جوان‌ترین داستان‌نویس جهان

دختر سعودی، ریتاج الحازمی، 12 ساله، جوان‌ترین نویسنده آثار داستانی در کتاب گینس

پدر ریتاج الحازمی اصرار داشت که دخترش دوره‌های داستان‌نویسی را بگذراند. بعد از گذراندن چندین دوره، ریتاج تمام پیش‌نویس کتاب خود را دوباره از اول نوشت. او که 12 سال دارد، پس از انتشار دو رمان، با رکوردهای جهانی گینس عنوان «جوان‌ترین نویسنده مجموعه رمان» را در جهان به دست آورد. او سومین رمان خود را امسال منتشر کرد و در حال حاضر روی دو رمان دیگر کار می‌کند.

الحازمی با خواندن داستان بزرگ شده. بعد از اینکه پدرش او را به یک کتابفروشی برد تا عناوین نویسندگان بزرگ را در قفسه‌ها ببیند، تصمیم گرفت که در سال 2016 فقط داستان بخواند و بنویسد. پدر ریتاج الحازمی اصرار داشت که دخترش دوره‌های داستان‌نویسی را بگذراند. بعد از گذراندن چندین دوره، ریتاج تمام پیش‌نویس کتاب خود را دوباره از اول نوشت. او که 12 سال دارد، پس از انتشار دو رمان، با رکوردهای جهانی گینس عنوان «جوان‌ترین نویسنده مجموعه رمان» را در جهان به دست آورد. او سومین رمان خود را امسال منتشر کرد و در حال حاضر روی دو رمان دیگر کار می‌کند.

ریتاج رفته‌رفته انگیزه پیدا کرد تا برای رده سنی خودش بنویسد، چون می‌گفت مخاطبانِ بیشتر كتاب‌هایی که خوانده، بزرگ‌تر یا كوچك‌تر از خودش بودند: «از روزی که چشمم را به مطالعه باز کردم، متوجه شدم که وقتی کمی بزرگ‌تر شدم می‌خواهم چه کنم. می‌خواستم با خواندن، نوشتن، تبادل‌نظر به همراه بینش و جهان‌بینی‌های متعدد با دنیا ارتباط برقرار کنم.» این نویسنده جوان می‌خواست اولین کتابش اثری داستانی باشد.

او می‌گوید: «می‌دانستم که می‌خواهم کتابم ایده‌ای داشته باشد تا به خوانندگان کمک کند بدون تسلیم‌شدن به سمت رویاهای خودشان بروند. همیشه اعتقاد داشتم که نوشتنِ من به ترغیب آنها برای انجام چنین کاری کمک می‌کند.» او پس از اتمام پیش‌نویس اولین کتاب خود، آن را برای سردبیری ارسال کرد که به او گفت لازم است جزئیات آن بسیار دقیق‌تر باشد. ریتاج اهل تسلیم‌شدن نبود. پدرش اصرار داشت برای تسلط بر این ژانر هم چند دوره بگذراند. پس از اتمام این دوره‌ها، او کل طرح را بازنویسی کرد. این دوره‌ها مربوط به «تسلط بر نویسندگی» اثر جسیکا برودی می‌شد. الحازمی می‌گوید: «من شروع کردم به نوشتن آنچه از او آموختم: از جذب خواننده‌ها، ساختار داستانی و مواد عالی برای داستان‌نویسی گرفته تا روش‌های دیگر.»

پیدا کردن ناشری که حاضر شود کتاب الحازمی را، آن هم در این سن، چاپ کند، چالشی بزرگ بود؛ تا اینکه در ژانویه 2020 با ناشری قرارداد بستند. الحازمی اولین کتاب خود را با عنوان «گنج دریای گمشده» در پایان سال 2018 به پایان رساند، آن را برای سردبیر فرستاد و نوشتن رمان دوم خود را با عنوان «دروازه دنیای پنهان» آغاز کرد. هر دو کتاب او در سال 2019 منتشر شدند. پس از انتشار این آثار می‌گوید: «من توانستم در نمایشگاه بین‌المللی کتاب ریاض شرکت کنم و اولین کتاب خودم را در آنجا امضا کردم. آن زمان، با یکی از کانال‌های معروف تلویزیونی به نام ام‌بی‌سی مصاحبه کردم و از سفرِ نوشتنم صحبت کردم.»

او همان سال طرح سومین کتاب خود را در این مجموعه ریخته بود و اشاره می‌کرد که «با خواندن چند وبلاگ در رابطه با آینده، فکر کردم موضوع خوبی است که شخصیت‌های اصلی من هم بتوانند از آن استفاده کنند. از آنجا که در بیشتر سریال‌ها بحث بر سر قدرت‌های جادویی است، می‌دانستم با توجه به اینکه شخصیت‌های اصلی لازم است تجربه جدیدی را امتحان کنند، به همین دلیل تغییر خوبی خواهد بود.»

الحازمی معمولا قبل از نوشتن کتاب درباره عنوانش تصمیم می‌گیرد و برنامه‌ریزی می‌کند، اما نام این کتاب در طی مراحل نوشتن، چندین بار تغییر کرد تا اینکه سرانجام تصمیم گرفت نام آن را بر اساس موضوع، «فراتر از جهان آینده» نام‌گذاری کند. الحازمی هنگام نوشتن سومین کتاب این مجموعه -در حالی که والدینش به دنبال دوره‌های جدید برای او بودند- تصمیم گرفت کارگاه خود را برگزار کند. او شروع کرد به کار بر روی اسلایدهای ارایه، برنامه‌ریزی محتوا، نکات بحث و از همه مهم‌تر، چگونگی ارایه‌ دانش به افرادی که می‌خواستند داستان‌نویسی یاد بگیرند. می‌گوید: «بعد از آماده‌شدن و معرفی کارگاه، از دیدن همه آن بچه‌هایی که برای یادگیری آمده بودند، تعجب کردم. در طول کارگاه خودم چیزهای زیادی یاد گرفتم. یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید بعد از یادگیری انجام شود، آموزش مسائلی است که می‌دانید، یادآوری چیزهایی که آموختید و اینکه چرا تصمیم به این کار گرفتید.» «فراتر از جهان آینده» تأثیر بسزایی در شخص الحازمی داشته که ضمن گفت‌وگو با نشریه می‌گوید: «پیام من برای همه، به ویژه آنهایی که هم‌سن خودم هستند و رویای بزرگی در سر دارند این است: همین الان کارتان را شروع کنید و منتظر بعد نمانید. ایده‌ها می‌آیند و می‌روند، فرصت‌ را از دست ندهید.»

برگرفته از نشریه‌ عرب‌نیوز

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.