در مورد حیوانی که توبه‌اش مرگ است!

گرگ به طور فطری و طبیعی از افراد ناشناس می‌ترسد و در صورت مشاهده غریبه‌ها بلافاصله فرار می‌کند و مخفی می‌شود

گرگ‌ها بزرگ‌ترین عضو خانواده‌ سگ‌سانان هستند و «گرگ خاکستری» گسترده‌ترین نوع این حیوان است. گرگ‌ها در گله‌های 20 تایی زندگی می‌کنند. طول قد گرگ‌ها تقریباً 150 سانتی متر است و سنگین‌وزن‌ترین گرگی که تا کنون شناخته شده، 58 کیلوگرم بوده است. گرگ‌ها تقریباً تا 13 سال عمر می‌کنند و یک گرگ ماده در طول زندگی‌اش می‌تواند 6 توله به دنیا بیاورد. گرگ‌ها معمولاً از انسان‌ها می‌ترسند.

1. در میان گله‌ گرگ‌ها، به قوی‌ترین گرگ که رهبری دسته را به عهده دارد «آلفا» گفته می‌شود. در علم کنش‌شناسی «حیوانات آلفا» به رهبر یک گله یا دسته از حیوانات گفته می‌شود. حیوانات آلفا معمولاً قوی‌ترین، باتجربه‌ترین و فعال‌ترین حیوان در آن گروه هستند. آن‌ها هم‌چنین پیرترین و تاثیرگذارترین فرد در تولید مثل در گله‌اند.

2. گرگ‌ها غالباً می‌توانند طعمه‌های بزرگی مثل گوزن را شکار کنند، اما معمولاً به حیوانات کوچک‌تر مثل خرگوش رضایت می‌دهند!

3. لانه‌ گرگ‌ها زیر زمین است. آن‌ها توله‌هایشان (که تا مدتی بعد از تولد نابینا و ناشنوا هستند) را در لانه به دنیا می‌آورند و تا بزرگسالی تغذیه می‌کنند. توله‌گرگ‌‌ها معمولاً بین ماه‌های «مارس» و «می» متولد می‌شوند. تمام اعضای گله به جفت‌ها برای بچه‌داری کمک می‌کنند.

در قرن 17 میلادی کشور ایرلند را «سرزمین گرگی» لقب داده بودند. علت این نام‌گذاری هم تعداد بسیار زیاد گرگ در این محدوده بود، چنان‌که «شکار گرگ» ورزش و تفریحی محبوب در میان اشراف به شمار می‌رفت.

4. معمولاً گرگ‌های نر و ماده بعد از جفت‌گیری تا پایان عمر در کنار هم زندگی می‌کنند. توله‌گرگ‌ها تا سنین بزرگسالی به والدین‌شان وفادار می‌مانند. «روابط خانوادگی» در بین گرگ‌ها با ارزش و ماندگار است.

5. زوزه کشیدن در گرگ‌ها، نوعی روش ارتباطی‌ است. آن‌ها وقتی با صدای بلندتری زوزه می‌کشند، با دیگران هماهنگ می‌شوند. صدای زوزه گرگ تا فاصله‌ 10 کیلومتری شنیده می‌شود.

6. گرگ‌ها پوزه‌ای بلند دارند که در انتهای آن، بینی فوق‌العاده حساسی وجود دارد. قدرت بویایی در این حیوان، 100 برابر قوی‌تر از انسان است. همچنین حس شنوایی در گرگ، 20 برابر بهتر از شنوایی در انسان است.

7. برخلاف بسیاری از حیوانات دیگر، حالات مختلف گرگ‌ها در چهره‌شان نمایان می‌شود. آن‌ها از این ویژگی‌شان برای برقراری ارتباط و حفظ اتحاد جمعی و گروهی‌شان استفاده می‌کنند. آن‌ها هم‌چنین، با استفاده از طیف وسیع حالات چهره در حیوانات مختلف، با آن‌ها ارتباط می‌گیرند.

8. یک گرگ در یک وعده غذایی می‌تواند تا 9 کیلوگرم غذا بخورد. این مقدار شامل استخوان‌ها، خز یا موی حیوان شکار شده و گوشت است. گرگ‌ها معمولاً حیوانات پیر، بیمار یا ضعیف را تعقیب کرده و در فرصتی مناسب با گله آن‌ها را شکار می‌کنند.

9. بر اساس اساطیر رومی، یک گرگ ماده «رموس» و «رمولوس» را بزرگ کرد. آن‌ها دو برادر بودند که شهر رُم را بنیان گذاشتند.

10. در قرن 17 میلادی کشور ایرلند را «سرزمین گرگی» لقب داده بودند. علت این نام‌گذاری هم تعداد بسیار زیاد گرگ در این محدوده بود، چنان‌که «شکار گرگ» ورزش و تفریحی محبوب در میان اشراف به شمار می‌رفت. ایرلندی‌ها از خز و موی گرگ‌ها برای تهیه‌ و دوخت لباس‌هایی گرم و مناسب فصل زمستان، استفاده می‌کردند.

11. باور کنید یا نه، بعضی انسان‌ها از بیماری روانی «لیکانتروپی» رنج می‌برند. «لیکانتروپی» باوری هذیانی است مبنی بر این‌که شخص تصور می‌کند خودش یا دیگران تبدیل به گرگ یا جانواران دیگر شده‌‌اند.

12. واژه «لوپوس» (یک بیماری پوستی) به معنای «گرگ قرمز» است، چراکه در قرن هجدهم، بعضی از پزشکان معتقد بودند این بیماری، از گاز گرفتگی گرگ‌ها ناشی می‌شود.

13. گرگ‌ها بر خلاف توقعی که از آن‌ها می‌رود و بر خلاف بسیاری از حیوانات هم‌خانواده‌شان، اصلاً نگهبانان خوبی نیستند. آنها به طور فطری و طبیعی از افراد ناشناس می‌ترسند و در صورت مشاهده غریبه‌ها، به جای پارس کردن یا زوزه کشیدن، فرار می‌کنند و مخفی می‌شوند!

14. گرگ‌ها این قابلیت را دارند که در عرض 24 ساعت، 200 کیلومتر راه را طی کنند! خز ضخیمی که گرگ‎‌ها دارند به آن‌ها کمک می‌کند تا در آب و هوای سرد، دوام بیاورند.

برگردان از thefactsite

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.