تا خرداد ۱۴میلیون نفر واکسینه می‌شوند

دکتر نمکی می‌گوید ویروس هندی به ایران پا گذاشته اما به شیوه‌هایی آن را مدیریت کردیم‌

وزیر بهداشت ضمن تشریح اقدامات انجام‌شده برای تأمین واکسن کرونا گفت: «در موج چهارم کرونا، متوسط کشوری میزان مرگ به بستری نسبت به موج سوم نصف شد؛ این هم ناشی از آن است که همکاران ما در یک سال گذشته به شدت ماهر شدند و موج چهارم با لطف خدا مدیریت شد.»

شهروندآنلاین-  دکتر سعید نمکی در ستاد استانی مقابله با کرونا در مشهد مقدس درباره واکسیناسیون کرونا گفت: «فرآیند تأمین واکسن را هم مثل همه مقوله‌ها که با درد و مشقت و حمله رسانه‌ای از سوی داخل یا بیرون همراه بود، تحمل کردیم و ادامه دادیم. شاعر می‌گوید ترسم از ترکان تیرانداز نیست، طعنه تیرآورانم می‌کشد. گاهی خودی‌ها نمک به زخم ما می‌پاشند، همان‌ها که خبر دارند که در چه شرایط سختی مملکت‌ را اداره می‌کنیم. واکسن به حربه سیاسی بدل شده است و ۸۵درصد واکسن دنیا را هفت یا هشت کشور دریافت کردند.»

او افزود: «ما برای واکسن چهار راه رفتیم‌؛ از اردیبهشت سال گذشته من دنبال واکسن هستم. بیش از ۳هزار صفحه مکاتبه کردیم، به همه رو انداختیم و با سختی پول ۱۶میلیون و۸۰۰هزار دوز واکسن کووکس را دادیم و در این راه رئیس‌جمهوری، رئیس بانک مرکزی، وزیر امور خارجه و همه کمک کردند که واکسن از بیرون بیاوریم. براساس قول‌هایی که به ما داده بودند، باید تا اسفند ۴.۵میلیون دوز واکسن تحویل می‌گرفتیم که محقق نشد. پس از آن راه هموارتر شد و  دیروز یک میلیون دوز واکسن وارد شد، امروز یک‌میلیون و ۴۵۰هزار دوز وارد شد و تا آخر هفته باز هم واکسن به دست‌مان می‌رسد.»

وزیر بهداشت گفت: «ان‌شاءلله تا خرداد ماه ۱۴میلیون جمعیت هدف یعنی جمعیت بالای ۶۰سال و بیماران خاص و صعب‌العلاج را براساس سند ملی واکسینه می‌کنیم.»

او ادامه داد: «راه دوم، تولید مشترک واکسن بود که با کوبایی‌ها در پاستور به خوبی پیش رفتیم و فاز سوم مطالعاتی رو به اتمام است تا از اوایل خرداد کار تولید را در کشور داشته باشیم.  راه سوم تولید داخل بود، چون اعتقاد دارم عزت ما این است که دست به بیرون دراز نکنیم‌، ما کشور کم‌بضاعتی نیستیم، از سال ۱۲۹۹ انستیتو پاستور  و از سال ۱۳۰۳ انستیتو رازی را داشتیم‌.»

وزیر بهداشت گفت: «در یک سال گذشته در حوزه واکسن راهی را رفتیم که در ۲۰سال باید طی می‌شد و چه من باشم و نباشم این قطار در ریل خود افتاد و جمهوری اسلامی ایران در ۵ یا ۶ پلتفرم صاحب تکنولوژی ساخت واکسن کرونا شد. ما از اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد قرار بود به دریافت تولید داخل ورود کنیم‌ و بخش قابل توجه تزریق واکسن را همین واکسن‌ها تأمین کند. یکی از دانشمندان ما تعریف می‌کرد در یکی از نشست‌های خارجی یکی از کشورهای عربی گفته بود که تنها ایران بود که راه درست را با تکیه بر تولید داخل پیش برد. در رابطه با واکسن سعی کنید برای واکسن اولویت‌ها به درستی رعایت شود و مردم آواره نشوند. این زحمات حتی با دل شکستن یک پیرزن و پیرمرد از بین نرود. اطلاع‌رسانی تزریق باید به درستی طی شود.»

نمکی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مدیریت بحران در موج چهارم کرونا اشاره کرد: «در موج چهارم که یکی از سهمگین‌ترین امواج بود و دنیا را به سختی گرفتار کرد، راهکاری جدید را انتخاب کردیم و فهمیدیم که ویروس انگلیسی با ویروس ووهان به شدت متفاوت عمل خواهد کرد.»

200 هزار افغانه فاقد کارت هویتی را بستری کردیم

او افزود: «ما متوجه شدیم ویروس انگلیسی به شدت متفاوت از ویروس ووهان عمل می‌کند، بنابراین چند کار کلیدی کردیم. اول دستور دادیم هیچ دانشگاهی مریض غیراورژانسی بستری نکند تا تخت کم نیاوریم. برآورد من و همکارانم این بود که اگر درست عمل نکنیم، تخت کم می‌آوریم.»

نمکی ادامه داد: «حتی حدود ۲۰۰هزار افاغنه فاقد کارت را بستری و پذیرش کردیم. در وهله دوم اقدام دیگر مهم ما را‌ه‌اندازی کلینیک‌های سرپایی بود. من در تاریخ ۱۰ دی ۹۹ به همکارانم گفتم که مراکز ۱۶ ساعته را با افت پیک قبل نه‌تنها تعطیل نمی‌کنید، بلکه گسترش هم می‌دهید. خیلی وقت‌ها دوست دارم پیش‌بینی درستی نکنم، اما می‌گویند به جنگ روباه با سلاح شیر برو؛ پس باید همه جوانب را بسنجم.»

بخش بهداشت به عنوان دروازه بخش درمان به صحنه آمد. نمکی گفت: «سومین کار ما راه‌اندازی کلینیک سرپایی تزریق داروهای  ضدویروسی و بستری موقت بود که در این بخش بار ۱۵۰هزار مورد را که باید ۱۰روز بستری می‌شدند، از روی دوش بیمارستان برداشتیم.  اقدام بعدی ما راه‌اندازی کمیته‌های ترخیص بود تا با مرخص‌‌شدن بیمار به شیوه هوم کر آنها را مدیریت کنیم.»

نمکی ادامه داد: «خدا را شکر می‌کنم که این موج را  که سهمگین‌ترین موج کرونای جهان بود، با لطف خدا و تلاش همکاران و همدلی مردم کنترل کردیم و امروز هم روند افزایشی در هیچ استانی نداریم. میزان مرگ‌ومیر در همه استان‌ها نسبت به جمعیت بستری نسبت به موج سوم نصف شد و یکی از دلایل آن ماهرشدن همکاران ما در مدیریت بیماران بود.»

مدیریت بیمار کووید یعنی مراقبت درست

وزیر بهداشت افزود: «امروز می‌دانیم مدیریت بیمار کووید یعنی مراقبت درست. مدیریت و کنترل سرریز بیمار بستری، مراقبت از بیمار را افزایش می‌داد. خوشبختانه موج چهارم به خوبی مدیریت شد.»

نمکی درباره جهش هندی ویروس کرونا گفت: «هنوز نمی‌دانم رفتار ویروس هندی چگونه است. ویروس هندی به ایران پا گذاشته، اما به شیوه‌هایی آن را مدیریت کردیم‌. بلایی که ویروس هندی سر هند و پاکستان آورده، نفسگیر است و البته آمار و اطلاعات آن نیست که شما می‌شنوید. حتی چوب برای سوزاندن مرده‌ها گیر نمی‌آید و اوضاع وخیم است. باید مراقب ورود ویروس موتاسیون‌یافته هندی باشیم. این پرچم افتخار مدیریت بیماری را باید با ژرف‌بینی نگه داریم.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.