ماموریت غیرممکن فیلم جدید کریس نولان

«تنت» در پایان دومین هفته نمایش بین‌المللی خود گیشه‌ها را به آتش کشید

در سومین هفته نمایش، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، جدیدترین فیلم کریستوفر نولان اوضاع خوبی در گیشه‌های سینماها دارد.  آن‌هم در حالی که در آمریکا فروش بالایی نداشته، اما در عوض در بازارهای بین‌المللی چنان مورد استقبال قرار گرفته که توانسته بیش از ۳۰۰ میلیون دلار عایدی داشته باشد.

در شرایطی که سینماهای آمریکا در تلاش بودند بتوانند تماشاگرانی را که کرونا پایشان را از سینما بریده، دوباره پای گیشه‌ها بازگردانند، «تنت» در پایان دومین هفته نمایش بین‌المللی خود گیشه‌ها را به آتش کشید و ۲۰۰ میلیون دلار دیگر به دست آورد- تا مجموع فروشش به ۳۰۰ میلیون برسد. یک دستاورد مهم در دوران کرونایی سینما- که شادمانی رئیس کمپانی برادران وارنر، “توبی امریش” را هم موجب شده است: «سه هفته آغازین این فیلم در بازارهای بین‌المللی یک شروع خارق‌العاده بوده و در واقع فکر نمی‌کردیم بهتر از این ممکن شود. کریستوفر نولان یک بار دیگر یک فیلم ارزشمند و به‌یاد ماندنی ارائه کرده که باید آن را در پرده بزرگ سینما دید و ما از این که سینمادوستان سراسر جهان فرصت تماشای این فیلم را پیدا می‌کنند بسیار خوشحالیم».

درباره تنت

“تنت” یا “انگاره” که اولین فیلم مهمی است که بعد از شیوع کرونا دست به قمار بزرگ نمایش عمومی زده، داستان دو جاسوس بین‌المللی را روایت می‌کند که برای جلوگیری از وقوع جنگ جهانی سوم و نابودی دنیا باید زمان را دستکاری کرده و روند وقوع حوادث را تغییر و جلوی وقوع آن رخداد هولناک را از ریشه بگیرند. یک تریلر حماسی علمی- تخیلی با بازی دیوید واشنگتن، رابرت پتینسون، الیزابت دبیکی، مایکل کین، کنت برانا و آرون تایلر-جانسون؛ که مدت‌های مدیدی به‌عنوان تنها امید سینما برای غلبه بر رکود و سکون سینما شناخته می‌شد. فیلمی که قرار بود پس از تعطیلی طولانی‌مدت سینماها تماشاگران قهر کرده و ترسیده از کرونا را دوباره پای گیشه‌ها بکشد. نولان البته از این بار سنگینی که بر شانه فیلمش تلنبار شده بود، ناراضی بود. پس دو بار اکران فیلم را به تعویق انداخت و در گفتگوهای رسانه‌ای هم بارها تلاش کرد بار این مسئولیت سنگین را از دوش خود و فیلمش کم کند و به کرات گفت که “تنت” هم مثل هر فیلم دیگری همان‌قدر که امکان موفقیتش می‌رود، احتمال شکست هم دارد. اما این توقعات با “تنت” و سازنده‌اش ماند، تا سه هفته پیش که فیلم هم‌زمان در بیش از 70 بازار بین‌المللی روی پرده رفت و تقریبا در تمام کشورها هم پرفروش شد.

آمریکای تعطیل

به‌رغم فروش 300 میلیونی “تنت”؛ این فیلم اما در آمریکا مطابق انتظارات موجود نفروخته. در حقیقت یازدهمین فیلم کریستوفر نولان این هفته در آمریکا- در دومین هفته نمایش- تنها ۷ میلیون دلار به دست آورد، که تنها سی درصد فروش هفته اول‌اش بود. کمپانی برادران وارنر البته برای سرپوش گذاشتن بر فروش اندک فیلمش سعی کرد جزئیات ماجرا را از دسترس رسانه‌ها دور نگه دارد و بنابراین آمار فروش روزانه‌ تنت را منتشر نکرد. گفته می‌شود این امر به دلیل کنترل حرف و حدیث‌هایی است که ممکن است پیرامون فروش کمتر از حد تصور این فیلم مطرح شود. برادران وارنر در این زمینه گفته که جلوگیری از اعلام فروش روزانه فیلم به این دلیل بوده که گزارشگران و رقبای کمپانی فروش فیلم را به نحو نامنصفانه‌ای زیر سوال نبرند و مثلا در رسانه‌ها ادعا نکنند که فروش “تنت” فاجعه‌بار بوده است. وارنرها نیز مثل اغلب کارشناسان و ژرونالیست‌ها البته از ابتدا می‌دانستند که در دوران کرونا فروش فیلم آرام و کم‌شتاب خواهد بود، ولی به هر حال انتظار داشتند سینماروهای آمریکایی استقبال بهتری از این فیلم به عمل آورند. اتفاقی که باعث ناامیدی استودیو شده و به همین دلیل هم اکران فیلم مهم بعدی‌شان را به تعویق انداخته‌اند…

در واقع یکی از تبعات فروش نه چندان امیدوارکننده “تنت” تعویق نمایش فیلم «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» یا «واندروومن ۱۹۸۴» بوده. فیلم بزرگ بعدی برادران وارنر که قرار بود در ماه اکتبر روی پرده سینماهای آمریکا بیاید، ولی استودیو نمایش آن را به تعطیلات کریسمس موکول کرده است.

به‌رغم فروش 300 میلیونی “تنت”؛ این فیلم اما در آمریکا مطابق انتظارات موجود نفروخته.

 

تهیه‌کننده تنت عقیده دارد فروش غیر قابل انتظار این فیلم به دلیل شرایط کرونایی سینما بوده؛ و حتی از خبرنگاران خواسته حتماً در گزارش‌های خود درج کنند که آمارهای فروش با توجه به بسته بودن سالن‌های سینما در نیویورک، سانفرانسیسکو و لس‌آنجلس و ظرفیت حداقلی دیگر سینماها اعلام شده است. استودیو هم‌چنین پیش‌بینی کرده که با باز شدن تدریجی سینماها فروش تنت هم بیشتر خواهد شد. به خصوص که نمایش این فیلم با فرمت آیمکس هم از این هفته آغاز خواهد شد و تحلیلگران رسانه‌ها عقیده دارند که بهترین فرمت برای نمایش فیلم‌هایی مانند تنت پرده‌های عظیم آیمکس است- که می‌تواند عظمت و شکوه فیلم را جلوه دهد و بیشتر تماشاگران هم ممکن است در انتظار بازگشایی این سالن‌ها تاکنون به تماشای این فیلم نرفته باشند.

آغاز نویدبخش

در بازارهای جهانی اما “تنت” همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد؛ آغازی حیرت‌انگیز داشت. این فیلم در اولین تعطیلات آخر هفته‌اش به فروش حیرت‌انگیز 53 میلیون دلار رسید و حالا در اواخر سومین هفته نمایش هم به فروش 300 میلیون رسیده- که با توجه به حال و روز کرونایی سینمای جهان (که هنوز بسیاری از سالن‌ها در بسیاری از کشورها بسته‌اند و تماشاگران هم آن اعتماد لازم را برای حضور در سالن‌ها به دست نیاورده‌اند) امیدوارکننده و حتی خوشحال‌کننده است.

این فیلم در انگلستان یک میلیون و ششصد هزار دلار فروخته تا در پایان سومین هفته ۱۶ میلیون عایدی از بازار انگلیس و ایرلند داشته باشد.  در آلمان، فرانسه، ژاپن و چند کشور دیگر اتحادیه اروپا هم تنت پرفروش‌ترین فیلم هفته بوده است.

بیم و امید

“تنت” که با یک بودجه دویست میلیون دلاری ساخته شده و ده‌ها میلیون هم هزینه تبلیغاتش بوده؛  در شرایط عادی هم کار دشواری برای بازگشت سرمایه داشت. چه برسد به این که چنین فیلمی در شرایطی اکران شود که علاوه بر هراس عمومی که از حضور در مجامع عمومی وجود دارد، سینماها هم برای ماه‌ها تعطیل بوده و عادت سینمارفتن از سر تماشاگران افتاده است. با این حال فروش 300 میلیون دلاری “تنت” به همراه موفقیت عجیب فیلم “هشتصد” در چین شاید به وارنر برادرز قوت قلب داشته باشد. به هر حال “هشتصد” در پنج هفته‌ای که در چین روی پرده بوده، بیش از ششصد میلیون دلار فروخته تا بیش از هر چیزی این موضوع را نشان دهد که سینمای چین توانسته بر بحران کرونا فایق آمده و به روزهای معمولی بازگردد. اتفاقی که برای سازندگان “تنت” هم می‌تواند امیدوارکننده باشد- که می‌توانند بخش زیادی از سرمایه‌شان را از این کشور درآورند.

به هر حال فراموش نباید کرد که با توجه به بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری ساخت فیلم “تنت”، این فیلم برای این‌که هزینه تولید خود را درآورده و وارد محدوده سودآوری شود (که همین هم در روزگار کرونایی سینما برای فیلمی چنین گران دستاورد بزرگی است) باید بتواند در هفته‌های آتی ۱۵۰ میلیون دلار دیگر به فروش 300 میلیونی حال حاضرش اضافه کند- که با توجه به رخدادهایی که در دو- سه هفته اخیر در مورد این فیلم شاهد بودیم، کار چندان دشواری نیست.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.