نمایش عامه‌پسند بازار آزاد در یک فضای انحصاری؟!

حذف سریال جدید رامبد جوان به دلیل اعتراض مخاطبان

انتقادات پرشمار رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی از سریال «مردم معمولی» اما به نظر نمی‌آمد که منشأ تغییراتی در روند این سریال شود. به هر حال همواره شاهد بوده‌ایم که واکنش سازندگان و حتی مدیران در قبال انتقادات جز شکوت چیزی نبوده و در واقع این ماجرا برای همه تبدیل به عادت شده است. اما «مردم معمولی» حذف شد تا نشان دهد همیشه می‌توان به تغییر خوشبین بود…

در روزهای اخیر کاربران سامانه فیلیمو- که به نمایش آنلاین محصولات تصویری می‌پردازد- با حذف 6 قسمت آغازین سریال جدید رامبد جوان مواجه شده‌اند. سریالی که به‌رغم توقعات زیادی که پیرامون آن وجود داشت، در قسمت‌های آغازین خود نتوانست انتظارات موجود را برآورده سازد و با انتقادات پرتعدادی در رسانه‌ها و فضای مجازی مواجه بود.

ماجرای مردم معمولی

«مردم معمولی» این روزها یکی از ترندهای رسانه‌های اجتماعی فارسی در فضای مجازی است. تازه‌ترین سریال رامبد جوان، با بازی رامبد جوان، آتیلا پسیانی، شبنم مقدمی، لیلی رشیدی، کمند امیرسلیمانی، خاطره اسدی، الناز حبیبی، امیر نوروزی و شادی کرم‌رودی که البته نه به خاطر ارزش‌های خود سریال که به دلیل اتفاق عجیبی که با آن مواجه شده، بحث‌انگیز و جنجالی شده است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که گفته شد 6 قسمت ابتدایی سریال «مردم معمولی» به دلیل نظرات منفی کاربران و مخاطبان سریال از پلتفرم فیلیمو حذف شده است. سازندگان این سریال گفته‌اند که تصمیم گرفته‌اند سبک ساخت این سریال در ادامه تغییراتی گسترده پیدا کند و قسمت هفتم هم با رویکردی تازه، به عنوان قسمت نخست در دسترس مخاطبان قرار بگیرد.

سازندگان «مردم معمولی» همچنین «احترام به سلیقه مخاطبان و نگاه تعاملی» را دغدغه اصلی خود و البته دلیل اصلی تصمیم به ایجاد تغییرات در این سریال عنوان کرده‌ و گفته‌اند که قسمت‌های جدید قرار است از شنبه هشتم خرداد، روزهای شنبه و پنجشنبه پخش شود.

شکست مردم معمولی

آغاز پخش «مردم معمولی» توأم با امیدواری‌های پرشماری بود، به خصوص که رامبد جوان با استمرار در تولید برنامه خندوانه نشان داده سلیقه و ذائقه مخاطب این زمانه را خوب می‌شناسد و از این طریق نام خود را تبدیل به برندی ویژه کرده است.

این کارگردان که پیش‌تر با سریال‌های «گم‌گشته» و «مسافران» نشان داده بود در سریال‌سازی هم دستی بر آتش و حرفی برای گفتن دارد، از همان اولین قسمت‌های «مردم معمولی» نشان داد روند این سریال برعکس همیشه، نه‌تنها رو به جلو نیست، که هیچ بعید نیست که همین اندک شیرینی و جذابیت یکی، دو قسمت اول «مردم معمولی» نیز در ادامه راه از بین برود که این اتفاق هم افتاد و «مردم معمولی» خیلی زود زمین خورد. اتفاقی که قطعا برای کارگردانی که «مسافران» و «ورود آقایان ممنوع» را در کارنامه دارد، شگفت‌انگیز قلمداد می‌شود.

«مردم معمولی» گفته می‌شود که چوب نوع کمدی اپیزودیکش را می‌خورد که به‌رغم ایده‌هایی که قطعا داشته، اما درنهایت در عمل نتوانسته انتظار مخاطبان را از یک سریالی که در سال 1400 پخش می‌شود، برآورده سازد که شاید در کنار کمبودهایی که موجب این اتفاق شدند، بتوان گفت یکی از مهم‌ترین عوامل این شکست نیز فیلمنامه یا به عبارت بهتر نبود فیلمنامه مناسب بوده است! مجموعه عواملی که باعث شدند «مردم معمولی» در نظرسنجی‌های خود پلتفرم پخش‌کننده نیز در رده‌های پایین قرار گرفته و یک ناکامی بزرگ برای کارگردان و سامانه پخش‌کننده لقب بگیرد.

مسیر تازه؟!

انتقادات پرشمار رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی از سریال «مردم معمولی» اما به نظر نمی‌آمد که منشأ تغییراتی در روند این سریال شوند. به هر حال همواره شاهد بوده‌ایم که واکنش سازندگان و حتی مدیران در قبال انتقادات جز سکوت چیزی نبوده و درواقع این ماجرا برای همه تبدیل به عادت شده است.

اما تصمیم پلتفرم فیلیمو برای حذف 6 قسمت نخست این مجموعه که ‌دلیل آن «احترام به سلیقه مخاطبان» عنوان شد، از نگاه خیلی‌ها نشان از یک تغییر شگفت‌انگیز در نگرش مدیران فرهنگی دارد و اصلا به همین خاطر هم مورد استقبال قرار گرفته است. تصمیمی غافل‌گیر‌کننده و البته قابل قیاس با روند تولید سریال‌ها در صنعت‌های پیشرفته‌ای چون هالیوود و حتی همین صنعت سریال‌سازی در بغل گوش‌مان ترکیه که با توجه به واکنش مخاطبان و طبق اصل اهمیت نظر مخاطب- مشتری مسیر ساخت و داستان سریال‌های خود را برای پسند مخاطب تعیین و حتی تغییر می‌دهند.

استقبال از مسیر تازه

حذف 6 قسمت آغازین سریال رامبد جوان به عنوان نشانه‌ای از تغییر نگرش مدیران پلتفرم فیلیمو مورد استقبال مخاطبان و کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.

اما با این حال هنوز هم سامانه‌های عرضه آنلاین محصولات نمایشی منتقدان پرتعدادی دارند که معتقدند ماهیت وجودی پلتفرم‌ها روی انحصار شکل گرفته و همین هم باعث می‌شود با این اصلاحات ظاهری و صوری نتوان این ماهیت غلط را تغییر داد.

کاربری در این زمینه نوشته: «پلتفرم‌هایی که خود حاصل انحصارند هیچ وقت نمی‌توانند علیه انحصار چیزی را به سمت بهترشدن تغییر دهند. این پلتفرم‌ها فلسفه وجودی‌شان انحصار است و قطعا چهارتا عمل نمایشی مثل این ماجرای حذف 6 قسمت از سریال رامبد جوان هم کاملا سطحی و فیک است، نه تغییری اساسی به سمت بهترشدن و قطعا مانند اکثر انحصارهای دیگر دیر یا زود به بن‌بست خواهند رسید و روزی خواهد رسید که خواهند گفت دولت برای جلوگیری از نابودی پلتفرم‌ها و سریال‌سازی باید به این پلتفرم‌ها کمک کند!»‍

کاربران دیگری هم با نام بردن از سایت‌های دانلود فیلم که «خدمات‌شان به این سادگی از ذهن فیلم‌دوستان پاک نخواهد شد» حذف این سایت‌ها و کانال‌ها را در راستای هر چه بیشتر انحصاری‌کردن فضای استریم‌کردن محصولات نمایشی و پلتفرم‌های این حوزه عنوان کرده و به تأکید گفته‌اند که «ماهیت وجودی پلتفرم‌ها روی انحصار شکل گرفته و امیدواری به حصول به قواعد و قراردادهای بازار آزاد رقابتی از یک فضای انحصاری جز سادگی دلیل دیگری نمی‌تواند داشته باشد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.