هر خانه هلال، یک مأموریت خاص

چراغ تولید در «کنگان» با کمک هلال‌احمر روشن شده است

یک‌سالی می‌شود که طرح ایجاد خانه‌های هلال در نقاط مختلف کشور با جدیت از سوی جمعیت هلال‌احمر پیگیری شده است. مجموعه‌هایی که ضمن جذب داوطلبان و آموزش آنها، هر منطقه را برای رویارویی با شرایط بحرانی آماده می‌کنند. در «کنگان» بوشهر اما این خانه‌های هلال در کنار رسالت عمومی خود، مأموریت‌های ویژه‌ای را هم عهده‌دار شدند. فعالیت خانه‌های هلال با موضوعات مشخص باعث شده تا گام موثری برای رفع مشکلات اجتماعی و اقتصادی این منطقه هم برداشته شود.

15‌سال پیش بود که با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در پارس‌جنوبی اهالی روستای «تنبک» در 15کیلومتری کنگان بار و بنه بستند و در حاشیه‌های شهر کنگان سکنی گزیدند. گرچه در اوایل اهالی فکر می‌کردند این همسایگی با شهر به نفعشان است و کیفیت زندگی‌شان تغییر چشمگیری پیدا خواهد کرد اما بعد از گذشت سال‌ها این‌طور نشد که نشد. حاشیه شهر نه امکان دامپروری داشت، نه از زمین‌‌های حاصلخیز روستای قبل در آن خبری بود. از طرفی جوانان روستا هر روز بیشتر از گذشته جذب زرق و برق فعالیت‌های صنعتی شدند و قدیمی‌ها و به‌خصوص جامعه زنان سرپرست خانوار فرصت‌های شغلی بومی را از دست دادند. این مسأله باعث شد تا زندگی به کام این اقشار تلخ شود. نه صنایع دستی‌شان را کسی خریدار بود، نه منبع درآمد دیگری برای گذران زندگی داشتند، تا اینکه زیر سایه فعالیت جمعیت هلال‌احمر کنگان و حضور داوطلبان این جمعیت، چراغ امید در دل خانه‌های این روستا روشن شد.

 

مأموریت جدید

عبدالحسین طاهری، مدیر هلال‌احمر کنگان یکی از مأموریت‌های جمعیت را کمک به نیازمندان مناطق محروم می‌داند و معتقد است: «جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان سازمانی عام‌المنفعه و مردمی در کنار تمام مأموریت‌های محوری خود در حوزه آموزش و امدادرسانی، با جذب مشارکت‌های مردمی و کمک‌های خیرین می‌کوشد تا بخشی از مشکلات معیشتی مردم نیازمند را حل کند، چراکه مطمئنیم با این اقدام بخش قابل توجهی از مشکلات و مسائل اجتماعی هم حل می‌شود.»

با کمک او و دوستانش این روزها چراغ کارگاه‌های تولیدی زیادی در کنگان و روستاهای اطراف این شهرستان روشن شده و بستر اشتغال زنان بی‌سرپرست، بدسرپرست و دختران خود سرپرست بسیاری در منطقه فراهم شده است. فعالیت‌هایی که قبلا در قالب جمعیت هلال‌احمر دنبال می‌شد و امروز در قالب خانه‌های هلال دنبال پیگیری می‌شود.

هر خانه هلال، یک مسئولیت

اتفاق خوبی که در خانه‌های هلال شهرستان کنگان رخ داده، موضوعی کارکردن آنهاست: «راه‌اندازی و فعالیت خانه‌های هلال از‌ سال گذشته در سراسر کشور شتاب زیادی به خود گرفته است. استان بوشهر و شهرستان کنگان هم از این امر مستثنی نبوده و نیست. ما تصمیم گرفتیم خانه‌های هلال را موضوع‌بندی کنیم تا شاهد شکل‌گیری فعالیت‌های منسجم‌تری در منطقه باشیم. برای مثال یکی از خانه‌های هلال کنگان صرفا در حوزه اشتغال فعالیت  می‌کند و تمامی فعالیت‌های اشتغالزایی ما در روستاها و مناطق شهری و مناطق دورافتاده زیرنظر این خانه شکل می‌گیرد. خانه هلال بعدی در بنک است و با موضوع جذب خیرین فعالیت می‌کند، ضمن اینکه در تلاشیم با راه‌اندازی خانه هلال اصناف زمینه جذب مشارکت 1000واحد صنفی فعال در کنگان را فراهم کنیم.»

موضوعی‌شدن خانه‌های هلال از تکرار فعالیت‌ها و همچنین صرف وقت و هزینه جلوگیری می‌کند: «تمرکز خانه‌های هلال بر یک موضوع باعث می‌شود که اهداف تعریف‌شده با قوت و قدرت بیشتری دنبال شود.»

چراغ امید در خانه‌های هلال روشن شد

چند روزی است که کارگاه تولید پک‌های تک‌نفره غذا در کنگان کار خود را آغاز کرده تا نور امید را در دل زنان سرپرست خانوار کنگان بتاباند. اداره این کارگاه را «اعظم درویشی» عهده‌دار است. بانوی جوانی که سابقه فعالیت‌های داوطلبانه‌اش در جمعیت هلال‌احمر کنگان به 10‌سال پیش می‌رسد: «کنگان موقعیتی ویژه دارد. رشد قارچ‌گونه فعالیت‌های صنعتی در این منطقه کم‌کم ریشه به تیشه فعالیت‌های بومی و منطقه‌ای کنگان زد. صنایع دستی از رونق افتاد، مردان جذب فعالیت‌های صنعتی شدند و عرصه هر روز بر زنان سرپرست خانوار تنگ و تنگ‌تر شد. این درحالی بود که منطقه از ظرفیت‌های اشتغال بسیار برای زنان برخوردار بود.»

در سایه فعالیت‌های داوطلبانه هلال‌احمری‌ها و تلاش‌های آنها در جذب مشارکت خیرین در کنار کارگاه بسته‌بندی پک‌های تک‌نفره قاشق و چنگال برای شرکت‌های نفت و گاز فعال در منطقه، کارگاه تولید سبزیجات و میوه‌جات خشک هم 50 فرصت شغلی جدید برای زنان و دختران خود سرپرست منطقه ایجاد کرده است

او که خود مدیریت یکی از مراکز خیریه استان بوشهر را هم عهده‌دار است، شروع به تهیه طرح‌های اشتغالزایی در منطقه می‌کند: «بسترهای شغلی زیادی در منطقه بود، از صنایع دستی زنان گرفته تا غذاهای بومی و محلی و جمعیتی که انگیزه بالا برای اشتغال داشتند. بنابراین طرح‌های اشتغالزایی را نوشتیم و با جذب کمک‌های خیرین چراغ کارگاه‌های اشتغالزایی در منطقه را روشن کردیم.»

در سایه فعالیت‌های داوطلبانه هلال‌احمری‌ها و تلاش‌های آنها در جذب مشارکت خیرین در کنار کارگاه بسته‌بندی پک‌های تک‌نفره قاشق و چنگال برای شرکت‌های نفت و گاز فعال در منطقه، کارگاه تولید سبزیجات و میوه‌جات خشک هم 50 فرصت شغلی جدید برای زنان و دختران خود سرپرست منطقه ایجاد کرده است: «با راه‌اندازی خانه‌های هلال بستر فعالیت‌های اشتغالزایی ما هم گسترده‌تر شده است، ما در تلاشیم تا با راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی زنان هنردست زنان این منطقه را که سالیان‌سال است از رونق افتاده، جان دوباره‌ای بدهیم.»

هلال‌احمری‌های کنگان همچنین قرار است نان‌های بومی و محلی که زنان منطقه در خانه‌هایشان می‌پزند را در قالب بسته‌بندی‌های ویژه به صورت فروش اینترنتی به شرکت‌های منطقه عرضه کنند:   «یکی از ظرفیت‌های مغفول‌مانده اشتغال در منطقه ما نان‌های متنوع منطقه است، نان‌هایی که به دست زنان و دختران بومی منطقه در تنورهای خانگی پخته می‌شوند و می‌تواند اقتصاد خانوارها را تکان دهند.»

 

جذب مشارکت 160 خیر

تمام این کارگاه‌های تولیدی با مشارکت 160 خیر فعال در منطقه راه‌اندازی شده‌اند و تلاش داوطلبان هلال‌احمر در این میان بی‌تأثیر نبوده است: «با مشارکت این خیرین قرار است 4 دستگاه پک خرمای تک‌نفره برای شرکت‌های صنعتی فعال در منطقه فراهم کنیم که در این صورت برای 60 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد خواهد شد.»

در سایه خانه‌های هلال در کنگان هر روز بر تعداد واحدهای صنعتی اشتغال‌زا ویژه زنان منطقه افزوده می‌شود؛ طرحی نو که جز در سایه مشارکت و همدلی مردم با محوریت هلال‌احمر امکان‌پذیر نبود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.