صعود کووید-19 به اِورست!

گفته می‌شود در بِیس‌کمپ اِورست 100 نفر به کووید-19 مبتلا شده‌اند، تعداد واقعی ممکن است به 200 نفر هم برسد

«شیوع کووید-19 در اِورست 100 نفر را در بِیس‌کمپ آلوده کرده است»؛ لوكاس فورتنباخ، مسئول تیم‌های کوهنوردی اتریشی، می‌گوید با وجود تکذیب‌های رسمی نپال، تعداد واقعی ممکن است به 200 نفر هم برسد. در این فصل درمجموع برای 408 کوهنورد خارجی مجوز صعود به اورست صادر شد. سال گذشته کوهنوردی به‌ دلیل همه‌گیری کرونا تعطیل شده بود.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: سرپرست تیم‌های کوهنوردی اتریشی گفت که شیوع ویروس کرونا در کوه اورست حداقل 100 کوهنورد و کارمند پشتیبانی را آلوده کرده است؛ این نخستین برآورد جامع در میان انکارهای رسمی نپال درباره گسترش بیماری به بالاترین قله جهان است.

لوكاس فورتنباخ اتریشی كه هفته گذشته به‌ دلیل ترس از ویروس کووید-19 سفر خود را به اورست عقب انداخت، روز شنبه گفت آزمایش کرونای یكی از راهنماهای خارجی او و 6 راهنمای نپالی مثبت اعلام شده است.

او گفت فکر می‌کنم با تمام موارد ابتلایی که اکنون می‌دانیم تأییدشده است می‌توانیم این را ثابت کنیم.

فورتنباخ از کاتماندو، پایتخت نپال، گفت ما حداقل 100 نفر با آزمایش مثبت کووید-19 در بیس‌کمپ (بیس‌کمپ یا اردوگاه پایه در ابتدای مسیر صعود به کوه اورست قرار دارد که کوهنوردان برای شروع صعود خود به آنجا می‌روند) داریم ولی این تعداد ممکن است چیزی حدود 150 یا 200 نفر هم باشد.

بیس‌کمپ در اورست Photograph: Prakash Mathema/AFP/Getty Images

او گفت بدیهی است موارد ابتلا در بیس‌کمپ اورست بسیار است؛ زیرا به‌وضوح می‌دید كه مردم بیمارند و صدای سرفه آنان را از چادرهایشان می‌شنید!

در این فصل، درمجموع برای 408 کوهنورد خارجی مجوز صعود به اورست صادر شد و چند صد راهنما و کارکنان پشتیبانی هم از آوریل در بیس‌کمپ اورست مستقر بودند.

مقامات کوهنوردی نپال وجود موارد ابتلا به کووید-19 را در میان کوهنوردان و کارکنان پشتیبانی در تمام اردوگاه‌های پایه کوهستان هیمالیای کشور در این فصل انکار کرده‌اند. سال گذشته کوهنوردی به‌دلیل همه‌گیری کرونا تعطیل شد.

روز شنبه مقامات نپالی بلافاصله در این مورد اظهار نظر نکردند. سایر تیم‌های کوهنوردی هیچ‌گونه آلودگی به کووید-19 را در بین اعضا یا کارکنان خود اعلام نکرده‌‌اند. اما چندین کوهنورد گزارش داده‌اند که پس از پایین آمدن از بیس‌کمپ اورست آزمایش کرونای آنان مثبت شد.

فورتنباخ گفت بیشتر تیم‌‌های کوهستانی کیت آزمایش ویروس ندارند و قبل از کناره‌گیری تیم او، آنان در انجام آزمایش‌ها کمک و دو مورد ابتلا را تأیید کرده‌اند.

فورتنباخ گفت بیشتر تیم‌ها هنوز در بیس‌کمپ و امیدوار به هوای پاک هفته آینده و رسیدن به قله قبل از پایان ماه و به سر رسیدن فصل صعود بودند.

اواخر آوریل، کوهنوردی نروژی نخستین کسی بود که در بیس‌کمپ اورست آزمایش کرونایش مثبت شد. او را با بالگرد به کاتماندو، پایتخت نپال، منتقل کردند، در آنجا مداوا شد و بعدا به خانه برگشت.

نپال اکنون با افزایش موارد جدید ابتلا به کووید-19 و مرگ‌ومیر بر اثر آن، با موج فزاینده کووید-19 رو‌به‌روست. چین هفته گذشته صعود از کوه اورست را به دلیل ترس از انتقال ویروس از نپال لغو کرد.

نپال روز جمعه 8هزار و 607 مورد ابتلای جدید و 177 مورد مرگ بر اثر کرونا را گزارش کرد. از آغاز همه‌گیری، بیش از 497هزار مورد ابتلا و 6هزار و 24 مرگ بر اثر کووید-19 در کل این کشور ثبت شده است.

منبع: گاردین

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.