مهاجرت سالانه 200هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌کند

استاندار تهران بر ضرورت رصد جمعیت استان در برش‌های زمانی مختلف با رویکرد آینده‌پژوهانه تأکید کرد

شهروندآنلاین- استان تهران با پیچیدگی و مشکلات خاصی مواجه است. از یک طرف به درجه‌ای از توسعه‌یافتگی دست یافتیم؛ از سوی دیگر امید به زندگی و نرخ باروری در استان تهران پایین است. سالانه ۲۰۰هزار نفر به جمعیت استان اضافه می‌شود که این امر در نتیجه مهاجرت به استان است؛ همچنان‌ که طبق سرشماری سال ۹۵ جمعیت استان ۱۳میلیون و ۲۰۰هزار نفر بوده و پیش‌بینی این است که جمعیت استان در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۴میلیون نفر می‌رسد.

پراکندگی جمعیت در استان تهران نیز بسیار زیاد است و جمعیت برخی شهرستان‌های استان معادل جمعیت یک استان است و پراکندگی جمعیت نامعقول است؛ چنانچه تراکم جمعیت در کشور ۵۰نفر در کیلومترمربع، در استان تهران ۹۹۰نفر و در شهرستان بهارستان ۱۰هزار نفر در کیلومترمربع است.

انوشیروان محسنی‌بندپی با اشاره به اینکه پنجره جمعیتی استان به این صورت است که میانگین جمعیت صفر تا ۱۴سال در کشور ۲۴درصد و تهران ۲۰.۳درصد، جمعیت فعال در کشور ۶۹.۹درصد و در تهران ۷۲.۳درصد است. «میانگین جمعیت بالای ۶۵سال در کشور ۶.۱درصد و در تهران ۷.۴درصد است.»

امید به زندگی زنان در کشور ۷۴.۳۸ سال و در تهران ۷۲ سال و امید به زندگی در میان مردان در کشور ۷۱.۷ سال و در تهران ۷۰سال است. کمبود زیرساخت‌های بهداشتی در استان تهران مشهود است، در این زمینه در کشور به ازای هر یک‌هزار نفر یک خانه بهداشت و در استان تهران به ازای هر 2هزار و۲۰۰ نفر است؛ میزان مراکز بهداشتی شهری در کشور به ازای هر ۱۱هزار نفر و در تهران به ازای هر ۲۵هزار نفر و مراکز بهداشتی روستایی به ازای هر ۵ هزار نفر یک مرکز است.

امید به زندگی زنان در کشور ۷۴.۳۸ سال و در تهران ۷۲ سال و امید به زندگی در میان مردان در کشور ۷۱.۷ سال و در تهران ۷۰سال است. کمبود زیرساخت‌های بهداشتی در استان تهران مشهود است، در این زمینه در کشور به ازای هر یک‌هزار نفر یک خانه بهداشت و در استان تهران به ازای هر 2هزار و۲۰۰ نفر است؛ میزان مراکز بهداشتی شهری در کشور به ازای هر ۱۱هزار نفر و در تهران به ازای هر ۲۵هزار نفر و مراکز بهداشتی روستایی به ازای هر ۵۰هزار نفر یک مرکز است.
استاندار تهران با اشاره به اینکه با توجه به این کمبودها یکی از راهبردهای مهمی که در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب شده، این است که هیچ‌یک از منابع مالی استان در زمینه تملک به سمت احداث بیمارستان و تجهیزات لوکس نرود. «بلکه در زمینه زیرساخت‌های سلامت هزینه شود تا زمینه افزایش امید به زندگی و تغییر نگرش جمعیتی فراهم شود. در زمینه بارورسازی زوج‌های نابارور بیمه‌ها باید پوشش بیمه‌ای گسترده داشته باشند.»

محسنی‌بندپی با اشاره به لزوم پویایی سند جمعیتی استان می‌گوید: «باید برنامه خاصی را برای استان تهران با پیچیدگی‌های خاص طراحی کنیم تا شرایطی فراهم شود تا شاخص‌های امید به زندگی در استان ارتقا یابد.»

او ادامه داد: «در زمینه کاهش طلاق نیز باید آموزش‌های پیش، حین و بعد ازدواج ارتقا یابد تا ظرفیت نقدپذیری و تاب‌آوری افراد بالاتر برود. جمعیت جوان کشور جمعیت بانشاط و مولدی هستند که باید برنامه‌ریزی درستی برای آنها انجام داد تا ارزش افزوده خوبی برای کشور فراهم کنند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.