حمایت از آتش‌بس در میان موج تازه حملات!

با افزایش فشارها، بایدن از آتش‌بس و حق اسراییل برای دفاع از خود حمایت کرد!

بیانیه‌ای حاوی حمایت از آتش‌بس و حمایت قاطع از حق اسراییل در دفاع از خود، حاصل تماس تلفنی جو بایدن با بنیامین نتانیاهو در روز دوشنبه بود؛ این در حالی است که اسراییل موج تازه‌ای از حملات هوایی را قبل از طلوع صبح روز سه‌شنبه آغاز و ساختمانی را در شهر غزه ویران کرد. یک مقام دولت ایالات متحده که در جریان تماس روز دوشنبه بایدن و نتانیاهوست است، به آسوشیتدپرس گفت که بایدن و دستیاران ارشد او نگران افزایش خونریزی هستند، اما متن بیانیه نشان‌دهنده عزم کاخ سفید برای حمایت از حق اسراییل در دفاع از خود در برابر حماس است. در همین حال، ایالات متحده -برای سومین‌بار در یک هفته-  مانع از تصویب بیانیه مشترک شورای امنیت سازمان ملل متحد برای آتش‌بس میان اسراییل و فلسطینی‌ها شد!

فرشته کیانی، شهروندآنلاین: با گذشت چندین روز از آغاز درگیری میان ارتش اسراییل و فلسطینیان، اسراییل موج تازه‌ای از حملات هوایی را قبل از طلوع صبح روز سه‌شنبه آغاز و ساختمانی را در شهر غزه ویران کرد. ارتش اسراییل اعلام کرد که 100 بمب و موشک به 65 هدف شلیک کرده است. هنوز از تلفات جانی گزارش نشده است.

نتانیاهو اواخر روز دوشنبه به مقامات امنیتی اسراییل گفت «تا زمانی که لازم باشد برای بازگشت آرامش و امنیت به تمام شهروندان اسراییلی» به حمله به اهداف در غزه ادامه خواهد داد.

در این میان، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، پس از مکالمه تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، بیانیه‌ای صادر و از آتش‌بس بین اسراییل و غزه، حمایت کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار توقف فوری حملات هوایی هشت‌روزه اسراییل و حملات موشکی حماس شد که بیش از 200 نفر طی آن جان باخته‌اند و بیشتر آنان فلسطینی هستند.

در بیانیه کاخ سفید پس از تماس تلفنی، آمده است «رئیس‌جمهوری بار دیگر بر حمایت قاطع خود از حق اسراییل در دفاع از خود در برابر حملات موشکی تأکید کرد. او اسراییل را تشویق کرد که تمام تلاش خود را برای اطمینان از حمایت از غیرنظامیان بی‌گناه انجام دهد. رئیس‌جمهوری حمایت خود را از آتش‌بس ابراز و در مورد تعامل آمریکا با مصر و سایر شرکا در این راستا صحبت کرد.»

در همین حال، ایالات متحده- برای سومین‌بار در یک هفته- مانع از تصویب بیانیه مشترک شورای امنیت سازمان ملل متحد برای آتش‌بس میان اسراییل و فلسطینی‌ها شد!

جن ساکی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی گفتند که ایالات متحده به جای آن بر «دیپلماسی آرام و پرقوت» متمرکز است.

محله Rimal در شهر غزه در روز دوشنبه. Hosam Salem for The New York Times

عزم کاخ سفید در حمایت از اسراییل

یک مقام دولت ایالات متحده که در جریان تماس روز دوشنبه بایدن و نتانیاهوست است، به آسوشیتدپرس گفت این تصمیم که به‌صراحت خواستار آتش‌بس نشوند، عمدی بود. این مقام ناشناس گفت که بایدن و دستیاران ارشد او نگران افزایش خونریزی و از دست‌دادن جان بی‌گناهان هستند، اما متن بیانیه نشان‌دهنده عزم کاخ سفید برای حمایت از حق اسراییل در دفاع از خود در برابر حماس است.

بایدن با فشار فزاینده‌ای از طرف حزب خود روبه‌رو شده است تا موضع سختگیرانه‌تری نسبت به اسراییل اتخاذ کند و برای آتش‌بس فوری فشار بیاورد. گزارش واشنگتن‌پست مبنی بر اینکه دولت بایدن فروش بمب‌های هدایت‌شده دقیق با ارزش 735 میلیون دلار به اسراییل را تأیید کرده است، برخی از دموکرات‌ها را بسیار خشمگین کرد.\V\پپپپ

ایلهان عمر، نماینده دموکرات کنگره، در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که جنایات علیه بشریت با حمایت ما رخ می‌دهد، ایالات متحده نباید بی‌تفاوت باشد.»

دوشنبه‌شب، ژنرال مارک میلی، افسر ارشد ارتش آمریکا هشدار داد که خشونت ممکن است گسترش یابد و ادامه جنگ به نفع هیچ‌کس نیست.

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر که مدت‌ها به‌عنوان واسطه بین اسراییل و حماس عمل کرده، روز دوشنبه گفت ممکن است آتش‌بس دست‌یافتنی باشد.

روز دوشنبه، ارتش اسراییل گفت که در واکنش به شلیک موشک از کشور همسایه، لبنان را هدف حمله توپخانه‌ای قرار داده است. یک منبع نظامی لبنانی به خبرگزاری فرانسه گفت سه موشک «نوع گراد» از نزدیک مرز به سمت اسراییل شلیک شده است. از زمان بروز آخرین درگیری‌ها، این دومین‌باری است که موشک‌ها از خاک لبنان به سمت اسرییل پرتاب می‌شود.

ماه گذشته در اورشلیم شرقی پلیس اسراییل در جریان تهدید به اخراج خانواده‌های فلسطینی از سوی شهرک‌نشینان یهودی، اجتماعات عمومی فلسطین را در ماه رمضان سرکوب کرد.

هفته گذشته در جریان تظاهرات صدها فلسطینی و برخورد پلیس اسراییل با آنان، تنش‌ها به اوج خود رسید و مأموران اسراییلی با تجهیزات ضد شورش به مسجدالاقصی- سومین مکان مقدس مسلمانان- حمله کردند. سپس شلیک موشک‌های حماس به سمت اورشلیم آغاز شد و اسراییل به غزه حمله کرد.

مقامات بهداشتی غزه اعلام کردند از زمان درگیری‌ها در هفته گذشته 212 نفر از جمله 61 کودک و 36 زن فلسطینی جان باخته‌اند. 10 نفر در اسراییل کشته شده‌اند، از جمله دو کودک.

آپارتمانی در مرکز غزه، بعد از حمله هوایی اسراییل.Samar Abu Elouf for The New York Times

تلفات 8 روز درگیری

یک هفته درگیری باعث جان‌باختن بیش از 200 نفر در سرزمین‌های فلسطین و اسرایی شده است که بیشتر آنان فلسطینیانی هستند که  بر اثر حملات هوایی اسراییل در نوار غزه جان باخته‌اند.

به گفته نیروی هوایی اسراییل، حماس بیش از 3هزار و 300 موشک به سمت اسراییل شلیک کرده که حداقل 10 کشته بر جا گذاشته است.

یک گروه حقوق بشر فلسطینی گفت که نیروهای اسراییلی و شهرک‌نشینان در جریان ناآرامی‌ها در کرانه باختری 20 فلسطینی را کشته‌اند.

اما بدترین ویرانی در غزه رخ داده است؛ ناحیه‌ای با حدود دومیلیون نفر جمعیت. نیروهای اسراییلی به خانه‌ها، اردوگاه‌های پناهندگان، مراکز درمانی و سایر ساختمان‌ها حمله کرده‌اند.

مقامات اسراییلی گفته‌اند هدف این حملات تخریب توانایی حماس در ساخت و پرتاب موشک و شبکه‌ای از تونل‌های زیرزمینی است، اما به گفته مقامات بهداشت محلی، این حملات منجر به کشته‌شدن حداقل 212 نفر از جمله دست‌کم 61 کودک شده و این باعث محکومیت بین‌المللی است.

روز شنبه، حمله هوایی اسراییل برج مشهوری را که برخی از سازمان‌های رسانه‌ای جهان، از جمله آسوشیتدپرس و الجزیره در آن قرار داشتند، تخریب کرد.

به گفته مقامات فلسطینی در حملات اسراییل 132 ساختمان در غزه تخریب شده است و 2هزار و 500 نفر بی‌خانمان شده‌اند!

درگیری دهم ماه می، پس از حمله پلیس اسراییل به مسجدالاقصی در اورشلیم، یکی از مکان‌های مقدس‌ اسلام، برای جلوگیری از آنچه آنها پرتاب سنگ از سوی معترضان نامیدند، آغاز شد.

روز دوشنبه، بمب منفجر نشده اسراییل در غزه. Samar Abu Elouf for The New York Times

روزهای پرالتهاب

روز اول؛ 10 می: حملات هوایی اسراییل روز دوشنبه پس از شلیک موشک به سمت اورشلیم آغاز شد. 28 نفر در غزه و 3 نفر در اسراییل جان باختند.

روز دوم؛ 11می: تا سه‌شنبه‌شب، بیش از 30 فلسطینی از جمله 10 کودک جان باختند. 4 نفر در غزه و یک نفر در اسراییل جان باختند.

روز سوم؛ 12 می: موج خشونت بین یهودیان و اعراب در شهرهای اسراییلی گسترش یافت؛ در حالی که شلیک موشک‌ها ادامه داشت. 21 نفر در غزه و 4 نفر در اسراییل جان باختند.

روز چهارم؛ 13 می: اسراییل حملات هوایی خود علیه حماس را تشدید و ساختمان‌ها، دفاتر و خانه‌ها را ویران کرد. 34 نفر در غزه و 2 تن در اسراییل جان باختند.

روز پنجم؛ 14 می: خشونت در چندین مکان در کرانه باختری رخ داد؛ هنگامی که سربازان اسراییلی به سمت تظاهرکنندگان تیراندازی کردند و برخی از آنان سنگ پرتاب و آتش روشن کردند. 39 تن در غزه جان باختند.

روز ششم؛ 15 می: اسراییل ساختمانی را که دفاتر دو رسانه مهم خبری در آن جای داشت، ویران کرد، هزاران فلسطینی از خانه‌های خود گریختند و حماس موشک‌های بیشتری به سمت منطقه تل آویو شلیک کرد. 13 نفر در غزه و یک نفر در اسراییل جان باختند.

روز هفتم؛ 16 می: در مرگبارترین اپیزود درگیری تاکنون، ده‌ها فلسطینی اوایل صبح یکشنبه در حمله هوایی به چند آپارتمان در شهر غزه جان باختند. 53 تن در غزه جان باختند.

روز هشتم؛ 17 می: ارتش اسراییل 110 بمب راکت و بمب به سمت 35 هدف نشانه‌گیری کرد. 20 تن در غزه و یک تن در اسراییل جان باختند.

از سال 2014 تاکنون، این شدیدترین درگیری‌هایی است که میان فلسطینیان و یهودیان رخ داده است. در آن زمان گفته شد در حمله هفت هفته‌ای اسراییل به غزه و شلیک موشک حماس 2هزار و 200 نفر جان باختند، مناطق وسیعی از نوار غزه غیرقابل سکونت و جنوب اسراییل فلج شد. نزدیک به سه‌ماه طول کشید تا اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها به آتش‌بس برسند.

منابع: نیویورک تایمز – گاردین

اینجا و اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.