ما چراغ کوی علی‌آباد را روشن می‌کنیم

خانه هلال در محله حاشیه‌نشین خرم‌آباد، زمینه اشتغال و آموزش اهالی را فراهم کرده است

خانه هلال «کوی علی‌آباد» در دل این محله حاشیه‌نشین خرم‌آباد احداث شده است. کمتر از یک سال از راه‌اندازی این خانه هلال می‌گذرد، اما فعالیت‌های پرشمار این مرکز، تغییرات فرهنگی و اجتماعی زیادی در کوی علی‌آباد رقم زده است؛ اهالی این محله حاشیه‌ای این روزها پیگیر رفع مشکلات کالبدی و شهری خود از مسئولان هستند.
به نظر می‌رسد آموزش‌هایی که در قالب برنامه‌های نشاط اجتماعی ارایه می‌شود، تأثیرگذار بوده و اهالی کوی علی‌آباد، به خصوص کودکان و نوجوانان را از آسیب‌های کمین‌کرده در این محله دور کرده است.
خانه هلال کوی علی‌آباد تنها یکی از 180 خانه هلالی است که در سال گذشته در استان لرستان دایر شده است.

آموزش کمک‌های اولیه و دوره‌های آمادگی در برابر مخاطرات، درحالی در خانه هلال کوی علی‌آباد آموزش داده می‌شود که این محله با نزدیک‌ترین مرکز بهداشت 5 کیلومتر فاصله دارد. کوچه‌های باریک و بافت فرسوده این محله در حوادث مختلف فرصت حضور را از نیروهای امدادی و آتش‌نشانی گرفته است.

نمونه‌اش آتش‌سوزی‌ای که مدتی قبل در یکی از این کوچه‌های پیچ‌درپیچ و باریک رخ داده بود و خودرو آتش‌نشانی توان عبور از این کوچه‌ها و رسیدن به محل آتش‌سوزی را نداشت. درنهایت آتش بعد از هفت ساعت، با کمک مردم و با استفاده از تجهیزات آتش‌نشانی که از ایستگاه‌های دیگر رسیده بود، خاموش شد.

«رسول پاکدل» مسئول خانه هلال کوی علی‌آباد می‌گوید: «این خانه هلال در یکی از محله‌های پرآسیب و کم‌برخوردار خرم‌آباد احداث شده است. خدمات مددکاری و آموزشی و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی تا پیش از راه‌اندازی خانه هلال در این محله بسیار کمرنگ بود.

مهم‌ترین رسالت ما در این مرکز آموزش کمک‌های اولیه و آموزش‌هایی است که بتواند اهالی را برای مواجهه با بحران‌ها توانمند کند.

نبود مرکز بهداشتی و درمانی در محله و بافت فرسوده‌ای که در اینجا شاهدش هستیم، ضرورت این آموزش‌ها را چند برابر می‌کند. از زمان آغاز فعالیت‌های این مرکز تاکنون جمع زیادی از اهالی کوی علی‌آباد در دوره‌های آموزشی شرکت کرده‌اند و در صورت وقوع هر حادثه و بحرانی، تا رسیدن نیروهای امدادی می‌توانند حادثه را مدیریت کنند.»

 

کیفیت زندگی را بهتر کنیم

در حال حاضر 90 نفر از ساکنان محله کوی علی‌آباد عضو خانه هلال هستند. برنامه‌های مختلف خانه هلال با حضور این اعضا و البته دیگر اهالی برگزار می‌شود؛ از توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی گرفته تا ضدعفونی مراکز و معابر عمومی و شرکت در دوره‌های مهارت‌آموزی و … .

پاکدل می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما در این محله، کمک به اشتغال است. ما با همکاری سازمان فنی‌وحرفه‌ای دوره‌های آموزش خیاطی را برگزار کردیم. در حال حاضر به دنبال این هستیم تا تعاونی محلی را با حضور اهالی تشکیل دهیم و بتوانیم کارگاه‌های خیاطی را راه‌اندازی کنیم.

با راه‌اندازی خانه هلال و آغاز فعالیت‌های ما در زمینه‌های مختلف، کم‌کم پای سازمان‌ها و نهادهای دیگر هم به این محله حاشیه‌ای باز شده است. نمونه‌اش همین سازمان فنی‌وحرفه‌ای که برای آموزش خیاطی با ما همکاری کرده است.

ما از مسئولان مختلف دعوت می‌کنیم به اینجا بیایند و هر توان و ظرفیتی را برای بهترشدن معیشت و کیفیت زندگی مردم در این محله انجام می‌دهیم. وضعیت اجتماعی و فرهنگی کوی علی‌آباد از ابتدای فعالیت‌های خانه هلال تاکنون تغییر چشمگیری داشته.

ما با جذب جوانان و اهالی محله در فعالیت‌های مختلف توانسته‌ایم آنها را از آسیب‌های مختلف دور نگه داریم و این اقبال بزرگی برای ما در خانواده هلال‌احمر است.» پیگیری مطالبات شهری و فرهنگی و اجتماعی مردم از مسئولان باعث شده تا فعالیت‌های عمرانی تازه‌ای در کوی علی‌آباد شکل بگیرد و این محله حاشیه‌ای خرم‌آباد خانه‌تکانی بزرگی را تجربه کند.

 

مشارکت مردم روستایی

راه‌اندازی و توسعه خانه‌های هلال در استان لرستان از سال گذشته آغاز شد. با وجود شیوع کرونا در کشور و محدودیت‌های مختلف آن، روستاهای زیادی از این استان خانه‌های هلال را راه‌اندازی کردند.

وضعیت اجتماعی و فرهنگی کوی علی‌آباد از ابتدای فعالیت‌های خانه هلال تاکنون تغییر چشمگیری داشته. ما با جذب جوانان و اهالی محله در فعالیت‌های مختلف توانسته‌ایم آنها را از آسیب‌های مختلف دور نگه داریم و این اقبال بزرگی برای ما در خانواده هلال‌احمر است

«ام‌البنین علیزاده» مسئول خانه‌های هلال و رئیس اداره جذب هلال‌احمر لرستان می‌گوید: «مهم‌ترین هدفی که در خانه‌های هلال دنبال می‌شد این است که مردم روستاها در برابر مخاطرات و حوادث توانمند شوند و در زمان وقوع هر حادثه‌ای، تا قبل از رسیدن نیروهای امدادی اقدامات اولیه لازم را انجام دهند.

در کنار این آموزش‌ها، خانه‌های هلال دیگر فعالیت‌های داوطلبی و امدادی و حوزه جوانان را هم انجام می‌دهند و درواقع می‌توان گفت هر خانه هلال شعبه کوچکی از هلال‌احمر در نقاط مختلف کشور است.»

برای همین فعالیت‌های داوطلبی و مشارکت‌های مردم در این فعالیت‌ها در خانه‌های هلال رونقی همیشگی دارد. علیزاده می‌گوید: «مردم روستایی با مشکلات محیط زندگی و همچنین هم‌محلی‌های خود به خوبی آشنا هستند، برای همین کاربردی‌ترین مشارکت‌ها را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند.

از کمک به معیشت خانواده‌های نیازمند گرفته تا تهیه تبلت برای دانش‌آموزان و حتی کمک به تأمین هزینه درمان و خرید جهیزیه و … . حتی در یکی از روستاهای محروم لرستان، داوطلبان خانه هلال برای نیازمندانی که خانه‌شان سرویس بهداشتی و حمام نداشت، آن را ساخته‌اند.»

 

آمادگی در برابر مخاطرات

صدوهشتاد خانه هلال در یک سال گذشته در استان لرستان به بهره‌برداری رسیده است و رایزنی‌ها و فعالیت‌ها برای ساخت تعداد بیشتری از این مراکز در روستاهای محروم این استان ادامه دارد.

«صارم رضایی» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان لرستان می‌گوید: «سرانه‌ای که برای خانه‌های هلال استان لرستان تعیین شده 110 خانه هلال است. با این حال، تاکنون 180 خانه هلال در استان راه‌اندازی شده است.

ما در تلاشیم تا این خانه‌های هلال را در مناطق روستایی و عشایری گسترش داده و تعداد آنها را به 200 تا 250 خانه افزایش دهیم. تنها در هفته هلال 12 خانه هلال در این استان افتتاح شده است.»

صعب‌العبور بودن روستاها و مناطق عشایری، دوری از امکانات بهداشتی و درمانی و همچنین حادثه‌خیزبودن استان از دلایلی است که به گفته مدیر عامل جمعیت این استان، وجود خانه‌های هلال روستایی را ضروری می‌کند.

رضایی می‌گوید: «روستاهای استان لرستان با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی مستعد حوادث مختلفی از جمله سیل، زلزله، آتش‌سوزی،کولاک و بوران، حوادث جاده‌ای و … هستند.

احداث خانه‌های هلال و آموزش همگانی کمک می‌کند تا این افراد در برابر مخاطرات آمادگی بیشتری داشته باشند و در هنگام وقوع هر حادثه، با اقداماتی که باید انجام شود، آشنا باشند. تاکنون بیش از 3هزار و 900 نفر از مردم استان در خانه‌های هلال آموزش دیده‌اند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.