آموزش مجازی در ایران جذابیت ندارد

مهدی گلشنی خیلی از مسئولانِ آموزشی فاقد شایستگی‌های لازم هستند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه آموزش مجازی در ایران جذابیت ندارد، گفت: «در حال حاضر یکی از مشکلات این است که آموزش‌های مجازی یک طرفه است.»

شهروندآنلاین: مهدی گلشنی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگویی با انتقاد از وضعیت آموزش مجازی کشور نسبت به سایر کشورهای دنیا گفت: «این رویه خیلی سنجیده نبوده است. در کشور ما محتوای فرهنگی مسائل را در نظر نمی‌گیرند؛ به طور مثال اگر استاد قرار باشد فیزیک، جغرافیا و یا هر درس دیگری آموزش دهد، این باید جذابیت داشته باشد تا دانشجو بلافاصله متوجه آن مفهوم بشود.»او با اشاره به دو طرفه کردن فضای آموزش مجازی گفت: «برنامه‌های آموزش مجازی به جای اینکه یک طرفه باشند، باید توسعه پیدا کنند و دو طرفه شوند و در این صورت قطعا از این وضعیت فعلی بهتر خواهد شد. در حال حاضر یکی از مشکلات این است که آموزش‌های مجازی یک طرفه است.»گلشنی گفت: «من برنامه مجازی داشته‌ام که به صورت وبینار و کنفرانس بوده است که به شکل سوال و جواب بوده است. به این ترتیب  که سوالات جمع شد و من در آخر جلسه به این سوالات پاسخ دادم، در هر صورت راهی برای تعامل دو طرفه برای جذاب‌ترشدن آموزش‌های مجازی وجود دارد.»او گفت: «خواستن توانستن است، مسئولان باید اراده کنند و اهمیت این موضوع را بدانند، به نظر من این کار فقط اراده می‌خواهد اما متأسفانه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها برای دولت‌های ما اهمیت لازم را ندارند.»

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف تأکید کرد: «در کشور ما اولویتی مبنی بر اینکه آینده ایران را دانش‌آموزان و دانشجویان می‌سازند وجود ندارد، وگرنه چرا یک استاد دانشگاه برای تأمین معیشت باید کارهای دیگری انجام دهد؟ بعضا هم مواردی بوده که معلم دبیرستان در تاکسیرانی کار کرده تا بتواند زندگی‌اش را اداره کند، اما اگر ما بتوانیم به معیشت آنها رسیدگی کنیم، شرایط قطعا متفاوت خواهد شد.»

او با انتقاد از اینکه شایسته‌سالاری در برخی مدیریت‌ها وجود ندارد، گفت: «باید شایسته‌سالاری در مورد آنهایی که این برنامه‌ها را اداره می‌کنند و در رأس هستند رعایت شود؛ یعنی واقعا اهل این کار باشند. آنچه که ما اکنون شاهد بودیم این است که در انتصابات و در کارها مراعات شایستگی افرادی که کاری به آنها محول می‌شود، حس نشده است.»

گلشنی در پاسخ به این سوال که یعنی برای آموزش مجازی در رأس آموزش عالی و آموزش‌وپرورش افرادی انتخاب شدند که شایستگی لازم را ندارند؟ گفت: «بله، خیلی از این افراد شایستگی لازم را ندارند؛ البته بنده اصلا از اقدامات وزیر فعلی هم راضی نیستم.»

او ادامه داد: «در گذشته استادان طوری تأمین بودند که از صبح تا شب در دانشگاه حضور داشتند، اما اکنون شما ببینید که یک استاد چند ساعت در هفته در دانشگاه حضور دارد. او مجبور است برای گذران زندگی و معیشت کارهای دیگری هم انجام بدهد. وضعیت دبیران و معلمان هم همین طور است، دولت‌ها به طور کلی به این موضوع توجه نداشتند و در حقیقت به حد لازم به آموزش‌وپرورش و آموزش عالی توجه نشده است.»

گلشنی در خصوص برنامه‌هایی که می‌تواند جذابیت آموزش مجازی را افزایش دهد، بیان کرد: «در حال حاضر برخی از برنامه‌ها هستند که سرگرم‌کننده بوده یا مکمل دروس هستند و می‌توان از آنها استفاده کرد. یک استاد پاکستانی می‌گفت یک سال در ماه رمضان در پاکستان سمینار گذاشته بودند و هر روز همه از هر جا که بودند خودشان را می‌رساندند تا در این سمینار شرکت کنند، این یعنی موضوع جذاب بوده، ما هم باید چنین اقدامی داشته باشیم.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف در پایان تأکید کرد: «در حال حاضر عملاً دانشگاه‌های ما تعطیل هستند؛ ما از طریق مجازی خیلی کارها کرده‌ایم و اتفاقا می‌توان کارهای زیادی هم کرد. اصل قضیه محتواست باید کاری کنیم که این موضوع از خشکی در بیاید و جذابیت داشته باشد. اگر جذابیت باشد دانشجویان خودشان را با شرایط تطبیق می‌دهند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.