فلسطین، نان در اشک و خون و آتش

درگیری‌ها و بمباران در فلسطین اشغالی روز جمعه به پنجمین روز خود رسید

در بمباران هوایی غزه توسط ارتش رژیم اشغالگر قدس، بیش از ۱۰۰نفر از جمله ۳۰کودک کشته شده و مردم خانه‌های خود را ترک کرده و به مدارس سازمان ملل پناه برده‌اند. تعداد زیادی ساختمان و خانه مسکونی نیز در بمباران هوایی با خاک یکسان شده و تعدادی از سران حماس نیز کشته شده‌اند. درگیری‌ بین مسلمانان فلسطینی و یهودیان افراطی در روز عید فطر و با حمله به نمازگزاران در صحن مسجدالاقصی نیز ادامه داشت.
حماس نیز ۱۸۰۰ موشک به سمت اسراییل شلیک کرده که اکثر آنها توسط سیستم دفاعی «گنبد آهنین» اسراییل دفع شده‌‌اند.
بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که سیستم «گنبد آهنین» به ارتش اسراییل این فرصت را می‌دهد تا اقدامات دفاعی بعدی را در آرامش بیشتری طراحی کند. او ادامه داد که اسراییل از اقدامات حماس به سادگی گذشت نخواهد کرد.
روز پنجشنبه مراسم خاکسپاری تعدادی از سران حماس در فلسطین و ۸سرباز اسراییلی در شهرهای اشغالی برگزار شد.
در دیگر شهرها با جمعیت مختلط فلسطینی و اسراییلی، درگیری بین اقلیت فلسطینی عرب زبان در حمایت از فلسطینیان ساکن غزه و شهروندان اسراییلی در خیابان‌ها به جنگ داخلی تبدیل شده است.
در این شهرها آتش‌سوزی و سنگ‌اندازی در خیابان‌ها ادامه داشته و تعدادی شهروند فلسطینی توسط پلیس اسراییل بازداشت شده‌اند. در مواردی پلیس اسراییل به زور وارد خانه‌های فلسطینی‌ها شده و افراد را به اتهام شرکت در شورش‌های خیابانی بازداشت کرده و ساکنان را از خانه بیرون رانده‌اند‌.
در مرز اردن نیز، شورش آغاز شده و حامیان فلسطین در تلاش هستند از مرز عبور کرده و وارد کرانه باختری شوند که با شلیک گاز اشک‌آور توسط پلیس روبه‌رو شده‌اند.
هیچ‌کدام از طرفین درگیری‌ها تاکنون از مواضع خود کوتاه نیامده است و قدمی برای صلح برنداشته است.
شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده است که روز یکشنبه در جلسه‌ای علنی بحران در غزه را بررسی خواهد کرد.
مترجم: مهرناز الماسی
منبع: The Sun

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.