روی زشت فوتبال حین و بعد از دربی!

دعوای داخل زمین، مصاحبه‌های بیرون زمین و کری‌خوانی‌های مجازی از دربی 95 خاطرات نسبتا تلخی ساخت

دربی 95 تا دقایق پایانی‌اش تقریبا کم‌حاشیه پیش می‌رفت، اما استارت جنجال‌ها دقیقا از همان لحظاتی خورد که بازیکنان و مربیان دو تیم وسط زمین با هم درگیر شدند.

شهروند آنلاین: بد نیست اتفاقات و حواشی‌ای که بعد از دربی رخ داده و باعث جنجال‌های بزرگ و گاها بی‌سابقه‌ای شده را مرور کنیم.

محرومیت در انتظار خاطیان دربی

دربی پایتخت در آخرین دقایق خود درگیری شدیدی بین بازیکنان هر دو تیم را به خود دید. پس از تکل محمد نادری روی پاس میلاد سرلک، مهدی ترابی وارد صحنه شد و خیلی زود بدون هیچ زدوخوردی بین این دو بازیکن، مهره‌های داخل زمین و روی نیمکت و حتی اعضای کادر فنی، تنشی را به وجود آوردند که با توجه به آرامش درون زمین، کمتر کسی تصورش را می‌کرد. برخلاف دربی‌های قبل، کمیته انضباطی بلافاصله پس از بازی دستور موقت نداد، اما حالا شنیده‌ها حاکی از آن است که در روزهای پیش‌رو احکام محرومیت به باشگاه‌ها ارسال خواهند شد و حداقل سه نفر با حکم محرومیت چند جلسه‌ای مواجه می‌شوند. صبح شنبه دو باشگاه پرسپولیس و استقلال با نامه‌هایی مواجه شدند که در آن از کمیته حقوقی می‌خواست لایحه دفاعی برای برخی نفرات را به کمیته انضباطی با قید فوریت ارسال کند و حالا به نظر می‌رسد احکام انضباطی صادر شده باشند.

شادی گل آل‌کثیر بازهم جنجالی شد

بازگشت مهاجم دزفولی پرسپولیس به شرایط مسابقه، در شرایطی رقم خورده که او در دو بازی و در دو مسابقه حساس برای تیمش در محوطه شش قدم موفق به گلزنی شده است. لحظه اوج نمایش آل‌کثیر در دربی، حضور فرصت‌طلبانه او در محوطه جریمه و تبدیل‌کردن شوت دفع‌شده شهریار مغانلو به گل در اولین دربی‌اش با پیراهن پرسپولیس بود؛ گلی که او آن را به شکل عجیب‌وغریبی جشن گرفت و حتی این شائبه را به وجود آورد که او دست به حرکت عجیبی بعد از گلزنی زده است. تعبیرهای متفاوتی از شادی گل آل‌کثیر انجام شده و او که یک بار سابقه محرومیت شش ماهه به خاطر انجام شادی گل در لیگ قهرمانان آسیا را دارد، حالا بار دیگر از سوی هواداران استقلال به یک حرکت توهین‌آمیز متهم شده است.

هواداران استقلال شاکی از داور بازی

علیرضا اکبریان که برای نخستین‌بار قضاوت شهرآورد تهران را برعهده گرفته بود، به نظر می‌رسد بازی را با یک اشتباه بزرگ آغاز کرد. در دقیقه سوم مسابقه شاهد یک صحنه مشکوک به پنالتی درون محوطه جریمه پرسپولیس بودیم که داور بازی دستور به ادامه بازی داد. ارسال خوب مهدی‌پور به قائدی رسید و این بازیکن که محمدحسین کنعانی‌زادگان را در کنار خودش می‌دید، پس از چند متری مشایعت با توپ، به درون محوطه جریمه رسید و پس از یک چرخش، رویش را به سمت دروازه پرسپولیس برگرداند که در این لحظه پس از برخورد با وحید امیری درون محوطه جریمه سرنگون شد. خیلی از کارشناسان داوری اعتقاد داشتند این صحنه باید از سوی داور خطا و پنالتی اعلام می‌شد؛ اتفاقی که می‌توانست سرنوشت دربی را به طور کلی تغییر دهد.

کری‌خوانی وزیر ارتباطات جنجال درست کرد

بلافاصله پس از برتری پرسپولیس در دربی 95، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری با ارسال توییتی در فضای مجازی برای استقلالی‌ها کری‌خوانی کرد که این توییت جهرمی حتی با واکنش فرهاد مجیدی نیز روبه‌رو شد. آذری جهرمی که همه از علاقه او به پرسپولیس آگاهند، سابقه طولانی در کری‌خوانی برای هواداران استقلال دارد و شنبه و پس از برتری تیم مورد علاقه‌اش، ستاره‌های استقلال را که نشانه‌ای از دو قهرمانی این تیم در آسیا دارد، نشانه گرفت و همین مسأله با واکنش شدید هواداران این تیم روبه‌رو شد. جهرمی در این توییت خود با سخره گرفتن دو ستاره استقلال نوشت: «ولی به نظرم اون دو تا ستاره‌، سیّاره باشند» و یک ایموجی چشمک را نیز در پایان توییتش قرار داد و این مسأله منجر به شدیدترین واکنش‌ها از سوی هواداران استقلال شد. واکنش شدید مجیدی به توییت وزیر ارتباطات، باعث شد در فضای مجازی نیز این بار مسئولان پرسپولیسی به حمایت از آذری‌جهرمی اقدام کنند. در کل کری‌خوانی آذری‌جهرمی باعث چند برابر شدن فضای پرتنش بین هواداران و حتی رسانه‌های رسمی دو باشگاه بعد از دربی 95 شد.

دستور ویژه رئیس فدراسیون در واکنش به جنجال‌های دربی

حواشی و جنجال‌های دربی 95 به حدی گسترده شد که عزیزی خادم، رئیس فدراسیون نیز دستور ویژه‌ای را برای رسیدگی به این اتفاقات صادر کرد: «به دنبال افزایش اشتباهات داوری و رفتار و گفتارهای خارج از اخلاق حرفه‌ای در جامعه فوتبال ایران و مسابقات مختلف لیگ، رئیس فدراسیون فوتبال در دستوری ویژه به کمیته انضباطی و سرپرست کمیته داوران خواهان برخورد قانونی با عوامل این ناهنجاری‌ها شد. شهاب‌الدین عزیزی‌خادم در نامه رسمی به رئیس کمیته انضباطی ضمن تأکید بر اهمیت خشونت‌زدایی و سالم‌سازی فضای فوتبال کشور شامل اماکن ورزشی، فضای رسانه‌ای، شبکه‌های اجتماعی و احترام به داوری و روح جوانمردی مسابقات، دستور داده در اسرع وقت و بدون مصلحت‌اندیشی، مطابق با آیین‌نامه انضباطی فدراسیون با خاطیان در هر جایگاهی برخورد قانونی صورت بگیرد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.