سندی علیه اظهارات داریوش ارجمند؛ این مادران وزنه‌بردار!

اظهارات جنجالی اخیر بازیگر مشهور درباره وزنه‌زدن زنان با واکنش‌های منفی زیادی همراه شده است

بعد از اظهارات عجیب داریوش ارجمند علیه فعالیت وزنه‌برداران زن، حالا برخی با روکردن سندهایی از مادرانی که در دنیای وزنه‌برداری حاضر بودند، به صحبت‌های او واکنش نشان دادند.

اخیرا داریوش ارجمند، بازیگر پیشکسوت ایران، در گفت‌وگویی انتقاداتی را به وزنه‌برداری زنان مطرح کرد. او در  این گفت‌وگو عنوان کرده بود که وزنه‌زدن زنان باعث افتادگی رحم و از دست‌دادن قدرت باروری آنها می‌شود. همچنین عنوان کرده بود که حسین رضازاده ۲۷۷ کیلوگرم وزنه زده است و یک خانم باید ۲۵۰ کیلوگرم وزنه بزند تا به جای اینکه بهترین مادر دنیا شود، بهترین وزنه‌بردار جهان شود.

اول از همه از نظر اطلاعات ورزشی باید به ارجمند ایراد گرفت که به اشتباه رکورد حسین رضازاده را 277 کیلوگرم عنوان کرده چون این وزنه‌بردار ایرانی بهترین وزنه‌ای که در طول دوران ورزشی خود بالا برده، 263.5 کیلوگرم بوده است. نکته دیگر این است که در بخش زنان، وزنه‌بردار فوق سنگین جهان در حال حاضر یک چینی است که رکورد جهان را هم در اختیار دارد و بیشترین وزنه‌ای که زده ۱۸۷ کیلوگرم بوده است. در سال‌های قبل هم تاتیانا کاشیرینا وزنه‌بردار فوق سنگین و مطرح روسیه بیشترین وزنه‌ای که در جهان زد، ۱۹۳ کیلوگرم بوده است و هیچ کجا قید نشده است که یک زن وزنه‌بردار برای بهترین وزنه‌بردار جهان‌شدن باید وزنه ۲۵۰ کیلوگرم را بزند!

از سوی دیگر اما درباره موضعی که داریوش ارجمند نسبت به وزنه زدن زنان گرفته، موجی انتقادی از سوی زنان ورزشکاران به راه افتاده و آن ها این اظهارات بازیگر مشهور سینما و تلویزیون را محکوم کرده اند.

مسأله مهم دیگر این است که وزنه‌برداری زنان در ایران قدمت زیادی ندارد اما در کشورهای مختلف پنج قاره قدمت‌دار است و کشورهای مختلفی مدال جهانی  و المپیک در وزنه‌برداری زنان دارند و همچنان هم در این رشته کار می‌کنند و اگر مشکلی وجود داشت، شاهد پرورش نسل به نسل  زنان وزنه‌بردار در این کشورها نبودیم. در اینکه وزنه‌برداری رشته سنگینی است و مصدومیت‌های مختلفی را هم برای وزنه‌برداران مرد و هم زن دارد شکی نیست اما اینکه باعث شود، شانس مادرشدن را از یک زن بگیرد چنین چیزی ثابت نشده است.

اگر این رشته باعث به خطر افتادن سلامت زنان می‌شد قطعا کمیته بین‌المللی المپیک اجازه نمی‌داد این رشته از  ۲۰۰۰ سیدنی وارد بازی‌های المپیک شود یا در بررسی مجدد رشته‌ها که در سال‌های اخیر انجام گرفت، آن را به دلیل آسیب‌زا بودن از المپیک حذف می‌کرد.

نکته دیگر این است که در کشورهای مختلف زنان وزنه‌بردار زیادی وجود دارند که هم وزنه زدند و هم مادر شدند که چند نمونه تصاویرشان در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شده است: «سیبل اوزکان از ترکیه دارنده چندین مدال جهانی و قهرمانی اروپا  فرزند پسر دارد، اوکسان سیلونکو از روسیه قهرمان المپیک و جهان و اروپا و رکورددار جهان یک پسر دارد، آنا لشنیسکا وزنه‌بردار سابق تیم ملی لهستان دختر دارد و سامانتا زیمرمن وزنه‌بردار ۷۶ کیلوگرم آمریکا  فرزند پسر دارد.»

بنابراین به نظر می‌رسد داریوش ارجمند اظهاراتی غیرکارشناسی را مطرح کرده و انتقاداتی که از او مطرح شده، درست است. برخی معتقدند این صحبت‌ها در شرایطی که وزنه‌برداری زنان بعد از سال‌ها تلاش، چند سالی است مجوز فعالیت گرفته، اثر بدی روی ادامه فعالیت دختران وزنه‌بردار ایرانی خواهد داشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.