ماجرای حرف‌زدن لیلا حاتمی با یخچال

لیلا حاتمی اسیر طوفان شوخی، انتقاد، اعتراض و نیش و کنایه!

لیلا حاتمی با اینکه تنها بازیگری نیست که در تیزرهای تبلیغاتی حضور یافته و پیش از این نوید محمدزاده، بهرام رادان، هدیه تهرانی، مهران مدیری، امین حیایی، نیکی کریمی و بسیار بسیار دیگر از هنرمندان نیز درگیر فعالیت‌های تبلیغاتی بوده‌اند، اما پیشینه و اعتبار لیلا حاتمی و شهرتی که به عنوان یک بازیگر گزیده‌کار دارد، باعث شده به خاطر حضور در اولین تیزر تبلیغاتی کارنامه‌اش با انتقادات و اعتراضات پرشماری مواجه شود…

پولاد امین، شهروندآنلاین: حضور لیلا حاتمی در یک تیزر تبلیغاتی حاشیه‌ساز شده است. به خصوص به دلیل این واقعیت که لیلا حاتمی به گزیده‌کاری در انتخاب فیلم‌هایش معروف است. حالا با چنین پیشینه و شهرتی، حضور لیلا حاتمی در تیزری که از کمترین ارزش‌های ساختاری و هنری نیز بی‌بهره است، واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به وجود آورده و کاربران به ویژه درباره لحظه‌ای که لیلا با یخچال حرف می‌زند، شوخی‌ها و کنایه‌های پرتعدادی منتشر کرده‌اند!

اولین و آخرین؟!

لیلا حاتمی تنها بازیگری نیست که در تیزرهای تبلیغاتی حضور یافته. پیش از او شاهد حضور بازیگرانی چون هدیه تهرانی، نوید محمدزاده، مهران مدیری، بهرام رادان، امین حیایی، نیکی کریمی و بسیار بسیار دیگر از هنرمندان در فیلم‌های تبلیغاتی بوده‌ایم. اما واکنش‌هایی که در دو روز اخیر نسبت به حضور لیلا حاتمی در تیزر یکی از برندهای یخچال ایجاد شده، قابل قیاس با موارد قبلی نیست و لیلا به نحوی شگفت‌انگیز سیبل انتقادات، اعتراضات و البته طعنه‌ها و نیش و کنایه‌های کاربران فضای مجازی و حتی هواداران و دوستدارانش شده است.

ظاهرا پیشینه و اعتبار لیلا حاتمی و شهرتی که به عنوان یک بازیگر گزیده‌کار دارد، باعث شده به خاطر حضور در اولین تیزر تبلیغاتی کارنامه‌اش به شدت مورد تنبیه سینمادوستانی قرار بگیرد که حضور در اثری با چنین کیفیتی را از او انتظار ندارند، حتی اگر تنها و تنها در یک تیزر یک دقیقه‌ای تبلیغاتی باشد! شاید از این‌رو باشد که بسیاری معتقدند این تیزر اولین و البته آخرین حضور تبلیغاتی لیلا حاتمی خواهد بود. با اینکه بسیاری نیز عقیده دارند که لیلا حاتمی شاید به خاطر شخصیت لجوج و سرسختش، فقط به خاطر لجبازی هم شده باشد، این مسیر را ادامه خواهد داد.
انتشار گسترده شایعاتی که حکایت از این دارند که سازنده این تیزر پرحاشیه حمید نعمت‌الله است (که لیلا حاتمی در چهار فیلم از هفت فیلمش بازی کرده)، احتمال ادامه‌دار بودن حضور لیلا حاتمی را بیشتر هم می‌کند!

لیلا و آل پاچینو

کاربران فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی واکنش‌های گسترده و البته گوناگونی در قبال حضور لیلا حاتمی در یک تیزر تبلیغاتی و حرف‌زدنش با یخچال نشان داده‌اند.
عده‌ای این موضوع را نمونه‌ و نمودی دیده‌اند از اوضاع نابسامان دیگر حوزه‌ها، از جمله سینمای ایران و به این بهانه از روابط و مناسبات حاکم بر سینمای ایران انتقاد کرده‌اند. مثل کاربری که گفته: «دیگه تو سینمای ایران یک هنرمند با اعتبار هم باقی نمونده که حرفه‌ای و متعهد عمل کنه. همه چیز شده پول و شماره کارت و حساب بانکی! واقعا منزجر‌کننده است. باز الان یک عده میگن خب هالیوودی‌ها هم تیزر تبلیغی بازی می‌کنند و تبلیغ که اشکالی نداره! در جواب بگم که اولا اونجا فرم و شکل تبلیغات فرق داره و یک صنعت پیشرفته و پولساز و البته حرفه‌ای است. در ضمن اونجا اقتصاد آزاد به معنی واقعی کلمه وجود داره. یعنی اون تبلیغی که ساخته می‌شه، واقعا مورد نیاز سازنده است. اینجا اما مردم چاره‌ای جز خرید از یکسری برند خاص و معروف ندارن، حالا چه با تبلیغ چه بی‌تبلیغ! البته من در هالیوود هم بازیگرهای مهم و درجه یک رو هم ندیدم که تبلیغ بازی کنن! آل‌پاچینو و برد پیت و مریل استریپ تو چه تیزرهایی بازی کردن؟! لیلا حاتمی هم بازیگر درجه یک این کشوره و کلی جایزه پارو کرده ظاهرا! پس شأن و منزلت هنری کجا رفت؟»

یا کاربری که گفته: «از این تبلیغ سرهم‌بندی شده مشخصه که کل بودجه تیزر صرف دستمزد خانوم حاتمی شده.»
و این یکی: «کل بودجه رفت واسه آوردن لیلا حاتمی دیگه پول نویسنده نداشتن.»

حمله به لیلا

برای شماری هم حضور لیلا حاتمی در تیزر تبلیغاتی بهانه‌ای بوده برای طعنه زدن به این بازیگر.
مثل کاربری که گفته: «از وقتی قرار شده سلبریتی‌ها هم مالیات بپردازند، بیچاره‌ها خیلی تو فشارن.»
یا کاربری که گفته: «از لیلا حاتمی بعید بود. ولی خوشم میاد هر کسی یه قیمتی داره و به محض رسیدن قیمت خوب اصول و عقاید میشه کشک.»
و کاربری که پرسیده: «یعنی خانم حاتمی انقدر لنگ پول مونده بود؟»
و آن یکی که گفته: «لیلا حاتمی هرچی تا الان خوب بود رو با این شست برد.»

لیلا حاتمی دوستداران و البته منتقدان زیادی دارد. بعضی از مخالفان لیلا حاتمی هم از حضور این بازیگر در تیزر به عنوان بهانه‌ای برای نقد بازیگری او استفاده کرده‌اند. مثل کاربری که گفته: «لیلا حاتمی حتی تو تبلیغ هم همون همیشگیه!»
یا: «یعنی واقعا این زن یخچاله. بهترین انتخاب بود اتفاقا. بازیگری که اگه دختر علی حاتمی نبود، آیا به این جایگاه می‌رسید؟»
و این یکی: «لیلا حاتمی حالت هیجان‌زده‌ش هم مثل حالت افسرده منه.»
و: «الان لیلا حاتمی رو با همین گریم و لباس می‌تونی بذاری تو دادگاه، سکانس طلاق رو دوباره بگیری. یعنی میمیک همونه.»

تیزر بی‌کیفیت

برخی نیز انتقادشان ناظر به کیفیت تیزر پرحاشیه یخچال است: «جالبه به جای اینکه با اسم یخچال به مثابه ابژه تبلیغ آشنا بشیم، خانم بازیگر با هویت واقعیشون خدمت جناب یخچال معرفی می‌شن. چه تحقیری برای بازیگر سیمرغ گرفته و چه قدرت‌نمایی از جانب جناب یخچال!»
کاربری هم به کیفیت تیزر پرحاشیه کنایه زده و پرسیده: «ایرج ملکی ساخته اینو؟»
مخالفانی هم نگاه جدی‌تری به تیزرسازی داشته‌اند: «حالا بگذریم از اینکه همه خندیدند. ولی جدی اهل فن باید بگن این تیزر رو چه جوری می‌شد بدتر از این ساخت. فکر می‌کنم خیلی کار سختی باشه تبلیغ رو انقدر بد بسازی. ظاهرا فکر پشتش بوده، شانسی نمیشه انقد همه چیز رو بد پیاده کرد.»
و البته کاربری هم پرسیده: «۸۰درصد از زمان فیلم لیلا پشت به تصویر با یک لباس مسخره است! خب بابت این نقش مسخره چرا پول به لیلا دادند؟! یک هنرپیشه ارزون‌تر نمی‌شد؟»
و: «فقط اون جمله که میگه خونه با یخچال گرما میگیره! خود لیلا حاتمی چطور قبول کرده اینو بگه!»

کیفیت تیزر البته موافقانی هم دارد: «بامزه است که. قبول دارم ایده‌ش خیلی قوی نیست، ولی خوب از آب دراومده جدی!»
یا کاربری که گفته: «والا همین‌که الان همه دارن در موردش حرف میزنن یعنی ۵۰درصد اهدافش محقق شده. بقیه اهداف هم تو کلیپ‌های بعدی».

که البته کاربری هم پاسخش را داده: «نمی‌فهمم چرا می‌گن تبلیغ بد وجود نداره! بله تبلیغ بد هم یک جور دیده شدن میاره، اما هدف تبلیغات دیده‌شدن صرف نیست! اگه این‌جوریه، پس آژانس‌های خلاقیت و نویسنده‌ها و کارگردانای خلاقیت احمقن که تلاش می‌کنن؟ مخصوصا که برندی مثل امرسان نیازی به شناساندن برندش نداره که بگیم همین دیده‌شدن کافی بود!»


خنده‌بازار

عده‌ای نیز از این بهانه فقط برای شوخی و خنده استفاده کرده‌اند.
– «بامزه بود، خندیدیم!»
– «جایزه بهترین بازی رو باید بدن به یخچال!»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.