سلبریتی‌های میلیاردر در صف دریافت واکسن کرونا

آیا سینماگران از یک سهم ویژه واکسن برخوردارند؟!

در شرایطی که به تازگی ماجراهای اختصاص 3هزار واکسن به صداوسیما (و البته روزنامه جام‌جم) و البته واکسیناسیون خارج از نوبت برخی پروژه‌های سینمایی و خانگی از سوی یک سرمایه‌گذار خاص افشا و خبرساز شده؛ رسانه‌ها یک‌بار دیگر بحث اولویت داشتن یا نداشتن هنرمندان در تزریق واکسن کرونا را مورد توجه قرار داده‌اند.

شهروندآنلاین: انتشار اخبار و شایعاتی درباره تخصیص سهم ویژه واکسن کرونا برای سینماگران در روزهای اخیر به‌شدت جنجالی شده و همزمان عکس‌العمل‌های پرشماری را به وجود آورده است. با این حال به‌رغم واکنش‌های پرتعداد فعالان اجتماعی- سیاسی در نفی این رانت و البته دفاع برخی از سینماگران از این اتفاق (که آن را الزامی می‌دانند) هنوز مشخص نیست که اصلا تزریق بدون نوبت واکسن کرونا به سینماگران شایعه است یا واقعیت؟

آغاز داستان


ماجرا از انتشار تصاویر شهاب حسینی در صف دریافت واکسن کرونا آغاز شد. اتفاق با اینکه در آمریکا رخ داده بود و در واقع شهاب حسینی در این ماجرا از مزایای تابعیت آمریکایی خود استفاده کرده بود، اما بسیار بحث‌انگیز شد و به قولی فضای مجازی را درنوردید. آن هم درحالی که رخدادی که به وقوع پیوسته بود، یک رخداد عادی بود و در آن شهاب حسینی از کوچک‌ترین رانت «شهاب حسینی بودن» استفاده نکرده بود، اما حتی این هم مانع از این نشد که این بازیگر هدف حملات تند کاربران رسانه‌های اجتماعی قرار گیرد- به‌خصوص بیشتر به این دلیل که شهاب حسینی تا آن تاریخ از سیاست‌های حاکمیتی در زمینه واردات و تزریق واکسن کرونا حمایت کرده بود.
همزمان با این رخداد بحث‌انگیز، انتشار نامه‌ای که در آن مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی به وزارت بهداشت پیشنهاد کرده بود: «در واکسیناسیون کرونا برنامه‌سازان هنری نیز که سرمایه ملی محسوب می‌شوند، همپای کادر درمان نگریسته شده و سهمیه لازم به آنها اختصاص یابد» حواشی و جنجال‌ها را بیشتر کرد. ماجرایی که باعث ایجاد یک دوگانه در بین سینماگران شد- که برخی مانند فرشته طائرپور از این قضیه حمایت کرده و عده‌ای نیز به مخالفت با آن پرداختند.
فاطمه معتمدآریا، پدرام شریفی، هانیه توسلی، پرویز پرستویی، حبیب رضایی، علیرام نورایی، بهنوش بختیاری، لیلا اوتادی، نوید محمدزاده، آزیتا موگویی، ایرج نوذری، سیما تیرانداز، فلور نظری، حسین پاکدل، کامران تفتی، فریبا نادری و شراره رخام از جمله سینماگرانی بودند که با قراردادن هنرمندان در کنار کادر درمان برای دریافت واکسن کرونا مخالفت کردند و معتقد بودند که انتشار چنین اخباری هنرمندان را از مردم دور می‌کند و مانند ماجرای معافیت هنرمندان از مالیات شائبه بهره‌مندی آنها از انواع و اقسام رانت‌ها را به وجود می‌آورد.

واکسن هنرمندان؛ آری یا نه؟!

حالا در شرایطی که به تازگی ماجراهای اختصاص 3هزار واکسن به صداوسیما (و البته روزنامه جام‌جم) و البته واکسیناسیون خارج از نوبت برخی پروژه‌های سینمایی و خانگی از سوی یک سرمایه‌گذار خاص افشا و خبرساز شده؛ این ماجرا یک‌بار دیگر بحث اولویت داشتن یا نداشتن هنرمندان در تزریق واکسن کرونا را رسانه‌ای کرده است.
مرتضی شایسته تهیه‌کننده باسابقه و عضو هیأت‌مدیره خانه سینما یکی از مدافعان اختصاص سهمیه واکسن به سینماگران است. تهیه‌کننده فیلم‌هایی مانند «سربازان جمعه» و «بوتیک» می‌گوید که تنها راه جلوگیری از اتفاقات تلخی مثل درگذشت هنرمندان به دلیل ابتلا به کرونا قراردادن آنها در اولویت واکسیناسیون کروناست.
شایسته در این زمینه می‌گوید «کسانی که در تولید و پخش فیلم نقش دارند، قطعا با واکسیناسیون هنرمندان و قرارگرفتن آنها در اولویت موافق هستند. باید به این نکته توجه داشت که قرارگرفتن هنرمندان در اولویت دریافت واکسن به این دلیل نیست که آنها هنرمند هستند، بلکه سینماگران کار می‌کنند و با توجه به شرایطی که این حرفه دارد، جانشان در خطر است».
مرتضی شایسته با اشاره به اینکه «همچنان فیلم‌های سینمایی، سریال‌های شبکه نمایش خانگی و سریال‌های تلویزیون ساخته می‌شوند و جان سینماگران و همه کسانی که در این پروژه‌ها حضور دارند، در خطر است» درباره دلایل اولویت سینماگران در تزریق واکسن کرونا می‌گوید: «بازیگران حتی زمانی که مشغول کار نیستند، مراودات بسیاری با مردم دارند و همواره در حضورشان شرایطی به وجود می‌آید که در مراوده با مردم خطر بسیاری آنها را تهدید می‌کند و می‌توان با در اولویت قراردادن سینماگران جلوی این خطرها را گرفت».
شایسته با یادآوری «درگذشت تلخ و دردناک برخی هنرمندان به دلیل ابتلا به بیماری کرونا سر صحنه فیلمبرداری آثارشان» از «لزوم جلوگیری از این اتفاقات» می‌گوید و البته در گفت‌وگو با «برنا» می‌افزاید که «اولویت سینماگران در واکسیناسیون کرونا به هیچ‌وجه به وجهه اجتماعی آنها آسیب نمی‌زند و اصلا بحث برتری آنها نسبت به مردم مطرح نیست. اولویت‌بندی هنرمندان در واکسیناسیون استدلال منطقی دارد و در واقع شاغلان هر حرفه‌ای که چنین خطراتی دارد، باید در اولویت قرار بگیرند و از آنجا که لازم است فیلم‌ها و سریال‌ها در این شرایط ساخته شوند، باید افرادی که کار می‌کنند، واکسینه شوند».

لزوم اولویت سینماگران

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان نیز می‌گوید که هنرمندان سینما باید در اولویت‌ دریافت واکسن قرار بگیرند.


غلامرضا موسوی با اشاره به اینکه «خانه سینما برای معرفی هنرمندان ۷۰سال به بالا منظور دریافت سریع‌تر واکسن کرونا فراخوان داده است» می‌گوید که «علاوه بر آنهایی که بیشتر از 70سال دارند، عده‌ای از سینماگران هم بیماری زمینه‌ای دارند و طبیعتا هر دوی این گروه‌ها باید در اولویت قرار بگیرند. مدیرعامل خانه سینما نیز با توجه به اینکه امکان دارد برخی همکاران به دلیل کهولت سن، امکان اقدام مستقیم نداشته باشند، تلاش کرده در این زمینه کمک کند تا این دو گروه برای دریافت واکسن معطل نمانند».
غلامرضا موسوی با تأکید بر اینکه «واکسیناسیون هنرمندان اما در کل طبق همان سیستمی که وزارت بهداشت تعریف کرده- که افراد بالای ۷۰سال و بیماران زمینه‌ای در اولویت قرار دارند، پیش می‌رود»؛ درباره رایزنی برای واکسیناسیون افراد فعال در پروژه‌های سینمایی نیز می‌گوید: «افرادی که پشت دوربین هستند، می‌توانند از ماسک استفاده و پروتکل‌ها را رعایت کنند، اما افراد مقابل دوربین در این زمینه مشکل دارند و امکان ابتلا در آنها بیشتر است. به همین دلیل برای اولویت سوم دریافت واکسن، خانه سینما تلاش دارد هنرمندان فعال در مقابل دوربین پروژه‌های سینمایی و سریال‌های شبکه خانگی هم براساس شیوه‌نامه‌های وزارت بهداشت واکسن دریافت کنند، ولی هنوز هیچ تصمیم قطعی برای این هنرمندان گرفته نشده و اجرایی‌شدن واکسیناسیون این گروه شاید در ماه‌های آینده محقق شود».
غلامرضا موسوی در پایان درباره خبرهای منتشرشده درباره واکسیناسیون ویژه برخی پروژه‌های سینمایی از سوی یکی از سرمایه‌گذاران تازه‌وارد هم در گفت‌وگو با «مهر» ادعا کرده که «تا امروز هیچ گروهی از هنرمندان سینما در پروژه‌های در حال تولید واکسینه نشده‌اند». این تهیه‌کننده در این زمینه می‌گوید: «اینکه فردی خارج از تعهدات حرفه‌ای خود عملی انجام داده باشد، ارتباطی به صنف پیدا نمی‌کند. آنچه به‌ صورت رسمی از سوی خانه سینما انجام می‌گیرد، کاملا در راستای سازوکار قانونی طراحی‌شده از سوی وزارت بهداشت است».

گذر از آسیب‌ها

علی لدنی دیگر تهیه‌کننده‌ای است که با اولویت سینماگران در واکسیناسیون کرونا موافق است. تهیه‌کننده آثاری چون «تبریز در مه»، «گذر از رنج ها»، «سال‌های مشروطه» و«معمای شاه» می‌گوید که هنرمندان باید در اولویت واکسن قرار بگیرند: «هنرمندانی که در صحنه و پشت صحنه مشغول فعالیت هستند و با همدیگر تماس مستقیم دارند، به لحاظ تکنیک و روش کار سینما و تلویزیون قطعا نمی‌توانند پروتکل‌ها را رعایت کنند و باید واکسیناسیون برای آنها هرچه سریع‌تر صورت بگیرد، اما افرادی که در صحنه حضور فعال ندارند و در هیچ پروژه‌ای حاضر نشدند، باید طبیعتا صبر پیشه کنند تا در صف واکسینه‌شدن قرار بگیرند و همه این مسائل بستگی به مجوز و میزان فعالیت عوامل یک گروه دارد».
این تهیه‌کننده درباره واکنش جامعه به اولویت‌دادن به هنرمندان هم می‌گوید که واکسینه‌کردن هنرمندان به وجهه آنها آسیب نمی‌زند: «چنین چیزی تبعیض محسوب نمی‌شود و هنرمندان افرادی هستند که مدام برای مردم فعالیت می‌کنند و از طرفی نیز به دلیل روش کار نمی‌توانند پروتکل‌ها را رعایت کنند و به همین خاطر باید در اولویت واکسیناسیون قرار بگیرند- تا تعطیلی گروه‌ها که باعث می‌شود خسارات جبران‌ناپذیری به منابع مالی، بودجه و تکنولوژی وارد شود، پیش نیاید».

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.