از سیستم دفاعی «گنبد آهنین» اسراییل چه می‌دانیم؟

سیستم دفاعی «گنبد آهنین» اسراییل چگونه کار می‌کند؟

بیش از ۱۸۰۰موشک حماس از غزه به سمت اسراییل شلیک شده است که فقط تعداد اندکی از «گنبد آهنین» عبور کرده‌اند.
«گنبد آهنین» از سال 2011 به کار گرفته شده و برای توقف موشک‌های پرتابی و کوتاه‌برد از غزه طراحی شده است. این سیستم، با استفاده از یک رادار، موشک پرتابی به سمت اسراییل را تشخیص داده و آنالیز می‌کند.
در صورتی که موشک پرتابی منطقه‌ای پرجمعیت یا استراتژیک را تهدید کند، این سیستم موشکی شلیک کرده و آن را از بین می‌برد. این عملیات موجب انفجار موشک‌ها در آسمان می‌شود که به صحنه‌ای معمول در سرزمین‌های اشغالی تبدیل شده است. این سیستم، به منظور صرفه‌جویی در هزینه، راکت‌هایی را که محل برخورد آنها در مناطق خالی از سکنه است، نادیده می‌گیرد.
این سیستم برای انهدام گلوله‌های توپ و خمپاره طراحی شده و همچنین از قابلیت رهگیری و انهدام هواپیماهای دشمن که در ارتفاع حداکثر ۱۰هزار متری از سطح زمین پرواز می‌کنند، برخوردار است و می‌تواند به عنوان یکی از لایه‌های دفاع هوایی ضدهواپیمای اسراییل که از سیستم‌های موشکی بهینه شده «پاتریوت» در خط اول و «هاوک» در خط دوم تشکیل می‌شود، از آسمان این کشور حفاظت کند. در کنار اینها سیستم دفاع موشکی «ختس» (پیکان) وظیفه مقابله با موشک‌های بالستیک میان‌برد (مانند موشک‌های شهاب) را بر عهده دارد.
برد مؤثر سیستم گنبد آهنین در مسافت‌های ۴ تا ۷۰ کیلومتری است.
گنبد آهنین، متحرک و قابل حمل با کامیون‌های ارتشی است و مکان نصب ثابتی ندارد. اما ارتش اسراییل، توپخانه‌هایی با فواصل معین مجهز به این سیستم تدارک دیده تا حملات موشکی بیشتری را دفع کند.
این سیستم تا ۹۰درصد اثربخش بوده و در اولین عملیات خود ۲۵۰۰موشک را خنثی کرده است. با اینکه «گنبد آهنین» نقطه اشباع بالایی دارد، اما احتمالا در صورت شلیک موشکی فراوان به سمت آن از خود ضعف نشان دهد که یکی از دلایل شلیک مداوم موشک‌های حماس از غزه طی روزهای اخیر برای آزمایش نقاط ضعف گنبد آهنین بوده است.
مترجم: مهرناز الماسی
منبع: Sky News

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.