نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری چه می‌گویند؟

تا چه اندازه ممکن است تصمیم خود در رأی به کاندیدای مورد نظرتان را تغییر دهید؟

مرکز افکارسنجی دانشجویان احتمال تغییر نظر مردم درباره رأی‌دادن به یک نامزد را بررسی کرده است؛ ۴۱.۱ درصد گفته‌اند به هیچ‌وجه نظرشان را تغییر نخواهند داد، ۳۶درصد ممکن است نظرشان تغییر کند، ۱۴.۷درصد گفته‌اند «نمی‌دانم» و ۷.۹درصد به این سوال پاسخ نداده‌اند.

شهروندآنلاین: ایسپا موج ششم نظرسنجی انتخابات ریاست‌جمهوری را با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال کل کشور و اندازه نمونه ۱۵۶۴ از طریق مصاحبه تلفنی در تاریخ بیست‌وهفتم تا سی‌ام اردیبهشت ۱۴۰۰ اجرا کرده است.
به گزارش روابط عمومی ایسپا، ششمین موج از نظرسنجی‌های انتخاباتی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در روزهای بیست‌وهفتم تا سی‌ام اردیبهشت‌ ۱۴۰۰ در مقیاس ملی انجام شده است. اطلاعات این نظرسنجی با رعایت اصول علمی و با در نظر گرفتن جمعیت کل کشور (اعم از مناطق شهری و روستایی) با تعداد نمونه ۱۵۶۴ نفر به شیوه مصاحبه تلفنی گردآوری شده است. نظرسنجی‌های انتخاباتی پیشین ایسپا به ترتیب در شهریور، آذر و بهمن‌ سال ۱۳۹۹، فروردین و نیز روزهای هجدهم تا بیستم اردیبهشت‌ ۱۴۰۰ به انجام رسیده‌اند.

مشخصات پاسخگویان

51.2درصد پاسخگویان این نظرسنجی را مردان و 48.9درصد آنها را زنان تشکیل می‌دهند. 26درصد در بازه سنی 29-18 سال، 48.9درصد در سنین 49-30 سال و 25درصد در سنین 50 سال و بالاتر از آن بوده‌اند. 62.1درصد پاسخگویان میزان تحصیلات خود را غیردانشگاهی و 37.2درصد دانشگاهی اعلام کرده‌اند. 73.2درصد پاسخگویان را افراد متأهل و 21.7درصد آنها را افراد مجرد تشکیل داده‌اند. 39.2درصد پاسخگویان این نظرسنجی در مراکز استان‌ها، 36.4درصد در سایر شهرها و 24.4درصد در روستاها سکونت داشته‌اند. نرخ پاسخ در طرح حاضر 62درصد بوده است. این میزان نشان می‌دهد از هر 100 نفر 62 نفر به درخواست پرسشگران برای مصاحبه پاسخ مثبت داده‌اند.

اطلاع مردم از زمان انتخابات ریاست‌‌جمهوری 1400

به منظور سنجش میزان توجه شهروندان به موضوع انتخابات از آنها پرسیده شده «همان طور که می‌دانید امسال قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برگزار شود. آیا می‌دانید این انتخابات در چه ماهی برگزار خواهد شد؟» ۷۰.۳درصد شهروندان از زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو اطلاع داشته‌اند؛ در مقابل ۲۹.۷درصد پاسخگویان یا نمی‌دانسته‌اند این انتخابات در چه ماهی برگزار می‌شود یا به ماه‌های دیگری غیر از خرداد اشاره کرده‌اند. نتایج از افزایش تدریجی آگاهی شهروندان از زمان برگزاری انتخابات در پایان اردیبهشت‌ حکایت دارد.

پیگیری اخبار مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری

از پاسخگویان پرسیده شده است «در روزهای اخیر، عده‌ای از چهره‌های سیاسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری امسال کاندیدا شده‌اند، شما تا چه حد اخبار مربوط به ثبت نام این چهره‌ها را پیگیری کردید؟» 36.4درصد پاسخگویان گفته‌اند اصلا اخبار ثبت‌نام کاندیداها را دنبال نمی‌کنند، 23.7درصد کمی و 26.6درصد تا حدی پیگیر اخبار ثبت‌نام کاندیداها هستند. افرادی که در حد زیاد اخبار مربوط به انتخابات را پیگیری می‌کنند ۱۳.۳درصد پاسخگویان را تشکیل می‌دهند.

در پرسشی از پاسخگویان خواسته شده است بگویند که به طور کلی اخبار مربوط به انتخابات را بیشتر از چه طریقی پیگیری می‌کنند. در این سوال پاسخگویان امکان انتخاب یک گزینه را داشته‌اند. مطابق با نتایج به دست آمده از بین افرادی که اخبار مربوط به انتخابات را دنبال می‌کنند، 52.6درصد از طریق صداوسیما و 36.8درصد از طریق فضای مجازی اخبار مربوط به انتخابات را دنبال می‌کنند (در واقع این نسبت بر حسب کل پاسخگویان 39.9درصد برای صداوسیما و 27.9درصد برای فضای مجازی است). همچنین 5.5درصد از افرادی که اخبار مربوط به انتخابات را دنبال می‌کنند گفته‌اند از طریق گفت‌وگو با دوستان و آشنایان و 3.5درصد از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای این اخبار را پیگیری می‌کنند. 32.2درصد افراد گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال که پیگیر اخبار انتخابات هستند از طریق صداوسیما این کار را انجام می‌دهند؛ این میزان در بین گروه سنی ۳۰ تا ۴۹ سال 49.7درصد و در میان گروه سنی ۵۰ سال به بالا 78.2درصد است. 57.3درصد ۱۸ تا ۱۹ ساله‌ها، 39.2درصد ۳۰ تا ۴۹ ساله‌ها و 13درصد افراد ۵۰ سال به بالا بیشتر از فضای مجازی برای پیگیری اخبار انتخاباتی استفاده می‌کنند. 62.5درصد افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی و 38درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی که اخبار انتخابات را دنبال می‌کنند، برای پیگیری این اخبار بیشتر به صداوسیما مراجعه می‌کنند. 52.1درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی و 26.9درصد افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی فضای مجازی را به عنوان مهم‌ترین منبع کسب اخبار انتخاباتی اعلام کرده‌اند.

میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری

از شهروندان پرسیده شده است «انتخابات ریاست‌جمهوری حدود یک ماه دیگر برگزار خواهد شد. شما برای شرکت در این انتخابات چه تصمیمی گرفته‌اید؟» 43.7درصد کل پاسخگویان گفته‎‌اند قطعا در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت خواهند کرد و ۹.۳درصد گفته‌اند به احتمال زیاد شرکت خواهند کرد.

در برآورد میزان واقعی مشارکت در انتخابات متغیرهای متعددی ازجمله محافظه‌کاری برخی از پاسخگویان در نظرسنجی تلفنی، تعداد پاسخگویانی که با پرسشگران همکاری نمی‌کنند و نسبت تقریبی مشارکت کسانی که گفته‌اند احتمالا در انتخابات شرکت خواهند کرد، موثر است؛ ایسپا با در نظر گرفتن تمامی این متغیرها در هر مقطع زمانی برآوردی از میزان مشارکت ارایه می‌کنند. بر این‌ اساس برآورد ایسپا از میزان مشارکت در انتخابات در پایان اردیبهشت‌ماه ۴۳درصد است.

تمایل به مشارکت قطعی در انتخابات در مراکز استان‌ها ۳۴.۳درصد، در سایر شهرها ۴۶.۹درصد و در روستاها ۵۴.۴درصد است. ۳۷.۲درصد پاسخگویان در گروه سنی 18 تا 29 سال، ۴۰.۲درصد در گروه سنی 30 تا 49 سال و  57.3درصد پاسخگویان در گروه سنی 50 سال به بالا تصمیم قطعی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 دارند. 46.2درصد افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی و 39.6درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی تصمیم قطعی برای شرکت در انتخابات گرفته‌اند. ۵۹.۷درصد کسانی که گرایش سیاسی خود را به اصولگرایان نزدیک دانسته‌اند، ۴۰.۴درصد افرادی که گرایش سیاسی خود را به اصلاح‌طلبان نزدیک دانسته‌اند، ۳۸.۶درصد کسانی که نه خود را اصلاح‌طلب می‌دانند نه اصولگرا و ۴۹.۶درصد کسانی که گفته‌اند نمی‌دانند گرایش سیاسی نزدیک به اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان دارند، تصمیم دارند قطعا در انتخابات شرکت کنند.

توانایی نامزدهای انتخاباتی در حل مسائل کشور

از کسانی که اخبار مربوط به ثبت نام نامزدهای انتخابات را پیگیری کرده‌اند پرسیده شده است «فکر می‌کنید در بین کاندیداهایی که ثبت نام کرده‌اند، فردی یا افرادی باشند که بتوانند مسائل کشور را حل کنند؟» ۵۱.۵درصد به این پرسش پاسخ مثبت داده‌اند، ۳۲.۴درصد گفته‌اند در میان افرادی که ثبت نام کرده‌اند کسی نیست که بتواند مسائل کشور را حل کند و ۱۶.۱درصد در پاسخ به این سوال اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. از بین کسانی که فکر می‌کنند در بین کاندیداها افرادی هستند که قادر به حل مشکلات کشور باشند، 80.5درصد گفته‌اند قطعا یا به احتمال زیاد در انتخابات شرکت خواهند کرد.

احتمال تغییر نظر پاسخگویان در رأی‌دادن به نامزد مورد نظر

از پاسخگویان (کسانی که گفته‌اند قطعا یا احتمالا در انتخابات شرکت می‌کنند یا هنوز تصمیم نگرفته‌اند) پرسیده شد «تا چه اندازه ممکن است تصمیم خود در رأی به کاندیدای مورد نظرتان را تغییر دهید»؟ ۴۱.۱درصد گفته‌اند به هیچ وجه نظرشان را تغییر نخواهند داد، ۳۶درصد ممکن است نظرشان را تغییر دهند، ۱۴.۷درصد گفته‌اند «نمی‌دانم» و ۷.۹درصد به این سوال پاسخ نداده‌اند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.