آمریکا قید ماسک را زد!

جو بایدن: اگر کاملا واکسینه شده‌اید، دیگر نیازی به ماسک‌زدن نیست

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در ایالات متحده روز پنجشنبه گفت آمریکایی‌های کاملا واکسینه‌شده می‌توانند بدون استفاده از ماسک در بیشتر فعالیت‌هایی که در مکان‌های داخلی و سرپوشیده انجام می‌شود، شرکت کنند. چند ساعت بعد، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، بدون ماسک، در کنفرانسی مطبوعاتی در فضای باز این خبر را تأیید کرد. او گفت: «CDC می‌گوید نتیجه گرفته‌اند کاملا واکسینه‌شده‌ها خیلی خیلی کم در معرض خطر ابتلا به کووید-19 هستند. بنابراین، اگر کاملا واکسینه شده‌اید، دیگر نیازی به ماسک‌زدن نیست.»

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: همزمان با کاهش موارد ابتلا به ویروس کرونا و مرگ‌ومیر در سراسر آمریکا، در کنار تلاش برای واکسیناسیون، مدیر CDC (مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها) روز پنجشنبه گفت آمریکایی‌های کاملا واکسینه‌شده می‌توانند بدون استفاده از ماسک در بیشتر فعالیت‌هایی که در مکان‌های داخلی و سرپوشیده انجام می‌شود، شرکت کنند.

چند ساعت بعد، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، بدون ماسک، در کنفرانسی مطبوعاتی در فضای باز این خبر را اعلام کرد و گفت: «امروز، روزی بزرگ برای آمریکا در نبرد طولانی ما با ویروس کروناست.»

او گفت: «CDC می‌گوید نتیجه گرفته‌اند که افراد کاملا واکسینه‌شده خیلی خیلی کم در معرض خطر ابتلا به کووید-19 هستند. بنابراین، اگر کاملا واکسینه شده‌اید، دیگر نیازی به ماسک‌زدن نیست. اجازه دهید تکرار کنم: اگر کاملا واکسینه شده‌اید، دیگر نیازی به ماسک‌زدن نیست.»

راشل والنسکی از مقامات CDC گفت: «هرکس کاملا واکسینه شده است، می‌تواند بدون استفاده از ماسک یا حفظ فاصله فیزیکی در فعالیت‌ها در مکان‌های سربسته یا باز -چه بزرگ باشد، چه کوچک- شرکت کند. اگر کاملا واکسینه شده‌اید، می‌توانید کارهایی را که به دلیل بیماری همه‌گیر متوقف کرده بودید، شروع کنید.»

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «CDC می‌گوید نتیجه گرفته‌اند که افراد کاملا واکسینه‌شده خیلی خیلی کم در معرض خطر ابتلا به کووید-19 هستند. بنابراین، اگر کاملا واکسینه شده‌اید، دیگر نیازی به ماسک‌زدن نیست. اجازه دهید تکرار کنم: اگر کاملا واکسینه شده‌اید، دیگر نیازی به ماسک‌زدن نیست.»

والنسکی افزود: «افراد کاملا واکسینه‌شده باید هنگام استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی از ماسک استفاده کنند.»

یک کارشناس بهداشت در مورد وضعیت فعلی ایالات متحده گفت: «ما در واقع ویروس را رام کرده‌ایم.»

وب‌سایت  Axios روز پنجشنبه گزارش داد که به‌طور متوسط​​، ایالات متحده روزانه کمتر از 40هزار مورد جدید ابتلا به کووید-19 در طول هفته گذشته ثبت کرد که نسبت به هفته قبل 21درصد بهبود نشان داد.

رندی وینگارتن، رئیس فدراسیون معلمان آمریکا گفت: «شرایط تغییر کرده است. می‌توانیم و باید مدارس را پاییز بازگشایی کنیم. آنها را باز نگه دارید. به‌طور کامل و ایمن، پنج روز در هفته.»

در حالی که CDC  ماه فوریه گفت می‌توان با ابتکارهای جدید ایمنی، مدارس را بازگشایی کرد، در بسیاری از مناطق بزرگ، مدارس به‌طور عمده یا کاملا آنلاین به کار خود ادامه داده‌اند.

در مناطقی هم مدارس باز شده است، بسیاری از دانش‌آموزان تصمیم گرفته‌اند در خانه تحصیل کنند، از جمله تعداد نامتناسبی از  دانش‌آموزان غیرسفیدپوست.

از ماه سپتامبر، نخستین‌بار است که میانگین روزانه موارد ابتلا به کووید-19 به زیر 40نفر می‌رسد. اوج موارد ابتلای روزانه در اوایل ژانویه نزدیک به 250هزار مورد بود.

همچنین مرگ‌ومیر روزانه بر اثر کووید-19 در ایالات متحده به‌طور متوسط، تقریبا به 600 مورد رسیده است.

در بیش از نیمی از ایالت‌های آمریکا، مرگ بر اثر کووید یک‌رقمی شده است، در حالی که برخی ایالت‌ها روزهای بدون مرگ هم داشته‌اند.

در حالی که CDC ماه فوریه گفت می‌توان با ابتکارهای جدید ایمنی، مدارس را بازگشایی کرد، در بسیاری از مناطق بزرگ، مدارس به‌طور عمده یا کاملا آنلاین به کار خود ادامه داده‌اند. در مناطقی هم که مدارس باز شده است، بسیاری از دانش‌آموزان تصمیم گرفته‌اند در خانه تحصیل کنند، از جمله تعداد نامتناسبی از  دانش‌آموزان غیرِسفیدپوست.

میزان مرگ‌ومیر روزانه بر اثر کرونا در ایالات متحده از جولای سال 2020 تاکنون به این میزان کم نبوده است. مرگ‌ومیر در اواسط ژانویه به اوج خود رسید با میانگین روزانه بیش از 3هزار و 400 مورد.

در همین حال، بر اساس داده‌های CDC، تقریبا 45درصد از بزرگسالان ایالات متحده به‌طور کامل واکسینه شده‌اند و تقریبا 59درصد از بزرگسالان حداقل یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

بستری‌شدن در بیمارستان‌ها نیز به میزان قابل توجهی در ایالات متحده کاهش یافته است. کارشناسان کاهش مرگ‌ومیر و بستری‌شدن در بیمارستان‌ها را ناشی از واکسیناسیون می‌دانند.

دکتر آمش آدالجا، از دانشگاه جان هاپکینز، بر نقش حیاتی واکسیناسیون با وجود چالش‌های پیش‌رو در دستیابی به مصونیت جمعی در ایالات متحده تأکید کرد.

آدالجا، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه گفت: «هدف اصلی این است که اجازه ندهیم این ویروس به میزانی که می‌تواند جان بگیرد و این نیز محقق شده است. در واقع ما ویروس را رام کرده‌ایم.»

بر اساس آمار دانشگاه جان هاپکینز، ایالات متحده 32میلیون و 819 هزار و 878 مورد تأییدشده ابتلا به کووید-19 و 583هزار و 779 مرگ ثبت کرده است.

منبع: گاردین

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.