حفظ جان مردم وظیفه اصلی و مشارکت حداکثری مسئولیت دوم است

روحانی: در همه استان‌ها از نقطه پیک عبور کرده‌ایم

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی  در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «خوشحالیم که کم‌کم از موج چهارم عبور می‌کنیم. همه استان‌ها از نقطه پیک رد شده‌اند و مسیر ما کاهشی است.»

شهروندآنلاین: حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی  در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «خوشحالیم که کم کم از موج چهارم عبور می‌کنیم. همه استان‌ها از نقطه پیک رد شده اند و مسیر ما کاهشی است. مناطق قرمز بسیار محدود است و کشور شرایط زرد و نارنجی دارد و باید تلاش کنیم برای اینکه به طور کامل از این پیک خارج شویم در عین حال وارد پیک جدید هم نشویم.

برخی نکات مهم سخنان او چنین است: 

 وقتی وارد یک پیک می‌شویم دستورالعمل‌ها خوب مراعات می‌شود و مردم احساس می‌کنند با یک خطر جدید روبه‌رو هستند اما وقتی از پیک عبور می‌کنیم، یک اطمینان کاذب در جامعه ایجاد می‌شود و پروتکل‌ها کاهش پیدا می‌کند و سهل‌انگاری‌ها آغاز و این مقدمه‌ای برای موج بعدی می‌شود.

ویروس هندی ممکن است از یک استانی پیدا شود و مردم مبتلا شوند و با موج جدید مواجه شویم، باید مراعات کنیم و حواس‌مان در میهمانی‌ها و دورهمی‌ها و سفرها و خریدها باشد و تا حتی‌الامکان محدود یا متوقف شود. همه جا باید پروتکل‌ها را به خوبی مراعات کنیم برای اینکه با مشکل جدید مواجه نشویم.

ما باید کاری انجام بدهیم که در ایام انتخابات یعنی یک هفته مانده به انتخابات شرایط آرامی از لحاظ کرونا داشته باشیم. اگر خدای نکرده در هفته‌های اولیه خرداد مراعات نشود و بخواهیم پایان هفته دوم و هفته سوم خرداد با یک پیک جدید مواجه شویم معنی آن این است که نمی‌توانیم انتخابات مطلوب و باشکوه داشته باشیم.

مردم وقتی ببینند موج جدید شکل گرفته و این ویروس اوج گرفته، برای حضور در انتخابات دچار مشکل می‌شوند. بنابراین ما مسئولیت سنگینی داریم و حفظ جان مردم مسئولیت اصلی ماست. در هفته‌های اولیه خرداد باید کاملا مراقبت کنیم و بتوانیم روی تخلفات در این ایام بیشتر حساس باشیم برای اینکه در آن روزها انتخابات ما در سلامت کامل مردم و حفظ جان آنها به خوبی انجام شود.

وقتی شورای نگهبان صلاحیت نامزدها را اعلام کند بعد از آن تبلیغات انتخاباتی آغاز می‌شود و به اعتقاد من مشکل‌ترین دوران، دوران تبلیغات انتخاباتی است البته برای روز انتخابات ما باید مراعات کنیم فاصله‌ها و زمان را بیشتر کنیم.

امروز تصمیم مهمی در جلسه اتخاذ شد برای اینکه زمان را برای ساعات انتخابات کمی افزایش بدهیم. وزارت کشور هم از پیش تصمیم گرفته صندوق‌ها را هم اضافه کند و اپلیکیشنی که شعبه‌یاب است، سریع در اختیار مردم قرار ‌بگیرد تا مردم در روز انتخابات بتوانند از روی موبایل تشخیص بدهند جاهایی که اطراف خودشان الان خلوت‌تر است، کجاست و به همانجا بروند که هم کمتر معطل شوند و هم با ازدحام مواجه نشویم.

تبلیغات بلافاصله بعد از اینکه شورای نگهبان اعلام کند آغاز می‌شود و در این تبلیغات بسیار مهم است که ما پروتکل‌ها را دقیق مراعات کنیم. امروز در جلسه ما مصوب شد که در فضای سربسته نباید اجتماعات داشته باشیم.

اگر در یک شهری هزار نفر، دو هزار نفر، کمتر یا بیشتر اجتماعی برگزار کنند، در فضای سربسته نمی‌شود. ضمن اینکه ما می‌خواهیم شور انتخاباتی باشد ولی اگر جمعیتی هست حتما باید فضای بزرگ و باز پیدا کنیم با پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند فاصله‌هایی که باید داشته باشند و در موقع ورود و خروج باید مراعات کنند.

در فضای بسته هم اگر جلسه کوچکی است باز هم باید در چارچوب پروتکل‌هایی که است، انجام شود، در جاهایی که قرمز است حداکثر چند نفر باید باشند، در جاهایی که نارنجی و زرد است هم باید پروتکل‌ها را مراعات کنیم.

برای این کار هم خود نامزدها و هم ستادهای آنها باید احساس مسئولیت کنند، هم مسئولان استانی اعم از استاندار، فرماندار و بخشدار و هم نیروهای ما نیروی انتظامی در قدم اول، بسیج، سپاه و همه باید احساس مسئولیت کنند.

مقرراتی که در ستاد ملی کرونا وضع و ابلاغ می‌شود در شرایط کرونا حکم قانون دارد و همه باید آن را مراعات کنند برای اینکه تبلیغات ما حداقلی نشود و حداکثری باشد و اجتماع حداقلی باشد. ما می‌خواهیم اجتماع حداقلی اما تبلیغات ما حداکثری باشد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.