ایرانی‌بازی در جشنواره جهانی!

صف شلوغ فیلم‌های ایرانی برای ورود به جشنواره جهانی فیلم فجر

افزایش روزافزون فیلم‌هایی که در روزگار کرونایی سینمای ایران جلوی دوربین رفته‌اند، اما تاکنون موفق به نمایش نشده‌اند، جشنواره جهانی فیلم فجر را تبدیل به رویدادی مهم برای سینمای ایران می‌کند. رخدادی که در کنار جشنواره ملی فیلم فجر می‌تواند تنها امکان فیلم‌های ایرانی برای نمایش و خودنمایی قلمداد شود و برای همین هم هست که فیلم‌های سینمای ایران برای ورود به جشنواره جهانی فجر صف کشیده‌اند.

پولاد امین، شهروندآنلاین: در روزگاری که کمتر فیلم ایرانی چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای برای خود متصور است و تقریبا تمامیت سینمای ایران با یک شرایط بحرانی شگفت‌انگیز دست‌وپنجه نرم می‌کنند، جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تنها امکان بیشتر فیلم‌های ایرانی برای دیده‌شدن است. بخشی که یک زمانی در سایه بخش ملی و تب‌وتاب فیلمسازان و هیاهوی رسانه‌ها گم بود، اما بعد از اعلام استقلال و جداشدن از جشنواره فجر، دو سه‌سالی می‌شود که به سوی احیای جایگاه و موجودیت یکه و یگانه‌اش پیش می‌رود- که در این بین امسال کرونا و تعطیلی سینماها هم به کمکش آمده و جشنواره جهانی فیلم فجر را تبدیل کرده به رخدادی که حداقل برای فیلم‌ها و فیلمسازان ایرانی اهمیتی قابل ذکر دارد و می‌توان از آن به‌عنوان میان‌بری برای ورود فیلم‌های کم‌نام و نشان‌تر به بازار فستیوال‌های منطقه نام برد.

داستان صعود

هنوز یادمان نرفته روزهایی که انتقادها و اعتراض‌های فیلمسازانی که فیلمشان از حضور در بخش ملی بازمانده بود، خبر انتخاب فیلم‌شان در بخش بین‌الملل جشنواره فجر را زیر سایه قرار می‌داد. اتفاقی عجیب- خصوصا از این نظر که اصولا در فستیوال‌های مختلف بخش بین‌الملل به خاطر بین‌المللی‌بودن واجد اهمیت و اعتبار بیشتری است، که در مورد جشنواره خودمان اما برعکس بود.
آن روزها بخش بین‌الملل بچه ناتنی جشنواره فجر بود. یک بخش کم‌رونق و کم‌اهمیت، که حتی کارگردانان خارجی صاحب اثر هم زحمت حضور در آن را به خود نمی‌دادند و بنابراین در مراسم اختتامیه جشنواره‌، تصاویر کارمندان سفارتخانه‌های خارجی که به نیابت از فیلمسازان جوایز جشنواره را در دست داشتند، یک تصویر آشنا بود.
بعد از جداشدن جشنواره جهانی از جشنواره مادر، اما، جشنواره جهانی سال به سال ارزش و اهمیتش افزایش یافت، تا جایی که در حال حاضر می‌توان گفت (حداقل برای فیلم‌های کم‌ستاره و کم‌نام و نشان‌تر) اهمیت حضور در جشنواره جهانی کمتر از جشنواره ملی فیلم فجر نیست- و دیگر شاهد رخداد زمانی تکراری کنارکشیدن فیلم‌ها و فیلمسازان از این جشنواره نیستیم. حتی برعکس؛ در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که فیلمسازی مانند بهمن فرمان‌آرا این را به آن ترجیح داده و در حالی که فرم شرکت در بخش ملی را پر نکرده، همه‌ساله مشتاق حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر بوده است.

جشنواره امسال

در جشنواره امسال هم (بعد از تعطیلی سال گذشته) شاهد اشتیاق شماری از فیلمسازان برای حضور در رقابت جهانی جشنواره هستیم. به عبارت بهتر، در فاصله کمتر از یک‌ماه مانده به شروع جشنواره جهانی فیلم فجر، چشم‌ها و گوش‌های زیادی به اخبار و بیانیه‌های روابط عمومی جشنواره دوخته شده- تا از اسامی فیلم‌هایی که مجوز شرکت در این فستیوال را به دست آورده‌اند، خبردار شوند. یک صف انتظار طولانی و پر و پیمان‌تر از همیشه، که فعلا تاکنون شامل فیلم‌هایی مانند «میجر» احسان عبدی‌پور، «شهربانو»ی مریم بحرالعلومی و «گیسوم» نوید به‌تویی بوده- که به بخش آثار بلند سینمای سعادت راه یافته‌اند.

ایرانی‌های جشنواره

در خلاصه داستان فیلم «میجر» به نویسندگی و کارگردانی احسان عبدی‌پور آمده که این فیلم درباره «ورود یک سگ ردیاب آلمانی به اسکله گمرک» است که «نظم شهر را به هم ریخته است». فیلمی به تهیه‌کنندگی حمید فرخ‌نژاد و البته بازی این بازیگر در کنار اکبر اودود، آرش ملکی، فروغ قجابگلو، ایرج صغیری، رامتین بالف و حمید باغکی- که هیچ‌کدام اسم و رسم‌دار نیستند و همین هم جامعه هدف یا به عبارت بهتر مخاطبان احتمالی این فیلم را متفاوت از فیلم‌های تجاری پرستاره جلوه می‌دهد.

پوستر جهانی فیلم شهربانو

«شهربانو» دیگر فیلم ایرانی پذیرفته‌شده در بخش سینمای سعادت، به نویسندگی پژمان تیمورتاش و کارگردانی مریم بحرالعلومی است. فیلمی درباره زنی به نام شهربانو- که به جرم انتقال موادمخدر به حبس ابد محکوم شده است. او که مادر سه فرزند است، پس از 11سال زندان، برای شرکت در عروسی پسرش برای چند روز از زندان آزاد می‌شود. یک آزادی موقت او را با جنبه دیگری از زندگی خود و خانواده‌اش قبل از بازگشت به زندان روبه‌رو می‌کند. فرشته صدعرفایی، بهناز جعفری، گلاره عباسی، سامان صفاری، محمد ولیزادگان، علی کیان ارثی، بهرنگ علوی، یوسف تیموری، ترنم کاظمی و مه‌لقا باقری بازیگران این فیلم هستند.

«گیسوم» به نویسندگی و کارگردانی نوید به‌تویی نیز دیگر فیلم ایرانی جشنواره جهانی فیلم فجر است. فیلمی درباره زن جوانی که پس از مرگ مادرش متوجه می‌شود پدرش زنده است و به دلیل کنجکاوی مجبور می‌شود از فرانسه به ایران بیاید و پس از ۳۰سال او را پیدا کند. سفری که این زن جوان و دوستانش را به کشف رازهای نگفته بسیاری رهنمون می‌شود. پگاه آهنگرانی، شاهرخ فروتنیان، رضا داوودنژاد، مارال بنی‌آدم، حسین صفویان، شبنم گودرزی و سلمان فرخنده بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

صحنه‌زنی

«صحنه‌زنی» به کارگردانی فرنوش صمدی و بازی بهرام افشاری، مهتاب کرامتی، لیندا کیانی، محمد نادری و مجید صالحی؛ «سیارک» به کارگردانی مهدی حسینی‌وند و بازی هادی کاظمی و غزل شجاعی؛ و «افسانه بناسان، غول چراغ جادو» با بازی پرویز پرستویی دیگر فیلم‌های ایرانی جشنواره جهانی فیلم فجر امسال هستند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.