مرگ از آنچه فکر می کنید به شما نزدیکتر است

نگاهی به وضعیت این روزهای مترو تهران شاید تلنگری برافکارعمومی در جدی گرفتن شیوع بیماری کرونا باشد

لغو دورکاری، رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی،کم دقتی در رعایت مسائل بهداشتی ،جدی نگرفتن توصیه های بهداشتی و…شرایطی را رقم زده که موجب قرمر شدن وضعیت تعدادی از استانها ومرگ چندین تن ازهموطنان مان شده است به طوری که بی راه نیست بگوییم:مرگ ازآن چه فکرمی کنید به شما نزدیکتر است.

لغو دورکاری،رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی،کم دقتی در رعایت مسائل بهداشتی، جدی نگرفتن توصیه های بهداشتی و…شرایطی را رقم زده که موجب قرمر شدن وضعیت تعدادی ازاستانها و مرگ چندین تن از هموطنان مان شده است به طوری که بی راه نیست بگوییم: مرگ ازآن چه فکرمی کنید به شما نزدیکتراست.

گواه این مدعا، آمار ارایه شده ازسوی وزارت بهداشت است که حکایت ازابتلای نزدیک به 3هزارنفر،بستری شدن بیش از1700نفروجان باختن 179 نفر(موارد جدید) دارد. براین اساس تاکنون 23هزارو632 نفر بر اثر کرونا فوت کرده اند و حال 3هزارو827 نفر وخیم اعلام شده است.

نگاهی به وضعیت این روزهای مترو تهران شاید تلنگری برافکارعمومی در جدی گرفتن شیوع بیماری کرونا و مرگ ناشی از آن باشد. تاپیش ازاعلام رسمی لغو دورکاری ازسوی مسئولان امر شاهد حضور تدریجی و پررنگ ترمسافران نسبت به ماه های قبل از آن در ایستگاه های قطار بودیم. البته در برخی ساعات همچنان شلوغی ها به چشم می آمد. اما نمی توان ازنظر دور داشت که درماه های ابتدایی سال جاری و با بکار بستن تمهیدات در نظرگرفته شده، خلوتی واگن های قطار لذتبخش و ایمن تر بود.

به هرحال معیشت روی دیگرسکه زندگی است و همگان ناگزیر از کسب معیشت هستیم. حتی اگر یک سوی ماجرا حریف پنهانی چون کرونا باشد. طبیعی است که در شرایط کنونی و با توجه به روند روبه رشد قیمت ها اقبال مردم به وسایل حمل و نقل عمومی ازجمله مترو بیش از گذشته باشد اما آن چه دور از ذهن است ازدحام یکباره افراد برای سوارشدن به واگن ها بدون درنظر گرفتن فاصله اجتماعی است به طوری که تنها حائل میان افراد خط شانه ها و شکم هایشان است.

در همین حالت گاهی نیز دیده می شود که برخی بی توجه به مصوبات ستاد مقابله با کردنا از ماسک هم استفاده نمی کنند و یا پس از عبور از لایه های جمعیت و تحقق میل به تصاحب صندلی و بدون استفاده از ژل ومواد ضدعفونی کننده، پاکت پفک هندی را بازکرده و با صدای آسیاب کردن آن زیر دندانهای شان اوضاع را بر وفق مراد خود تصور می کنند. متروی تهران که گسترده ترین شبکه قطار شهری خاورمیانه محسوب می شود در7 خط فعالیت دارد و در افق پیش رو دستیابی به 11 خط را در برنامه دارد. طبق آمار1230 واگن در قالب 157 قطار بیش از5/2 میلیون مسافر را به صورت روزانه جابه جا می کنند و این خود درصد شیوع کرونا و لزوم پایبندی مسافران به توصیه ها و نکات بهداشتی را گوشزد می کند.

براین مبنا، عوامل موثر در پیشگیری از ابتلا به کرونا به عنوان یک ضرورت مطرح است تا آلودگی به داخل خانه ها سرایت نکند: شستن مرتب دست ها با مایع دستشویی، استفاده از ماسک و دستکش، همراه داشتن مواد ضدعفونی کننده نظیر الکل یاژل ها، رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از ترددهای غیرضروری و…

همچنین در صورت تردد در جاهای پر رفت و آمد، برای مقابله با کرونا حتما باید آب به مقدار کافی بنوشید تا گلوی شما خشک نشود زیرا ویروس به راحتی می‌تواند در محیط خشک دهان قرار بگیرد و وارد سیستم تنفسی شما شود. کووید-۱۹ یک بیماری کاملا ساده است ولی در عین حال بسیار خطرناک بوده ومی توان از آن پیشگیری کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.