نوبت به بیماران دیالیزی رسید

واکسیناسیون کرونا؛ این بار در مجتمع دارو درمانی هلال ایران

بیماران دیالیزی مجتمع دارو درمانی هلال ایران این‌بار نه برای 45 دقیقه استراحت روی تخت دیالیز، بلکه برای تزریق واکسن کرونا به این بخش مراجعه می‌کنند. واکسیناسیون بیماران دیالیزی این مرکز از ساعات اولیه صبح آغاز شده و مراجعان در ساعت‌های مقرر از راه می‌رسند.
همراهانشان در سالن انتظار می‌نشینند تا تزریق واکسن کرونا به پایان برسد. این اولین دوز واکسن سینوفارم است که به بیماران دیالیزی این مرکز تزریق می‌شود.

136 بیمار دیالیزی مجتمع دارو درمانی در آخرین روزهای اردیبهشت واکسن کرونا را دریافت می‌کنند. اولویت با افرادی است که چند بیماری زمینه‌ای یا سن بالاتری دارند. بیماران اغلب با همراهان خود از راه می‌رسند. همراه در سالن انتظار می‌نشیند تا تزریق واکسن به پایان برسد.

تعدادی از داوطلبان هلال‌احمر هم برای جابه‌جایی بیماران در بخش دیالیز آماده‌باش ایستاده‌اند تا رفت‌وآمدها به این بخش به حداقل خود برسد.

دکتر «اهورا احمدی» مدیر امور درمان مجتمع دارو درمانی هلال ایران می‌گوید: «طبق اولویت‌بندی‌های وزارت بهداشت، بیماران مبتلا به دیالیز درحال حاضر در نوبت دریافت واکسن هستند. به همین دلیل ما درخواست دادیم تا با همراهی و نظارت وزارت بهداشت، واکسیناسیون افراد دیالیزی مجتمع دارو درمانی هلال را در همین مرکز انجام دهیم.»

موافقت وزارت بهداشت و اختصاص نوبت به این مجتمع دارو درمانی، بیش از 130 بیمار دیالیزی را در نوبت‌بندی‌های مشخص به این مرکز فرا خوانده است.

حدود 10 نفر از افرادی که در همین مرکز دیالیز می‌شدند، از سال گذشته تاکنون، به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. درحالی که اگر واکسن بود، شاید می‌شد جانشان را نجات داد

دکتر احمدی می‌گوید: «آسایش بیماران اولویت مهمی برای ما بود. آنها با این مرکز به خوبی آشنا هستند و از طرفی برای جابه‌جایی بیماران بدحال که نیاز به ویلچر دارند هم، از نیروهای هلال‌احمر کمک گرفته‌ایم.

واکسنی که برای این افراد تهیه شده هم، واکسن سینوفارم است که طبق تحقیقات انجام‌شده عوارض کمتری دارد و تأییدیه‌های لازم سازمان جهانی بهداشت را هم دریافت کرده و وزارت بهداشت آن را برای بیماران خاص تأیید کرده است.»

 

سایه سخت کرونا

«غلامرضا سعد محمدی» یکی از بیماران دیالیزی مجتمع دارو درمانی هلال ایران است. هفته‌ای سه روز برای دیالیز راهی این مرکز در شرق تهران می‌شود و از اولین روز شیوع کرونا در تهران، روزهای سختی را پشت‌سر گذاشته است.

به عصای خود تکیه داده و با صدایی که از زیر ماسک به زحمت شنیده می‌شود، می‌گوید: «من هم به دلیل دیالیزی‌بودن و هم به دلیل بیماری‌های دیگر از جمله دیابت و عمل قلب باز، از ابتدای شیوع کرونا نگرانی‌های زیادی داشتم.

سیستم ایمنی ما ضعیف است و هر بیماری ساده می‌تواند مشکلات جدی‌ای برای ما بیماران خاص ایجاد کند. برای همین در تمام این یک‌سال و چندماه محدودیت‌های همیشگی‌ای که داشتیم، بیشتر شد. رفت‌وآمد حتی با اقوام درجه یک هم به حداقل رسید.

برای همین از اینکه امروز برای تزریق واکسن کرونا به اینجا آمده‌ام، بسیار خوشحال هستم. امیدوارم به زودی همه مردم ایران در برابر کرونا واکسینه شوند و سایه این بیماری از سر همه ما برداشته شود.»

 

کلیه‌ام را به دلیل کرونا از دست دادم

مراجعان کلینیک دیالیز مجتمع دارو درمانی هلال ایران، گروه‌های سنی مختلفی دارند و هرکدام بسته به مدت زمان بیماری، چندماه یا چند سال است که برای دیالیز به این مرکز مراجعه می‌کنند.

«نعمت‌الله رضایی» کمتر از 7ماه از دیالیزی‌شدنش می‌گذرد. او می‌گوید: «اگر زودتر از اینها واکسن کرونا ساخته می‌شد و به دست مردم می‌رسید، من امروز دیالیزی نمی‌شدم. 7ماه پیش من به کرونا مبتلا شدم. سابقه بیماری کلیه داشتم و بعد از ابتلا به کرونا، به دلیل تب بالا کلیه‌ام را از دست دادم و مجبور به دیالیز شدم.»

شروع واکسیناسیون در کشور امیدواری‌های او و خانواده‌اش را برای بهترشدن شرایط زندگی بیشتر کرده است. حالا که واکسن زده، هم خودش و هم خانواده‌اش با خیال راحت‌تری روزگار را سپری می‌کنند. گرچه تجربه ابتلا به کرونا را از سر گذرانده اما می‌داند ابتلای دوباره‌اش به این بیماری ممکن است مشکلات سلامتی‌اش را حادتر کند.

 

ما سال‌‌هاست پروتکل‌ها را رعایت می‌کنیم

علاوه بر بیماران دیالیزی، بیماران پیوند کلیه هم در نوبت واکسیناسیون هستند تا اولین دوز از این واکسن را در مجتمع دارو درمانی هلال ایران دریافت کنند.

«غلامرضا شاهرخشاهی» نماینده بیماران دیالیزی مجتمع دارو درمانی هلال ایران و همچنین عضو هیأت امنای انجمن حمایت از بیماران کلیوی می‌گوید: «بیمارستان‌ها و مراکز دیالیز واکسیناسیون این بیماران را آغاز کرده‌اند و حتی تعدادی از این مراکز دومین دوز واکسیناسیون را هم انجام داده‌اند.

ضعف سیستم ایمنی برای ما بیماران دیالیزی موضوعی است که باعث شده سال‌ها نکات بهداشتی و پروتکل‌های خاص را رعایت کنیم؛ همان نکاتی که بقیه مردم در این یک‌سال بعد از شیوع کرونا تجربه کرده‌اند، روند زندگی عادی یک فرد دیالیزی یا پیوندی است. با این حال، با شیوع کرونا نیاز به مراقبت‌ها برای بیماران خاص بیشتر از قبل هم شده است.»

از افراد دیالیزی می‌گوید که از اسفند 98 تاکنون، به کرونا مبتلا شده و تعدادی از آنها به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند: «حدود 10 نفر از افرادی که در همین مرکز دیالیز می‌شدند، از سال گذشته تاکنون، به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

درحالی که اگر واکسن بود، شاید می‌شد جانشان را نجات داد. برای همین افراد دیالیزی و همچنین پیوندی‌های این مرکز استقبال خوبی از واکسیناسیون کرده‌اند. امیدوارم به زودی با واکسیناسیون همه مردم در ایران، این روزهای سخت را پشت‌سر بگذاریم و به روال عادی زندگی برگردیم.»

مرحله اول واکسیناسیون در کلینیک دیالیز مجتمع دارو درمانی هلال ایران در تهرانپارس انجام شد. نوبت دوم این واکسن یک‌ماه دیگر تزریق می‌شود و درصورت توافق وزارت بهداشت، مرحله دوم این واکسیناسیون برای دیالیزی‌های مرکز دارو درمانی هلال ایران در همین کلینیک انجام می‌شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.