از شوخیِ فاصله گذاری فیزیکی تا تهدید به مرگ کادر درمان

کووید 19 چگونه جوامع درگیر مخاصمات را تحت تاثیر قرار می دهد؟

ویروس کرونا، در سراسر جهان، همه را به طرق مختلف، تحت تأثیر قرار داده؛ همه¬گیری کووید 19، مردم جوامع درگیر مخاصمات و درگیری های مسلحانه را به مراتب بیشتر از سایرین تحت تأثیر قرار داده است.

آنهایی که از مخاصمه فرار کرده­ اند

آیشاتو، بیوه 38 ساله، با ده کودک خود در یک کلبه چهار در شش متری زندگی می­کند. او می­گوید: «من شنیدم که نباید به جاهای شلوغ برم. نگرانم چون سخته به جاهای شلوغ نرم.»آیشاتو در اردوگاه گوبیو، یکی از چندین اردوگاه آوارگان خشونتهای شمال شرق نیجریه زندگی می­کند. این اردوگاه خانه 38000 نفر است. چطور می شود در یک اردوگاه شلوغ فاصله ایمن را رعایت کرد؟

Video Address : https://twitter.com/i/status/1271793780748955648

صاحبان کسب و کارهای کوچک

«ما انتظار این مصیبت را نداشتیم. هر روز که بیدار می­شوم، نمی­دانم که از آن روز چطور خواهم گذشت.» نرجس که کسب و کار کوچکی در طرابلس، لیبی دارد، معیشت خود را در معرض خطر این همه گیری می بیند.

پیش از همه­ گیری کووید 19، کمیته بین­المللی صلیب سرخ برای اداره کسب و کارهای کوچک کمک­ های مالی به افراد متأثر از مخاصمه پرداخت می­کرد. بسیاری از این کسب و کارها به دلیل کووید 19 متوقف شده ­اند.

 

ایمنی و سلامت کارکنان بخش درمان و زیرساختهای مربوطه در دوران همه­گیری کووید 19 حیاتی است.اما واقعیت غم­ انگیز این است که کارکنان مراقبت درمانی مورد آزار و اذیت، انگ زدن و در بسیاری موارد مورد خشونت جسمی قرار گرفته اند.

 

کارکنان مراقبت درمانی

«به خونه که رسیدم، دیدم پیامی برای من روی در آسانسور زدن که توش گفته­ بودن برنگرد.»ایمنی و سلامت کارکنان بخش درمان و زیرساختهای مربوطه در دوران همه­گیری کووید 19 حیاتی است.اما واقعیت غم­ انگیز این است که کارکنان مراقبت درمانی مورد آزار و اذیت، انگ زدن و در بسیاری موارد مورد خشونت جسمی قرار گرفته اند. حتی بعضی از کارکنان مراقبت درمانی و بیماران آنها کشته شده ­اند.

 

افراد متأثر از خشونت مسلحانه

کووید 19 توانایی انجام کار بشردوستانه نجاتبخش برای حمایت از جوامع ویران­شده بواسطه خشونت مسلحانه را محدود می­کند.

 

در ایالت جونگلی، سودان جنوبی، کووید 19 به معنی آن است که کارکنان صلیب سرخ جهانی باید فاصله بیشتری میان تخت­های بیمارستانی­مان ایجاد کنند. این کار باعث می­شود 30 درصد ظرفیت بخش های این بیمارستان کاهش یابد. هنگامی که خشونت­ها در ماه ژوئن اوج گرفت، توانایی صلیب سرخ جهانی برای پاسخ به نیازهای درمانی و بشردوستانه این جامعه به شدت کاهش یافت.

بازداشتی ها

برای زندانیان، صابون و آب پاکیزه وسایل تجملاتی محسوب می شود. زندان­ها اغلب پر ازدحام هستند و ممکن است گردش هوای مناسبی نداشته باشند که این به انتقال آسان بیماری کمک می­کند.محدودیت­های مرتبط با کووید 19 بازدیدهای خانوادگی را دشوارتر می­کند، و استرس بیشتری برای خانواده­ها و بازداشت­شدگان که در دشواری بسر می­برند بهمراه دارد.کووید 19 نحوه زندگی ما را، شاید برای همیشه، تغییر داده است. اما مخاصمه متوقف نشده و نیازهای جوامع آسیب دیده از مخاصمات مسلحانه نیز تغییر یا کاهش پیدا نکرده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.