کیوسک؛ 22 می

گاردین، واشینگتن‌پست، نیویورک‌تایمز

کشف حقایقی درباره مصاحبه‌ای جنجالی در سال 1995 بر صفحه نخست بیشتر روزنامه‌های انگلیسی حاکم بود؛ مصاحبه‌ای که یک سوی آن بی‌بی‌سی بود و سوی دیگرش پرنسس دایانا. روزنامه‌های آمریکایی همچنان بر نبرد 11 روزه در سرزمین‌های اشغالی متمرکز بودند.

گاردین

گاردین مانند بیشتر روزنامه‌های انگلیسی در صفحه نخست بر  مصاحبه جنجالی‌ بی‌بی‌سی با پرنسس دایانا، همسر سابق ولیعهد بریتانیا، در سال ۱۹۹۵ تمرکز کرده است. به گفته گاردین، «شور و هیجان» ​ایجادشده در واکنش به کشف حقایقی درباره مصاحبه دایانا، برای بی‌بی‌سی نگران‌کننده است.

این روزنامه گفته سر مایکل لیونز، رئیس سابق BBC Trust، هشدار داد خطر از بین‌رفتن چیزی وجود دارد که بازآفرینی آن غیرممکن است. Ofcom (ناظر رسانه‌ای) هم گفت این گزارش سوالات مهمی درباره شفافیت، پاسخگویی و مسئولیت بی‌بی‌سی مطرح کرده است.

در سال ۱۹۹۵ دایانا مصاحبه‌ای اختصاصی با بی‌بی‌سی انجام داد. تا آن زمان هیچ یک از اعضای خاندان سلطنتی با این صراحت درباره زندگی خود و روابط خانوادگی‌شان صحبت نکرده بودند.

تحقیقی مستقل درباره این مصاحبه روشن کرد بی‌بی‌سی به «رعایت معیارهای امانتداری و شفافیت» پایبند نبوده و مارتین بشیر، خبرنگاری که با دایانا مصاحبه کرد، برای قانع‌کردن او به شرکت در مصاحبه، به جعل سند دست زده است. کمی پس از آن مصاحبه، ملکه الیزابت به چارلز و دایانا نوشت که طلاق بگیرند.

دایانا که در سال ۱۹۸۱ با چارلز ولیعهد بریتانیا ازدواج کرد، در سال ۱۹۹۷ در تصادف رانندگی در پاریس جانش را از دست داد.

تصویر اصلی گاردین هم شاهزاده هری، پسر دایانا و چارلز (شاهزاده ولز) را نشان می‌دهد با این عنوان «هری سفره دل را باز می‌کند».

شاهزاده ویلیام و شاهزاده هری، فرزندان ولیعهد بریتانیا روز پنجشنبه در بیانیه‌هایی شدیداللحن از شبکه «بی‌بی‌سی» و رسانه‌های این کشور به دلیل «رفتار غیراخلاقی» با مادرشان در دهه ۱۹۹۰ انتقاد کردند.

واشینگتن‌پست

واشینگتن‌پست در صفحه نخست خود بر غزه و پیامدهای درگیری‌های اخیر میان اسراییلی‌ها و فلسطینیان متمرکز است با تیترِ «با برقراری آتش‌بس، غزه‌ای‌ها خسارات را بررسی می‌کنند». تصویر اصلی این روزنامه هم از این نبرد 11 روزه حکایت دارد: «ساختمانی ویران‌شده در غزه» با این توضیح: «در نخستین روز از آتش‌بس میان اسراییل و حماس، دو مرد در کنار ساختمانی که بر اثر حمله هوایی اسراییل ویران شده است، یکدیگر را در آغوش می‌گیرند.»

«پاندمیِ ویرانگر برای دانش‌آموزان معلول» تیتری دیگر است با این توضیح: «چگونه آمریکا دانش‌آموزان معلول را در همه‌گیری نادیده گرفت».

نیویورک‌تایمز

نیویورک‌تایمز هم بر درگیری‌های اخیر میان ارتش اسراییل و فلسطینیان متمرکز است. این روزنامه کودکان غزه را برای تصویر اصلی خود برگزیده با این توضیح: «کودکانی که جمعه وسایل‌شان را به خانه‌های خود در بیت هانون در نوار غزه می‌برند. آتش‌بس از صبح جمعه آغاز شد.»

عناوینِ «برای اسراییل و حماس، علل ریشه‌ای درگیری حل نشده است» و «غزه، احاطه‌شده با دریایی از آوار» نیز به تجزیه و تحلیل این موضوع پرداخته است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.