کدام ارجح است؛ کودکان ثروتمند یا واجدان شرایط فقیر؟

WHO: افراد فقیر آسیب‌پذیر در جهان را قبل از کودکان در کشورهای ثروتمند واکسینه کنید!

تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، از کشورهای توسعه‌یافته خواست واکسن‌های کووید-19 را به برنامه Covax اهدا کنند. سازمان جهانی بهداشت از کشورهای ثروتمند خواسته است در مورد واکسیناسیون کودکان در برابر کووید-19 تجدید نظر و در عوض به کشورهای فقیرتر واکسن اهدا کنند. این سازمان سال دوم همه‌گیری را مرگبارتر دانست!

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، از کشورهای توسعه‌یافته خواست واکسن‌های کووید-19 را به برنامه Covax (نهاد هماهنگ‌کننده تهیه واکسن زیر نظر سازمان بهداشت جهانی) اهدا کنند. سازمان جهانی بهداشت  از کشورهای ثروتمند خواسته است تا در مورد واکسیناسیون کودکان در برابر کووید-19 تجدیدنظر و در عوض به کشورهای فقیرتر واکسن اهدا کنند؛ همچنین هشدار داد که سال دوم همه‌گیری مرگبارتر است.

تدروس ادهانوم، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی، خشمگین از اینکه هم اکنون تعدادی از کشورهای ثروتمند در حال واکسیناسیون کودکان و نوجوانان خود هستند، گفت این در حالی که کشورهای فقیر به‌سختی واکسیناسیون کارمندان بهداشت و گروه‌های آسیب‌پذیر را آغاز کرده‌اند.

او گفت کشورها به جای واکسن زدن به افراد سالم و جوان، باید دوزهای خود را به طرح جهانی Covax بدهند و از این طریق مطمئن شوند که افراد نیازمند در همه کشورها از حمایت برخوردار می‌شوند.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «در ژانویه، در مورد احتمال وقوع فاجعه اخلاقی صحبت کردم. متأسفانه، اکنون شاهد اجرای این نمایش هستیم. در تعداد انگشت‌شماری از کشورهای ثروتمند که بیشترین میزان واکسن را خریداری کرده‌اند، اکنون گروه‌هایی که خطر کمتری آنان را تهدید می‌کند، واکسینه می‌شوند.»

او افزود: «درک می‌کنم که چرا بعضی از کشورها می‌خواهند کودکان و نوجوانان خود را واکسینه کنند، اما در حال حاضر از آنها می‌خواهم در این مورد تجدیدنظر کنند و به جای آن، واکسن‌های خود را به Covax اهدا کنند.»

تدروس ادهانوم، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی. Photograph: Reuters

ادهانوم ادامه داد: «در کشورهای با درآمد متوسط ​​و پایین، میزان واکسن کووید-19 حتی برای ایمن‌سازی کارکنان مراقبت‌های بهداشتی کافی نبوده و بیمارستان‌ها مملو از افرادی است که به مراقبت‌های فوری نیاز دارند.»

WHO  امیدوار است کشورهای بیشتری از فرانسه و سوئد در اهدای واکسن به Covax پس از واکسینه کردن جمعیت اولویت‌دار خود پیروی کنند، تا به این ترتیب کمک کند تا شکاف در واکسیناسیون برطرف شود.

کانادا و ایالات متحده از جمله کشورهایی هستند که در هفته‌های اخیر استفاده از واکسن برای نوجوانان را مجاز اعلام کردند. با این حال، یکی از مقامات WHO گفت گفت‌وگوها با واشینگتن درباره تقسیم واکسن در حال انجام است.

طبق آمار خبرگزاری فرانسه، تقریبا 1.4میلیارد دوز واکسن  کووید-19در حداقل 210 قلمرو در سراسر جهان تزریق شده است. حدود 44درصد از این دوزها در کشورهای با درآمد بالا توزیع شده است که 16درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

فقط 0.3درصد از این دوزها در 29 کشور با کمترین درآمد توزیع شد که 9درصد از جمعیت جهان در آن زندگی می‌کنند.

کانادا و ایالات متحده از جمله کشورهایی هستند که در هفته‌های اخیر استفاده از واکسن برای نوجوانان را مجاز اعلام کردند. سازمان جهانی بهداشت از کشورهای ثروتمند خواسته است تا در مورد واکسیناسیون کودکان در برابر کووید-19 تجدیدنظر و در عوض به کشورهای فقیرتر واکسن اهدا کنند.

رودررو با این نابرابری در دسترسی، تدروس هشدار داد جهان با وجود ورود واکسن‌ها، احتمالا امسال بیش از سال گذشته شاهد مرگ‌ومیر است.

او گفت: «ما در مسیری پیش می‌رویم که سال دوم این بیماری همه‌گیر بسیار کشنده‌تر از سال اول آن باشد. نجات زندگی‌ها با ترکیبی از اقدامات بهداشت عمومی و واکسیناسیون تنها راه نجات است.»

طبق آمار منابع رسمی که خبرگزاری فرانسه تهیه کرده، ویروس کرونا از زمان شیوع در چین در دسامبر 2019، حداقل 3.3میلیون نفر را کُشته است.

تدروس 56 ساله گفت که اوایل این هفته در ژنوِ سوییس که WHO در آن مستقر است، علیه کووید-19 واکسینه شده است: «لحظه‌ای تلخ و شیرین بود.» او گفت که در آن لحظه، فکر او درگیر کارمندان بهداشتی در سراسر جهان بود که با بیماری همه‌گیر مبارزه می‌کنند.

او افزود: «این واقعیت که بسیاری از آنها هنوز در برابر کووید-19 محافظت نشده‌اند، تصویری غم‌انگیز درباره نابسامانی فاحش در دسترسی به واکسن‌ها در سراسر جهان است.»

منبع: گاردین

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.