برقراری آتش‌بس میان حماس و رژیم صهیونیستی

232 شهید حاصل 11 روز حمله اسراییل به نوار غزه

پس از ۱۱ روز حمله بی‌امان ارتش اسراییل به نوار غزه و تقابل موشکی گروه‌های مقاومت با این رژیم، دو طرف اعلام آتش‌بس کردند.

پس از ۱۱ روز حمله بی‌امان ارتش اسراییل به نوار غزه و تقابل موشکی گروه‌های مقاومت با این رژیم، دو طرف اعلام آتش‌بس کردند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در اسراییل و گروه حماس خبر داده که «آتش‌بس متقابل و همزمان» از ساعت ۲ بامداد جمعه به وقت محلی (ساعت ۲۳ پنجشنبه به وقت گرینویچ) برقرار می‌شود.

این آتش‌بس از سوی مصر پیشنهاد شده و پس از چندین روز مذاکره، مورد موافقت طرفین قرار گرفت. پیش از اعلام آتش‌بس، دو طرف در روز پنجشنبه برای ساعاتی حمله به مواضع یکدیگر را متوقف کرده بودند.

اقدامات دیپلماتیک جهانی برای توقف درگیری‌ها در غزه روز پنجشنبه به اوج خود رسید. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از همه طرف‌ها خواست تا فورا جنگ را متوقف کنند. گوترش که در جلسه ویژه مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران غزه صحبت می‌کرد، این منطقه را «جهنم» کودکان خواند و خواستار توقف حملات رژیم صهیونیستی شد.

رئیس جمهوری آمریکا نیز که کشورش متحد نزدیک اسراییل به‌شمار می‌رود، در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، از او خواست برای «کاهش تنش» اقدام کند. جو بایدن علی‌رغم فشارهای برخی نمایندگان دموکرات کنگره، طی روزهای اخیر ترجیح داد از اعمال فشار روی دولت اسراییل برای توقف حملات به غزه و اعلام آتش‌بس خودداری کند. کاخ سفید اما روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت آمریکا معتقد است اسراییل توانسته طی حملات خود به اهدافش دست پیدا کند و اکنون زمان آتش‌بس است.

میزان تلفات و خسارت‌ها

به گزارش تلویزیون الجزیره به نقل از مقام‌های دولتی در غزه، ۲۳۲ فلسطینی در طول ۱۱ روز حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش اسراییل شهید شده‌اند. ۶۵ کودک نیز در میان قربانیان دیده می‌شوند. حدود دو هزار نفر هم مجروح شده‌اند. طی این مدت، حدود ۷۰۰ خانه و همچنین ۲۳۰ مجتمع مسکونی و تجاری از سوی جنگنده‌های اسراییل هدف قرار گرفته و نابود شده‌اند. در سمت مقابل، ۱۲ اسراییلی کشته شده‌اند که دو نفرشان کودک بوده‌اند.

طبق اعلام سازمان ملل، ۹۱ هزار نفر در غزه از ترس حملات اسراییل از خانه‌های خود آواره شده‌اند. ۶۶ هزار نفر از این افراد در ۵۸ مدرسه سازمان ملل اسکان داده شده‌اند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.