اجرای کیتارو در ایران به دادگاه رسید‍!

ایرانی‌ها این آهنگساز ژاپنی را بیشتر با موسیقی «جاده ابریشم» می‌شناسند

یک بار دیگر کیتارو، نوازنده و آهنگساز ژاپنی که ایرانی‌ها او را بیشتر با موسیقی «جاده ابریشم» می‌شناسند، حاشیه‌ساز شده است. اتفاقی که البته نخستین بار نیست که روی می‌دهد و کیتارو از سال ۹۰ که زمزمه‌های اولین حضورش در ایران رسانه‌ای و البته اولین کنسرتش در ایران لغو شد، هر از چندی حواشی و جنجال‌هایی را موجب شده است.

در سال ۹۰ موسیقی‌دوستان ایرانی بی‌صبرانه منتظر کنسرت هنرمندی بودند که با موسیقی فیلم “بهشت و زمین” به کارگردانی “اولیور استون” و البته موسیقی سریال مستند “جاده ابریشم”، طرفداران بی‌شماری داشت. آن کنسرت در آن سال لغو شد و علاقمندان موسیقی در حسرت اجرای زنده کیتارو ماندند. آن اتفاق اما سنت تقریبا هرساله خبرسازی‌های کیتارو را پایه ریخت. حواشی پرشماری که فکر می‌کردیم آخرین نمونه‌اش مربوط به اردیبهشت ماه سال گذشته و لغو کنسرت 97 او بوده است. اما حالا چند روزی است که خبرهایی درباره بدهی میلیاردی مدیر برنامه‌های کیتارو به تهیه‌کننده کنسرت و پیگرد قضایی مدیر برنامه کیتارو شنیده می‌شود؛ تا سریال کیتارو و حواشی‌اش امسال نیز ادامه یابد.

تاریخ حاشیه

سه سال بعد از لغو نخستین تلاش هواداران کیتارو برای باز کردن پای هنرمند محبوبشان به ایران، یک بار دیگر رسانه‌ها خبر از کنسرت کیتارو دادند. این اتفاق در سال 93 رخ داد. این بار البته فضا چندان خوش‌بینانه نبود و ته دل بسیاری از موسیقی‌دوستان این تردید وجود داشت که شاید این بار هم کیتارو به ایران نیاید. به خصوص که در آن ماه‌ها کنسرت هنرمندان مطرحی چون کریس دی‌برگ، ریچارد کلایدرمن، مورات ککیلی و آرکادی ولدوس به رغم اعلام اولیه اخبار کنسرت لغو شده بود و بنابراین احتمال می‌رفت که شاید برگزاری کنسرت کیتارو هم عملی نشود. اما این اتفاق نیفتاد و سرانجام رؤیای اجرای زنده این آهنگساز و نوازنده ژاپنی در ایران در مهر ماه سال ۹۳ تعبیر شد و او چهار شب در تالار وزارت کشور تهران به روی استیج رفت. کنسرت‌هایی که به گفته تهیه‌کننده‌، پیش چشم بیش از پنج‌ هزار نفر که بلیت خریده بودند، اجرا شدند…

انتشار خبر پیگیری قضایی منیجر کیتارو واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است. هم‌زمان با این واکنش‌ها دفتر موسیقی وزارت ارشاد و معاونت هنری ارشاد نیز به‌صورت جداگانه پیگیر این موضوع شده‌اند و وزارت امور خارجه نیز قول پیگیری قضایی این قضیه را داده است.

بعد از آن تمام اخبار مربوط به کیتارو جنجالی بوده‌اند: بعد از خروج کیتارو از ایران در سال ۹۳، ابتدا نوازندگان ایرانی به رسانه‌ها گفتند که دستمزدشان تسویه نشده است. سپس در سال ۹۶ یک بار دیگر خبر کنسرت کیتارو در ایران رسانه‌ای شد. کنسرتی که لغو شد و البته سال بعدش هم این اتفاق تکرار شد، یعنی درست دو روز مانده به برگزاری، بعد از چند بار تعویق، رسما اعلام شد که کنسرتی در کار نیست تا معلوم شود اجرای کیتارو در ایران طلسم شده است.
این بار دلیل لغو کنسرت کیتارو “حضور شش آمریکایی در بین اعضای گروه” بود. بعد از آن قرار شد پول بلیت تماشاگران پس داده شود و سپس کنسرتی دیگر در “روزهای بهتر” اجرا شود. روز بهتری که فعلا فرا نرسیده.
حالا خبر رسیده که لغو کنسرت سال ۹۷ تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار و حتی مدیربرنامه‌های این کنسرت را به دردسر انداخته.

داستان چیست؟

وقتی کنسرت اردیبهشت سال ۹۷ “کیتارو” به دلیل صادر نشدن ویزای ۶ نوازنده آمریکایی گروه لغو شد؛ تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار تلاش کردند وجه واریزی به حساب “ایچی نایتو” (منیجر کیتارو) را بازگردانند. اما به ادعای تهیه‌کننده کنسرت، مدیر برنامه کیتارو که طبق قانون می‌بایست در کنسرت دیگری در ایران حاضر می‌شد و یا پول دریافتی را باز می‌گرداند، در تمام دو سال گذشته که طرف ایرانی پیگیر برگزاری کنسرت مجدد و یا بازگرداندن وجه واریزی به حساب منیجر کیتارو بوده‌اند، پاسخی به طرف ایرانی نداده است و به این دلیل تهیه‌کنندگان کنسرت بعد از مذاکره با وکلای آمریکایی به دنبال بازگرداندن وجه دستمزد کیتارو هستند که با توجه به قیمت امروز دلار بالغ بر شش میلیارد تومان می‌شود.

پیگیری‌ها

انتشار خبر پیگیری قضایی منیجر کیتارو واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است. هم‌زمان با این واکنش‌ها دفتر موسیقی وزارت ارشاد و معاونت هنری ارشاد نیز به‌صورت جداگانه پیگیر این موضوع شده‌اند و وزارت امور خارجه نیز قول پیگیری قضایی این قضیه را داده است.
روز گذشته علی چراغعلی تهیه‌کننده کنسرت کیتارو در ایران در گفتگو با رسانه‌ها ضمن شرح ماوقع و ارائه خلاصه‌ای از رخدادهای پیش آمده و چرایی برگزار نشدن کنسرت کیتارو، از قوه قضاییه و وزارت امور خارجه درخواست کمک کرد. تلاشی که البته بعید است به نتیجه قطعی برسد. به هر حال در شرایطی که صادر نشدن ویزا دلیل اصلی لغو کنسرت کیتارو در ایران بوده، و در حقیقت کمبود و کاستی‌ها از سوی طرف ایرانی رخ داده، این‌که آیا دادگاه‌های غربی به درخواست طرف ایرانی وقعی خواهند نهاد یا نه؛ در پرده ابهام قرار دارد…

نمونه‌های مشابه

حواشی کنسرت کیتارو که به طنز در رسانه‌ها به پرونده قرارداد ویلموتس (سرمربی پرهزینه تیم ملی ایران) تشبیه شده؛ نمونه‌های دیگری را به ذهن می‌آورد. کنسرت‌های بزرگی که حساب و کتاب‌های مالی آن در پرده ابهام قرار دارد و معلوم نیست که آیا لغو آن‌ها نیز باری چنین سنگین از نظر مالی بر دوش تهیه‌کنندگان ایرانی گذاشته است یا نه.
تاکنون کریس دی‌برگ، ریچارد کلایدرمن، مورات ککیلی و آرکادی ولدوس بزرگ‌ترین نام‌هایی هستند که خبرها و شایعاتی درباره برگزاری کنسرت‌شان در ایران رسانه‌ای شده- که بیشترشان هم به نتیجه نرسیده‌اند.
شایعه کنسرت کریس دی‌برگ در ایران در حوالی سال 2008 مطرح شد. کنسرت این خواننده که در آن زمان در ایران بسیار محبوب بود، اما، در نهایت به نتیجه نرسید. آن هم در حالی که کریس دی‌برگ حتی برای بازدید از محل برگزاری کنسرت و امکانات فنی اجرای آن به تهران نیز سفر کرده بود. اما به هر حال وزارت ارشاد در بیانیه‌ای عنوان کرد که این کنسرت برگزار نخواهد شد- تا عایدی کنسرت اولین هنرمند جهانی که قرار بود بعد از انقلاب در تهران برنامه اجرا کند، تنها و تنها یک قطعه مشترک با گروه آریان باشد.
ریچارد کلایدرمن، اما توانست در تهران روی استیج برود و رویای هواداران پرمار ایرانی‌اش را تعبیر کند. این اتفاق در سال 2018 رخ داد و کلایدرمن در روز اول تیر 97 با قطعه ای ایران در سالن وزارت کشور کنسرت تهران‌اش را آغاز کرد- که شش شب به طول انجامید.
مورات ککیلی ستاره پاپ ترکیه دیگر نام بزرگی است که زمزمه‌های اجرای صحنه‌ایش در ایران رسانه‌ای شده. این کنسرت هم اما مانند کریس دی‌برگ به نتیجه نرسیده و این در حالی است که چندین و چند ماه گفته می‌شد که کامران رسول‌زاده و مورات ککیلی در کنار هم روی استیج خواهند رفت و تبلیغات فراوانی روی این اجرای دو نفره به انجام رسیده بود.
پیانیست مشهور آرکادی ولدوس که یکی از ۵ نوازنده برتر پیانوی جهان است، آخرین نام بزرگی است که قرار بود در ایران روی صحنه برود، اما اما این کنسرت با وجود برنامه‌ریزی‌های انجام شده لغو شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.