چرا به اینجا رسیدیم؟

نمکی: هر روز سینه‌های سهراب‌های خودمان را می‌دریم چون آنها را نمی‌شناسیم

به عنوان وزیر بهداشت و مسئول سلامت مردم می‌گویم که آیا همه سقط‌ها را می شود با ابزار قانون و قوه‌قضائیه جمع کرد؟

شهروند آنلاین: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «امروز فراتر از انتظار ما، ۱۰درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و برآورد دوبرابرشدن جمعیت سالمند کشور تا سال ۱۴۲۰، بسیار تکان‌دهنده است.»

سعید نمکی در اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور که با موضوع پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: «این تفکر غلط است که در جهان و ایران، صاحب‌نظران بهداشتی، شعار کنترل جمعیت را مطرح کردند. شعار کنترل جمعیت را ابتدا در دنیا، اقتصاددانان و بعد از آن جامعه‌شناسان دادند وقتی ناهنجاری‌های رفتاری در فضای محقر و تنگ و خشونت‌بار اضافه شد، جامعه‌شناسان نیز برای کنترل جمعیت به اقتصاددانان پیوستند.»

او تصریح کرد: «وقتی شعار کنترل جمعیت می‌دهید، در هر مقطعی اولین سیگنال را مرفهین دریافت می‌کنند و وقتی با انگیزه اقتصادی شعار افزایش جمعیت می‌دهید، اولین پیام را فقرا دریافت می‌کنند و بعضی وقت‌ها متأسفانه کسانی این پیام را در حاشیه شهرها دریافت می‌کنند که بچه‌های آنها در دود هرویین به دنیا می‌آیند.

مشاوره‌ها را عالمانه افزایش دهیم

وزیر بهداشت گفت: «گرچه مولفه بهداشت و درمان و سلامت، مولفه اصلی تأثیرگذار در رشد درست و بالنده جمعیت نیست اما مولفه مهمی است. باید چندین کار را انجام دهیم؛ یکی اینکه باید بتوانیم جامعه را به سمت تعلق به باروری ببریم البته به اندازه و سهم خودمان. برای این کار لازم است که مشاوره‌ها را عالمانه افزایش دهیم. برخی هستند که اصلا بچه نمی‌خواهند یا نمی‌خواهند ازدواج کنند، یکی هست که ازدواج کرده و معتقد است که فرصت برای فرزندآوری وجود دارد که باید به آنها گفت دیر می‌شود، یکی هم هست که معتقد است یک فرزند، کافی است که باید بگوییم شاید بعضی وقت‌ها به این فرزند، احساس غربت و تنهایی و بی‌کسی دست بدهد.

وزیر بهداشت یادآور شد: «باید به سمت آموزش عمومی برای تغییر رویکرد در شیوه زندگی و تغذیه برویم. مشکلاتی همچون مصرف فست‌فودها، غذاهای ناسالم، شیوه زندگی نامناسب و بی‌تحرکی با ایجاد و توسعه مراکز ناباروری، برطرف نمی‌شود البته باید این مراکز را با حداقل هزینه و گرفتاری برای مردم فراهم کنیم. یک‌نفر نباید کار و زندگی‌اش را رها کند و برای دریافت خدمات، آواره مراکز استان‌ها شود.»

نمکی اظهار داشت: «سقط‌های قانونی گرچه باید به حداقل برسند و آموزش افرادی که نمی‌خواهند بچه‌ای را سقط کنند و این سقط از روی ناآگاهی او رخ می‌دهد را باید افزایش دهیم اما در سال، تعداد قابل توجهی سقط‌های غیرقانونی داریم. آیا تمسک به شیوه قضائی راه‌حل است؟ خیر. آیا فردی که باردار شده و اگر این ختم بارداری اتفاق نیفتد، یک ناهنجاری سنگین اجتماعی ممکن است پشت آن باشد؟ این را باید چگونه مدیریت کرد؟»

او گفت: «علاوه بر اقتصاد، مولفه فرهنگ در بارداری موثر است. اگر به مولفه‌های فرهنگی توجه نکنیم، چه در خانواده‌های فقیر و چه در خانواده‌های غنی، راه به جایی نمی‌بریم. در کشور ما از قبل از ورود اسلام، ولنگاری فرهنگی معنی و مفهوم نداشته است. چرا به فرزندان‌مان نمی‌گوییم قبل از اسلام هم برهنگی و ولنگاری جزئی از فرهنگ ایران نبوده است. در کدام قوم ایرانی برهنگی می‌بینید؟ هیچ کجا. اعتقاد دارم که به این نسل جفا کرده‌ایم که فرهنگ غنی را به او انتقال ندادیم و فکر کرده‌ایم هنر کرده‌ایم. وقتی بی‌خویشتنی را به فردی تحمیل کردیم، ماهواره و فرهنگ غرب می‌تواند او را جذب کند مثل برخی از کانال‌ها که برخی را به ابتذال کشیده‌اند.»

سقط‌ها را به زیرپله‌ها نبریم

وزیر بهداشت تصریح کرد: «عزیزان من توجه کنید که منشأ سقط‌های جنین کجاست. آیا تمسک و توسل به قانون برای سقط‌های غیرقانونی در مطب دکتر فلانی، جای سقط را به زیرپله یا خانه‌های مخفی نخواهد برد؟ آیا مرگ‌ومیر نوزادان بالاتر نخواهد رفت؟ به‌عنوان وزیر بهداشت و مسئول سلامت مردم می‌گویم که آیا همه سقط‌ها را می‌شود با ابزار قانون و قوه‌قضائیه جمع کرد؟ از مطب‌های سقط غیرقانونی به محل‌های غیربهداشتی با افزایش مرگ‌ومیر نخواهند رفت؟ عده‌ای شومن با دروغ و تقلب اذهان عمومی را فریب می‌دهند، نگذارید این اتفاق بیفتد. ما مسئولیم و باید حرف بزنیم و بگوییم که اگر این میزان باروری یا حاملگی ناخواسته در کشور وجود دارد، وابسته به سقط نیست و وابسته به این پدیده نیست و ریشه فرهنگی دارند. چه می‌کردید در این سال‌ها؟ کجا بودید؟ آنهایی که می‌گفتند اگر ۱۰دقیقه صداوسیما را به شما بدهند همه را دگرگون می‌کنیم، کجا رفتید؟ چرا این‌گونه شد؟ چرا به اینجا رسیدیم؟»

نمکی گفت: «هر روز سینه‌های سهرابهای خودمان را می‌دریم چون آنها را نمی‌شناسیم. می‌گویند یک تخم اردک را زیرپای مرغ گذاشتند و وقتی جوجه مرغ ها و اردک به دنیا آمدند، جوجه اردک بلافاصله وارد آب شد اما مرغ و جوجه‌ها خودشان را می‌کشتند و جیک جیک می‌کردند که این جوجه الان خفه می‌شود و نمی‌فهمید که این جوجه اردک است و زندگی در آب برایش لذت‌بخش است. بعضی از بچه‌ها را اصلا نمی‌شناسیم و رها هستند. این شب‌نشینی‌ها و جلسات مخفی و اتفاقاتی که رخ می‌دهد، ناشی از یک ناهنجاری اجتماعی و فرهنگی است. ما کار نکرده‌ایم، حالا می‌خواهیم برای برخورد قاطع با سقط‌های غیرقانونی حکم بگیریم. والله راه را خطا می‌رویم.»

بدون رفع مشکلات اقتصادی نمی‌توانیم به رشد جمعیت امیدوار باشیم

نمکی تأکید کرد: «تا زمانی که مشکل کشور در برخی بخش‌های دیگر حل نشود، سقف ارتفاع ما در رشد جمعیت، بلند نیست. تا زمانی که مشکل اقتصاد، اشتغال و معیشت مردم را حل نکنیم، نمی‌توانیم به رشد جمعیت امیدوار باشیم. متأسفانه شرایط همانند زمان ساسانیان شده که فقط افرادی می‌توانند درس بخوانند که جزو متمولین کشور هستند. شهریه یک بچه در مقطع ابتدایی چقدر است؟ کلاس‌های کنکور چه خبر است؟ روزی روستازادگان صاحب عقل به وزیری پادشاه رفتند امروز مگر می‌شود یک روستازاده در رشته‌های لوکس کشور تحصیل کند؟ امکان ندارد.»

وزیر بهداشت افزود: «شعارهای توخالی به جایی نمی‌رسد. اختلاف نظری که با مشاور عالی داشتم در این حرف‌ها بود که برای چه همه تیرها را به سمت وزارت بهداشت سیبل می‌کنید؟ ما متولی سلامت مردم هستیم و متولی معیشت، مسکن و بهداشت روان مردم هم نیستیم.»

وزیر بهداشت خطاب به روسای دانشگاه‌ها گفت: «منابع مالی برای بحث جمعیت باید در این حوزه هزینه شود. تکلیف شرعی به دلیل دغدغه مقام معظم رهبری و تکلیف قانونی به دلیل ابلاغ بنده، این است که اعتبارات این بخش باید در همین زمینه هزینه شود و اگر در مواردی منابع کافی نبود، منعکس کنید که ما منابع را فراهم کنیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.