حماس: «با آتش بازی نکن!»

اوایل روز یکشنبه در حالی که شورای امنیت سازمان ملل متحد برای جلسه آماده می‌شد، سه فلسطینی در بمباران کشته شدند

درگیری‌ها در نوار غزه میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی ادامه دارد. اوایل روز یکشنبه در حالی که شورای امنیت سازمان ملل متحد برای جلسه درباره شدیدترین درگیری‌ها میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی آماده می‌شد، سه فلسطینی در بمباران کشته شدند. در میانه حملاتی که حتی محل استقرار رسانه‌ها را هم از تیررس خود دور نداشته، طوفان دیپلماسی برای کاهش درگیری‌ها وزیدن گرفته است. در عین حال نتانیاهو گفته تا زمانی که لازم باشد درگیری‌ها را پیش می‌برد و اسماعیل هنیه هم خطاب به نتانیاهو گفته با آتش بازی نکن! حملات اسراییل در سراسر جهان هم با محکومیت رو‌به‌رو شده است.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: در میان درگیری‌های ادامه‌دار که تاکنون 148 تن جان خود را از دست داده‌اند، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، گفته است که حملات در غزه «در صورت لزوم» ادامه خواهد یافت.

به گفته مقامات بهداشتی، حداقل سه فلسطینی در حملات هوایی اوایل روز یکشنبه جان خود را از دست دادند و بسیاری از آنها به دلیل بمباران شدید در طول شب زخمی شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس، بر اساس عکس‌هایی که ساکنان و روزنامه‌نگاران منتشر کرده‌اند، حملات هوایی حفره‌ای عمیق ایجاد کرده است که یکی از جاده‌های اصلی منتهی به شیفا، بزرگ‌ترین بیمارستان در نوار غزه را مسدود کرده است.

به گفته مقامات، از زمان آغاز درگیری‌ها در نوار غزه در روز دوشنبه، حداقل 41 کودک در غزه کشته شده‌اند -تقریبا 30درصد از تلفات. اسراییل 10 کشته ازجمله دو کودک را گزارش کرده است.

روز شنبه، حملات هوایی اسراییل به غزه باعث جان باختن هشت عضو جوان چند خانواده شد که برای جشن عید با مادران‌شان دور هم جمع شده بودند.

از بالا سمت چپ لحظه برخورد موشک تا لحظه فروریختن ساختمان جلا

حمله به ساختمان رسانه‌ها

یک روز پس از آنکه اسراییل ساختمان 12 طبقه‌ای را در شهر غزه تخریب کرد -که محل استقرار خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس و دفتر شبکه خبری الجزیره در غزه بود- اسراییل و حماس آتش مرزی خود را ادامه دادند.

ارتش اسراییل گفت ساختمان «الجلا» یک هدف قانونی نظامی بود که شامل دفاتر نظامی حماس است و قبل از حمله، به غیرنظامیان هشدار داده است که از ساختمان خارج شوند.

آسوشیتدپرس (AP) این حمله را محکوم کرد و از اسراییل خواست شواهدی مبنی بر ادعای خود ارایه دهد. این سازمان خبری در بیانیه‌ای گفت: «ما هیچ نشانه‌ای از حضور حماس در این ساختمان یا فعال‌بودن آن در اینجا نداریم.»

[جواد مهدی، مالک ساختمان رسانه‌ها هم به بی‌بی‌سی عربی گفت برخلاف ادعای اسراییل در این ساختمان تجهیزات نظامی شاخه امنیتی حماس وجود نداشته و فقط دفتر دو شبکه خبری و شرکت‌های تجاری به‌ علاوه ۶۰ آپارتمان مسکونی در ساختمان بوده است. خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس هم اعلام کرد که از این اتفاق بهت‌زده شده است. این خبرگزاری گفت اسراییل اطلاع داشته که در آن ساختمان مراکز خبری و خبرنگاران فعالیت دارند. آسوشیتدپرس در اطلاعیه‌اش گفت با این حمله «جهان کمتر از قبل از وقایعی که در غزه اتفاق می‌افتد، خبردار می‌شود». شماری از خبرنگاران شبکه تلویزیونی الجزیره هم گفته‌اند که هدف از این حمله جلوگیری از پوشش خبری حملات اسراییل به غزه بوده است.]

نتانیاهو: تا زمانی که لازم باشد، ادامه می‌دهیم!

اواخر روز شنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، گفت اسراییل «هنوز در میان این عملیات است؛ هنوز تمام نشده است و این عملیات تا زمانی که لازم باشد ادامه خواهد داشت».

اوایل روز یکشنبه، با آغاز حملات هوایی، اسراییل خانه یحیی السنوار، رئیس‌دفتر سیاسی حماس را در غزه هدف قرار داد.

نمایندگان ایالات متحده، سازمان ملل و مصر در تلاش بودند تا آرامش را برقرار کنند، اما هنوز هیچ نشانه‌ای از پیشرفت وجود ندارد.

شورای امنیت سازمان ملل قرار بود اواخر روز یکشنبه برای بحث درباره شدیدترین درگیری‌های اسراییلی- فلسطینی در سال‌های اخیر جلسه تشکیل دهد.

استفان دوژاریک، سخنگوی سازمان ملل روز شنبه در بیانیه‌ای گفت آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، «به همه طرف‌ها یادآوری کرد که هر گونه هدف‌گیری کورکورانه و بی‌ملاحظه ساختارهای غیرنظامی و رسانه‌ای، قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و باید از آن اجتناب شود.»

حماس حمله موشکی خود را روز دوشنبه پس از هفته‌ها تنش بر سر پرونده قضائی اخراج چندین خانواده فلسطینی در بیت‌المقدس شرقی و به تلافی درگیری پلیس اسراییل با فلسطینیان در نزدیکی مسجدالاقصی، سومین مکان مقدس مسلمانان، آغاز کرد.

[صدها فلسطینی ساکن منطقه شیخ جراح واقع در بیت‌المقدس شرقی با احتمال بیرون رانده‌شدن از خانه‌های خود به نفع شهرک‌نشینان یهودی روبه‌رو هستند. در بحبوحه خشم روزافزون فلسطینی‌ها از اخراج اجباری خانواده‌های فلسطینی در منطقه شیخ جراح، تنش‌ها در بیت‌المقدس، اراضی اشغالی غربی و غزه بالا گرفته است.

این خانواده‌ها مدعی زمین‌هایی بودند که شهرک‌نشینان یهودی به‌ طور غیرقانونی تصاحب کرده بودند. این مسأله ماه‌هاست باعث بروز اعتراضاتی شده که و در ماه رمضان شدت هم گرفته است.

صدور دستور تخلیه اجباری برای خانواده‌های فلسطینی در منطقه شیخ جراح و سایر نقاط بیت‌المقدس شرقی، بخشی از یک پرونده قدیمی است که به دنبال حکم‌های اخیر دادگاه درباره طرح‌های تخلیه دوباره به جریان افتاده است.

از ۲۰۲۰ که دادگاه اسراییل این حکم‌ها را صادر کرده، ساکنان این منطقه اعتراض‌های مختلفی شکل داده‌اند و از سازمان‌های حقوق بشری و دولت خود‌گران فلسطین خواسته‌اند که از آنان حمایت کنند.]

مرد فلسطینی با ناباوری آتش‌نشانان را پس از بمباران شدید شهر غزه در اوایل روز یکشنبه نگاه می‌کند Photograph: Mohammed Abed/AFP/Getty Images

 

اسماعیل هنیه: با آتش بازی نکن!

اسماعیل هنیه (رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس) اواخر روز شنبه در سخنرانی در برابر معترضان در دوحه، پایتخت قطر، گفت که علت اصلی این خصومت‌ها اورشلیم (بیت‌المقدس) است.

هنیه گفت: «صهیونیست‌ها فکر کردند می‌توانند مسجدالاقصی را ویران کنند. آنها فکر کردند می‌توانند مردم ما را در شیخ جراح آواره کنند.»

او در میان تشویق مردم ادامه داد: «من به نتانیاهو می‌گویم با آتش بازی نکن! امروز عنوان این نبرد، عنوان این جنگ و عنوان این انتفاضه، اورشلیم، اورشلیم، اورشلیم است، با استفاده از واژه عربی قیام.»

ارتش اسراییل روز شنبه گفت حماس، جهاد اسلامی و سایر گروه‌های مبارز از روز دوشنبه حدود 2هزار و 300 موشک از غزه شلیک کرده‌اند.

اسراییل بیش از یک‌هزار حمله هوایی و توپخانه‌ای به نوار ساحلی پرجمعیت انجام داده و گفته است که هدف این حملات حماس و سایر اهداف شبه‌نظامیان بوده است.

موشک‌هایی از شهر رفح در جنوب غزه به سمت اسراییل در روز یکشنبه شلیک می‌شود. Photograph: Xinhua/Rex/Shutterstock

طوفان دیپلماسی و محکومیت مردمی اقدامات اسراییل

طی روزهای اخیر طوفان دیپلماسی ایالات متحده در تلاش برای مهار درگیری‌ها وزیدن گرفته است. بایدن اواخر روز شنبه با محمود عباس (رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین) تلفنی صحبت کرد و هادی عمرو، فرستاده آمریکا، برای گفت‌وگو در اسراییل بود.

با این‌ حال، میانجیگری با این واقعیت پیچیده است که ایالات متحده و بیشتر قدرت‌های غربی با حماس که آنها آن را سازمانی تروریستی می‌دانند، گفت‌و‌گو نمی‌کنند. عباس هم که پایگاه قدرت او در کرانه باختری اشغال‌شده است، نفوذ کمی بر حماس در غزه دارد.

در اسراییل درگیری میان جوامع مختلط یهودیان و اعراب با خشونت همراه بوده است، با حمله به کنیسه‌ها و تخریب مغازه‌های متعلق به عرب‌ها.

درگیری‌های مرگبار در کرانه باختریی اشغالی نیز افزایش یافته است. از روز جمعه، در جریان اعتراضات و درگیری‌ها، دست‌کم 12 فلسطینی در رویارویی با نیروهای اسراییلی در آنجا جان خود را از دست داده‌اند.

روز شنبه تظاهراتِ محکومیت اقدامات اسراییل در غزه در سراسر جهان، ازجمله در لندن، اروپا، ایالات متحده و استرالیا برگزار شد.

منبع: گاردین

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.