ظریف: دیدار با پاپ فرانسیس فوق‌العاده بود

دیدارهای خوبی با کاردینال پارولین و اسقف اعظم گالاگر داشتم

در خصوص تشابه هدف‌ها و چالش‌های‌مان، گفت‌وگوهای بین ادیان، فلسطین، تحریم‌های آمریکا و همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی با این مقام مقدس به تبادل نظر پرداختیم.

شهروندآنلاین: وزیر امورخارجه ایران دیدارش با رهبر کاتولیک‌های جهان را «فوق‌العاده» توصیف کرد.

محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران روز دوشنبه پس از دیدار با پاپ در توییتی نوشت: «دیدار فوق‌العاده با پاپ فرانسیس داشتم. همچنین دیدارهای خوبی با کاردینال پارولین و اسقف اعظم گالاگر داشتم و درخصوص تشابه هدف‌ها و چالش‌های‌مان، گفت‌وگوهای بین ادیان، فلسطین، تحریم‌های آمریکا و همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی با این مقام مقدس به تبادل نظر پرداختیم.»

وزیر امورخارجه پیش از این دیدار، با کاردینال «پارولین» نخست‌وزیر و اسقف اعظم «گالاگر»  وزیر امورخارجه واتیکان گفت‌وگو کرده بود. ظریف روز یکشنبه برای ملاقات با مقامات واتیکان و ایتالیا وارد رم شد و صبح دیروز با «لویی جی دی مایو» وزیر امورخارجه و همکاری‌های بین‌المللی ایتالیا دیدار و گفت‌وگو کرد. او در این سفر علاوه بر رایزنی در خصوص گسترش همکاری‌های مشترک در حوزه روابط دوجانبه، پیرامون همکاری‌ها در موضوعات مورد علاقه طرفین در سطح بین‌المللی نیز به تبادل نظر خواهد پرداخت.

وزیر امورخارجه در دیدار با همتای ایتالیایی خود، با توجه به دیدگاه مثبت موجود در افکار عمومی ایران برای همکاری با طرف‌های ایتالیایی بر ضرورت رفع موانع و ایجاد آمادگی برای از سرگیری ارتباطات بخش‌های اقتصادی به نفع روابط دو کشور تأکید کرد.

وزیر امورخارجه در این دیدار با مرور همکاری‌های دو جانبه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و با توجه به روابط تاریخی مردمی دو کشور و روابط ١۶٠ ساله دو دولت، به ظرفیت‌های موجود در حوزه همکاری‌های اقتصادی خصوصا بخش‌های خصوصی و شرکت‌های کوچک و متوسط اشاره کرد.

او با توجه به دیدگاه مثبت موجود در افکار عمومی ایران برای همکاری با طرف‌های ایتالیایی بر ضرورت رفع موانع و ایجاد آمادگی برای از سرگیری ارتباطات بخش‌های اقتصادی به نفع روابط دو کشور تأکید کرد.

ظریف در این دیدار با توجه به نشست اضطراری مجازی وزرای امورخارجه سازمان همکاری اسلامی و محکومیت شدید اقدامات نژادپرستانه و جنگ‌طلبانه رژیم صهیونیستی در حق مردم سرزمین‌های اشغالی و غزه و همچنین نشست با رهبران گروه‌های فلسطینی مقیم دمشق، دیدگاه اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمینه برگزاری رفراندوم با حضور همه فلسطینیان از هر دین و آیین را تشریح و بار دیگر اقدامات رژیم صهیونیستی در حملات ددمنشانه به مردم فلسطین را محکوم کرد.

موضوعات مربوط به همکاری با کشورهای حوزه خلیج فارس و ترتیبات منطقه‌ای توسط کشورهای این حوزه،  مسائل مربوط به یمن، افغانستان، عراق و آخرین تحولات مرتبط با گفت‌وگوهای وین از دیگر محورهای مورد گفت‌وگو و تبادل نظر از سوی وزیر امورخارجه در این دیدار بود.

«لویی جی دی مایو» وزیر امورخارجه و همکاری‌های بین‌المللی ایتالیا نیز ضمن حمایت از اجرای کامل برجام از سوی همه طرف‌ها،  خواستار تبادل نظر و مشورت‌های فعال با جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.