همه آنهایی که آمدند

در پنج روز ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری چه گذشت؟

آخرین روز ثبت نام داوطلبان نامزدی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌‎جمهوری

شهروند آنلاین: پرونده ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری امروز بسته شد تا بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، شورای نگهبان مسئولیت بررسی مدارک و صلاحیت بیش از ۳۰۰ نفر از داوطلبان را بررسی کند؛ اما افراد سرشناس و شاخص چه کسانی بودند و چه برنامه‌ای داشتند؟

روز اول ثبت نام

وهاب عزیزی، دبیرکل جهادگران ایران اسلامی نخستین چهره سیاسی بود که نام خود را به عنوان داوطلب نامزدی در انتخابات ثبت کرد. عزیزی شعار خود را «جهاد برای حل مشکلات مردم، جهاد برای قطع زنجیره فساد، ویژه‌خواری و رانت» اعلام کرد.

محمدحسن نامی، وزیر ارتباطات دولت دهم پس از ثبت نام در انتخابات با بیان اینکه ۶۴ برنامه آماده کردم، گفت: «۶ برنامه برای شش ماهه اول دولت است تا بتوانیم تعادلی بین وضعیت معیشتی مردم ایجاد کنیم».

سعید محمد، فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) هنگام ثبت نام در وزارت کشور با اشاره به عزم جزم خود برای حضور در انتخابات تصریح کرد: «خداوند آن قدر منابع به کشور داده که بتوانیم مشکلات مردم را کاهش داده یا حل کنیم».

حسین دهقان، وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پس از ثبت نام در انتخابات با اشاره به اینکه عرصه انتخابات کشور جای سلبریتی‌های سیاسی نیست؛ گفت: «پاسخگویی به مردم، پذیرش مسئولیت و کارآمدی مسئولان نظام، حقوق همه ملت ایران است».

محمود زمانی قمی، استاندار پیشین ایلام و چهارمحال‌وبختیاری از نزدیکان رئیس دولت اصلاحات و عضو بنیاد باران است و تا سال ۸۹ مدیر اجرایی آن بنیاد بوده است.

حجت‌الاسلام محمد زارع فومنی، دبیرکل حزب مردمی اصلاحات گفت: «۵۰درصد کابینه‌ام را زنان و ۵۰درصد کابینه را جوانان و مردان تشکیل می‌دهند. معاون اول من خانم خواهد بود و هر ایرانی از روزی که بنده انتخاب شوم ماهی سه میلیون یارانه دریافت می‌کند.»

سید وحید کریمی، سفیر پیشین ایران در نامبیا و و دیپلمات پیشین در لندن و نیویورک برنامه ریاست‌جمهوری خود را بر چهار اصل مسکن، بهداشت، آموزش و حمل و نقل استوار دانست.

روزدوم ثبت نام

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق با هیأت همراه در وزارت کشور حاضر شد و پس از نام‌نویسی در انتخابات با اشاره به شناسنامه خود گفت: «شناسنامه اصل اصل است و ملت ایران پیروز است».

صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری در وزارت کشور حاضر شد.

سیّد امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس پیش از حضور در ساختمان وزارت کشور در مرقد امام‌خمینی(ره) و مزار علی‌اصغر زارعی نماینده فقید مجلس در بهشت زهرا(س) حضور یافته بود.

محمد عباسی پس از ثبت نام در سخنانی گفت: «من نگران معیشت مردم و اشتغال جوانان هستم، نگران از هم پاشیدن خانواده به دلیل شرایط اقتصادی فعلی هستم و تمام تلاشم را برای بهبود این اوضاع انجام می‌دهم».

رستم قاسمی، وزیر نفت دولت دهم پس از ثبت نام گفت: «بیشتر توسعه در صنعت نفت کشور درست در زمانی اتفاق افتاد که تحریم‌های آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا علیه کشور ایران واقع شد.»

حسن سبحانی، نماینده دوره‌های پنجم، ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی شعار انتخاباتی خود را «اقتصاد بدون ربا» اعلام و تأکید کرد: «برای بهبود تدریجی مناسبات توسعه اقتصادی ایران و کمک به تحقق استقلال اقتصادی در انتخابات حاضر می‌شوم».

محمد شریف ملک‌زاده، مشاور محمود احمدی‌نژاد و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دولت دهم با حضور در تالار وزارت کشور به صورت رسمی داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری شد.

محمدحسن قدیری ابیانه، دیپلمات پیشین پس از پایان ثبت نام تأکید کرد که در راستای اهداف و آرمان‌های نظام حرکت خواهیم کرد.

قدرتعلی حشمتیان، رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران شعار خود را «آسایش دو گیتی، نه افراط نه تفریط» اعلام و تأکید کرد: «به عنوان سرباز وطن به انتخابات ورود کرده‌ام».

روزسوم ثبت نام

محمدرضا صباغیان، نماینده مردم مهریز و یزد پس از نام‌نویسی در انتخابات مشکل اصلی کشور را بی‌توجهی به قانون و مقررات و دورزدن قانون و پارتی‌بازی دانست.

رامین مهمانپرست، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه پس از ثبت نام در انتخابات گفت: «برنامه مستقلی دارم و از همه نیروهایی که واقعا به دنبال رویکرد ملی هستند و دلسوز کشور هستند، استفاده خواهم کرد».

علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس دهم پس از ثبت نام در انتخابات درباره کابینه احتمالی خود گفت: «به طور کلی معتقدم کابینه باید افراد متخصص باتجربه را در بر بگیرد؛ چه اصولگرا چه اصلاح‌طلب چه آقا، چه خانم چه شیعه و چه سنی.

محمود صادقی، عضو فراکسیون امید مجلس دهم گفت: «امیدوارم که تأیید صلاحیت شوم و اگر نشدم مراحل قانونی را برای اعتراض طی می‌کنم.»

محسن مهرعلیزاده، رئیس سازمان ورزش و امور جوانان دولت اصلاحات ثبت نام خود در انتخابات را هماهنگ با جبهه اصلاحات دانست.

روزچهارم ثبت نام

علیرضا افشار، فرمانده پیشین نیروی مقاومت گفت: «با کوچک‌سازی دولت، اتوماسیون‌شدن صنعتی و فضای مجازی افراد بیکار به جامعه اضافه می‌شوند بنابراین برنامه‌هایی برای اشتغال خرد داریم.

فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی در پاسخ به این پرسش که آیا مثلا از جناح اصلاح‌طلب یا اصولگرا وارد عرصه انتخابات شده است یا نه، ادامه داد: «اینها دیگر تمام شده است».

سید مصطفی تاجزاده، فعال اصلاح‌طلب و معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات تأکید کرد: «متعهد می‌شوم به حق حاکمیت ملت خیانت نکنم و همواره پاسدار حقوق و آزادی‌های قانونی شهروندان باشم.»

شاهین محمد صادقی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی  و عضو هیأت‌رئیسه مجلس نهم با حضور در ستاد انتخابات کشور داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شد.

روزپنجم ثبت نام

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران پس از ثبت نام در انتخابات گفت: «در دولت خود منش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که همان تنش‌زدایی است را در دستور کار خود قرار خواهم داد.»

علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی پس از ثبت نام تصریح کرد: «رونق مدیریت صحنه بین‌المللی و انقلابی عمل‌کردن در این مقطع آن است که وجوه بلوکه‌شده ملت ایران را از دست کشورها در بیاوریم.»

مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: «اگر اف‌ای‌تی‌اف داخلی را اصلاح کنیم دیگر رانت‌خواران نمی‌توانند حضور پیدا کنند و پول‌ها گم نمی‌شود.»

عباس آخوندی، وزیر پیشین راه‌وشهرسازی تصریح کرد: «عدالت، آزادی و رقابت منصفانه وجه‌های یک حقیقت واحد به نام توسعه‌اند.»

سید شمس‌الدین حسینی، وزیر پیشین امور اقتصادی و دارایی و نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: «یک برنامه در دستور کار ما قرار دارد و آن سهیم‌کردن مردم در فروش نفت  است. اگر نظام تأمین مالی ما حل شود قفل تورم در کشور حل می‌شود.»

سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای علی فضای مجازی پس از ثبت نام با اشاره به اینکه به پلتفرم‌های داخلی معتقد هستم؛ گفت: «به طور عام هیچ وقت از فیلترینگ دفاع نکرده‌ام».

مصطفی کواکبیان، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: «دولت من مردم‌سالار و شعار من صداقت با مردم و برنامه من هم تحقق جمهوریت سوم با موضوعیت قانون اساسی است.»

علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار کرد: «جبهه انقلاب به سطحی از بلوغ و عقلانیت و هوشمندی رسیده است که هیچ نگرانی بابت تصمیم‌گیری جمعی در رسیدن به نامزد واحد نخواهیم داشت.»

سید عزت‌الله ضرغامی، رئیس پیشین صداوسیما در بیانیه پس از ثبت‌نام زدن زیر میز را مبارزه با فقر، فساد، تبعیض، ناکارآمدی، اشرافیگری، انحصار، آقازادگی دانست».

حجت‌الاسلام سیدعباس نبوی از اعضای موسس دفتر تحکیم وحدت برای ثبت نام در انتخابات ریاست‌جمهوری در تالار بزرگ وزارت کشور حاضر شد و به عنوان داوطلب نامزدی ثبت نام کرد.

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رییسی گفت: «تلاش من این بود شخص دیگری حضور یابد اما احساس کردم این همه درخواست‌ها به نحوی برای من مسئولیت جدی ایجاد می‌کند و دیگر جای عافیت‌طلبی و راحت‌طلبی نیست.»

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «با آگاهی از شرایط دشوار امروز کشور و سردی‌ها و کناره‌گزینی‌ها وارد این میدان می‌شوم و از هیچ تلاش و اقدامی، تا آنجا که ارزش ها و هویت‌ اصلاح‌گرانه‌ام را تهدید نکند،‌ دریغ نمی‌کنم.»

مسعود زریبافان، رئیس سابق بنیاد شهید گفت: «از کسی که به خاطر خودش انتخابات را تحریم می‌کند، برائت می‌جویم وبرائت جستم و قبلا هم گفتم؛ اما اگر فردی شایسته‌تر از خودم را بیابم قطعا به نفع ایشان کنار می‌کشم.»

محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «آمده‌ام برای اعتلای و پیشرفت ایران، آمده‌ام برای آنکه حاصل دسترنج کشاورزان توسط خود آنان برداشت شود و نه دلالان.»

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «برنامه مدونی در عرصه های گوناگون به‌ویژه در عرصه‌های رفاهی آماده است و تقدیم همه صاحب‌نظران کشور و به‌ویژه اصحاب رسانه خواهد شد.»

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی گفت: «برنامه عملی خود را برای تغییر ریل اقتصاد کشور و قراردادن آن در مسیر رشد پایدار در چهارچوب شرایط کشور در روزهای آینده منتشر خواهم کرد.»

زهرا شجاعی، رئیس مرکز مشارکت امور زنان دولت اصلاحات و دبیر کل مجمع زنان اصلاح‌طلب گفت: «حضورم در این مقطع تاریخی به پیشنهاد اعضای نهاد اجماع‌ساز در معرفی بانوان صورت گرفته است.»

محسن رضایی میرقائد، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «تکرار دولت‌های گذشته سم مهلک آینده ایران است و نیاز به دولت نو و راه نو داریم که باید در پیش بگیریم.»

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  عصر  شنبه  در پنجمین و آخرین روز ثبت نام با حضور در وزارت کشور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا، فعال سیاسی و دبیر کل حزب جمهوریت روز شنبه با حضور در ستاد انتخابات کشور داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شد.

محمد خوش‌چهره، نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی و محمدرضا صفری تالارپشتی از دیگر ثبت‌نامی‌های دیروز وزارت کشور بودند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.