف جهت تأمین معیشت معلمان است، نباید اجازه مطرح‌شدن چنین طرح‌هایی داده شود.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.