نجات 6 نفر از مرگ در 4 نقطه کشور

در یکی از این مأموریت‌ها عوامل امدادی هلال‌احمر ۴۰ ساعت در ارتفاعات آرادان به جست‌وجوی 3 گمشده پرداختند

شش نفر نجات یافتند. آنهایی که هرکدام در جایی گیر افتاده بودند و اگر کمک امدادگران نبود، جان خود را از دست می‌دادند. خطر هر لحظه در کمین آنها بود. سه نفر در سیل، دو نفر در کوه و یک نفر هم در بستر بیماری از سوی امدادگران جان دوباره یافتند. امدادگران هلال‌احمر و اورژانس منجی این  6 نفر در نقاط مختلف کشور شدند و آنها را از خطر نجات دادند.

نخستین مأموریت که 40 ساعت طول کشید مربوط به گمشدگان آرادان سمنان است. سه نفری که در سیلاب گرفتار شده بودند و سرخپوشان هلال‌احمر 40 ساعت به جست‌وجو پرداختند. درنهایت نیز این سه نفر مفقودی پس از ۴۰ ساعت عملیات جست‌وجو توسط نجاتگران هلال‌احمر آرادان پیدا شدند.

مظفر محمدخانی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان سمنان درباره جزئیات این مأموریت سخت گفت: «عملیات جست‌وجوی مستمر توسط عوامل این جمعیت برای یافتن سه جوان که در ارتفاعات منطقه لزوره آرادان مفقود شده بودند، ۴۰ ساعت به طول انجامید، درنهایت نیز آنها نجات یافتند. با اعلام مفقودی سه نفر در منطقه لزوره آرادان بلافاصله تیم‌های جست‌وجو و نجات هلال‌احمر آرادان به منطقه اعزام شدند. به علت بارش‌های زیاد و جاری‌شدن سیل در منطقه امکان دسترسی به گمشدگان میسر نشد. در روز بعد یعنی جمعه نیز تیم‌ها جهت جست‌وجو و نجات اعزام شدند. اما باز هم موفق به یافتن مفقودان نشدند و عملیات امداد بی‌نتیجه ماند.»

محمدخانی با اشاره به اینکه شدت سیل اجازه عملیات را به‌ صورت زمینی نمی‌داد، گفت: «از سازمان امدادونجات درخواست بالگرد امدادی کردیم. با اعزام تیم‌ها، هم به‌صورت زمینی با دو دستگاه موتورسیکلت امدادی و هم به‌صورت هوایی با بالگرد نسبت به جست‌وجو در منطقه مذکور اقدام شد. بالاخره پس از ۴۰ ساعت جست‌وجوی نجاتگران هلال‌احمر در سه مرحله مفقودان پیدا شده و توسط بالگرد به منطقه امن منتقل شدند. در حین جست‌وجو چهار نفر دیگر نیز که در محاصره سیل قرار داشتند، توسط نجاتگران هلال‌احمر و یک نفر توسط بالگرد به منطقه امن منتقل شدند. در این عملیات یک بالگرد امدادی، چهار دستگاه خودروی امدادی و دو دستگاه موتورسیکلت امدادی به همراه ۱۵ امدادگر و نجاتگر حضور داشتند.»

صاعقه‌زدگی یک کوهنورد در ارتفاعات توچال

عملیات بعدی مربوط به نجات یک کوهنورد صاعقه‌زده بود. کوهنوردی که در ارتفاعات توچال برق صاعقه او را گرفت و مصدومش کرد. این بار هم امدادگران بودند که برای نجات او دست به کار شدند. این زن نیز در حالی که نفس می‌کشید، تحویل عوامل اورژانس شد. سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی درباره این ماجرا گفت: «ساعت ١۴و۵۶ دقیقه روز جمعه یک مورد حادثه کوهستان در ارتفاعات توچال تهران به سامانه ١٢۵ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اطلاع داده شد. پس از اطلاع‌دادن این حادثه تیم امدادونجات کوهستان که چندین سال است در روزهای پایانی هفته در ایستگاه پنجم توچال مستقر هستند، به محل حادثه اعزام شدند. حادثه بین ایستگاه پنج و هفت رخ داده بود و در این محدوده یک خانم حدودا ٣١ ساله دچار صاعقه‌زدگی شده بود.»

برق‌زدگی نیمی از بدن کوهنورد

ملکی در ادامه صحبت‌هایش گفت: «آثار برق‌زدگی کاملا مشخص بود، به طوری که بخشی از لباس و کفش این خانم دچار سوختگی و پارگی شده بود. بخشی از بدن این خانم نیز دچار برق‌زدگی شده بود و آثار جراحت کاملا مشخص بود. این خانم زنده بود، اما توانی برای ایستادن و حرکت نداشت. تیم امدادونجات این خانم را به وسیله یک برانکارد تا ایستگاه پنج حمل کردند. پس از آن با هماهنگی او را با تله‌کابین به پایین منتقل کردند. پس از آن این خانم به عوامل اورژانس تحویل داده شد.»

او در پایان گفت: «در این روزها که شاهد بارش باران و رعد و برق هستیم، خطر صاعقه‌زدگی در ارتفاعات وجود دارد. مشاهده می‌شود که بعضی از کوهنوردان اشیایی با خود حمل می‌کنند که فلز در آن به کار رفته است که همین امر می‌تواند صاعقه را جذب کند. همچنین بهتر است ساعت کوهنوردی پیش از زمان بارش باران و وقوع رعدوبرق باشد.»

نجات کوهنورد سقوط‌کرده در ارتفاعات شمال تهران

این در حالی است که خانمی دیگر در ارتفاعات شمال تهران از سوی نجاتگران هلال‌احمر نجات یافت. این زن ۵۱ ساله‌ در ارتفاعات دربند شمیرانات گرفتار شده بود.

جمال شریفی، سرپرست جمعیت هلال‌احمر شمیرانات جزئیات این ماجرا را روایت کرد: «ساعت ۱۹ و ۵ دقیقه ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ طی اطلاع مردمی به پایگاه امدادونجات کوهستان دربند مبنی بر آسیب شدید پای راست بانوی کوهنورد ۵۱ ساله در منطقه دربند (محدوده داودی)، بلافاصله یک تیم عملیاتی از پایگاه امدادونجات کوهستان دربند به ‌همراه یک پزشک به محل حادثه اعزام شد. پس از رسیدن تیم عملیاتی به محل حادثه و ارزیابی اولیه، مشخص شد این کوهنورد به دلیل سقوط از ارتفاع دچار شکستگی در دو ناحیه ساق پا شده بود. نجاتگران پس از انجام اقدامات پیش‌بیمارستانی و تثبیت فیزیکی، مصدوم را به پایین ارتفاعات منتقل کردند. آنها او را جهت اعزام به مرکز درمانی تحویل عوامل اورژانس دادند و عملیات در ساعت ۲۰ و ۵۵ دقیقه با موفقیت پایان یافت.»

سرپرست جمعیت هلال‌احمر شمیرانات در رابطه با امدادرسانی به افرادی که در ناحیه پا آسیب می‌بینند، گفت: «داشتن لوازم مخصوص کوهنوردی از الزامات این رشته است. از تمام افرادی که ورزش کوهنوردی را به شکل مقدماتی پیگیری می‌کنند، درخواست داریم حتما از کفش مخصوص کوهنوردی استفاده کنند تا دچار آسیب‌دیدگی نشوند.»

پرواز بالگرد اورژانس برای زنده ماندن یک بیمار

همچنین بالگرد اورژانس نیز منجی یک مرد بیمار شد. این مرد با مشکل قلبی در لالی حال وخیمی داشت که عوامل اورژانس با بالگرد او را به مرکز درمانی منتقل کردند.

عارف اصل شرهانی، رئیس روابط عمومی مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان در این رابطه گفت: «پیش از ظهر روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه، گزارش وخیم بودن حال مردی ۶۰ ساله با مشکل قلبی و بستری در پرواز بالگرد اورژانس برای زنده ماندن یک مرد بیمارستان امید شهرستان لالی به مرکز اورژانس ۱۱۵ اطلاع‌رسانی شد. با توجه به حاد بودن شرایط و لزوم انتقال سریع بیمار به بیمارستان اهواز، دستور اعزام بالگرد و انتقال او با همراهی نیرو‌های امدادی صادر شد. با سرعت عمل نیرو‌های امدادی و کادر پزشکی اورژانس، فرد مذکور در ساعت ۱۲ و ۲۵ دقیقه به بیمارستان رازی اهواز انتقال یافت و هم‌اکنون تحت درمان است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.