رئیس قوه‌قضائیه نقش ستادی در قوه ایفا می‌کند

برخی از افراد خارج از مجموعه قضائی تذکراتی به افراد دادند که مشخص شد اینها جاعل بودند

ما در دستور‌العمل پیشگیری از جرایم انتخاباتی مأموریت‌هایی داریم، تذکراتی داده شده است و به تمام رسانه‌ها اعم از دولتی و غیردولتی با تمام گرایش‌های سیاسی داده شده است. این تذکرات برای نامزد خاصی نبوده و بلکه برای تمام رسانه‌ها و کاندیدا‌ها بوده و کسی را احضار نکردیم و پرونده‌ای تشکیل نداده‌ایم.

شهروند آنلاین: سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: «برگزاری انتخابات به عهده وزارت کشور و هیأت‌های اجرایی و نظارت بر آن به عهده شورای نگهبان است و قوه‌قضائیه در فرآیند اجرا و نظارت بر نحوه انتخابات مداخله‌ای ندارد.»

برخی از نکات مهم سخنان او در نشست خبری امروز چنین است: 

درخواست فیلترینگ اینستاگرام توسط جاویدنیا خارج از حوزه وظایف و اختیارات ایشان بود

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص درخواست فیلترینگ اینستاگرام توسط جاویدنیا، اظهار کرد: «در این حوزه اطلاع‌رسانی انجام شده است؛ اقدام شخص مذکور خارج از حوزه وظایف و اختیارات ایشان بود، به همین جهت این اقدام خارج از ضوابط و مقررات قانونی، ملغی شد و موضوع به مراجع ارسال و نتایج حاصل شد.»

اولیای دم آزاده نامداری از هیچ‌کس اعلام شکایت نکردند

او در خصوص آخرین وضعیت پرونده آزاده نامداری نیز بیان کرد: «این پرونده بررسی شد و بررسی‌ها حکایت از آن دارد که این پرونده، پرونده جنایی نیست و نتایج بررسی‌های پزشکی قانونی و آگاهی نشان داد که این پرونده جنایی نیست و اولیای دم از هیچ‌کس اعلام شکایت نکردند و آنها نیز نتایج بررسی‌های قضائی و پلیسی را پذیرفتند و مشکل خاصی در این پرونده وجود ندارد.»

رئیس قوه‌قضائیه نقش ستادی در قوه ایفا می‌کند

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به حضور رئیس قوه‌قضائیه در رقابت‌‌های انتخاباتی و اینکه مرجع رسیدگی‌کننده به شکایت‌ها و تخلفات دستگاه قضاست، این دستگاه برای عدم شکل‌گیری شائبه در اذهان عموم چه راهکاری را در پیش خواهد گرفت؟ اظهار کرد: «قوه‌قضائیه اثبات کرده است که در امر دادرسی استقلال خود را مورد توجه قرار داده و علاوه بر آن قضات ما با استقلال کامل هرگاه پرونده‌ای نسبت به هر یک از اشخاص تشکیل شود، با بی‌طرفی رسیدگی می‌کنند. رئیس قوه‌قضائیه نقش ستادی در قوه ایفا می‌کنند و رسیدگی‌ها با استقلال کامل انجام می‌شود.»

او افزود: «در مجلس خبرگان در همه ادوار نیز شاهد بودیم که روسای قوه‌قضائیه داوطلب انتخابات مجلس خبرگان بودند؛ علاوه بر آن در مجلس شورای اسلامی نیز داوطلب انتخابات مجلس بودند و برخی از آنها رأی آورند اما هیچ‌گاه حضور احدی از قضات در فرآیند برگزاری انتخابات بی‌طرفی قوه‌قضائیه را زیر سوال نبرده است و قضات با استقلال رسیدگی کردند.»

اسماعیلی تأکید کرد: «اطمینان می‌دهم چناچه دراین انتخابات نیز تخلفاتی به همکاران قضائی ما منعکس شود، با بی‌طرفی کامل مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.»

مجازات فرزندکشی تشدید شود

او در خصوص قتل بابک خرمدین گفت: «ما قتل را بدترین جنایت می‌دانیم و فرقی نمی‌کند که این قتل خانوادگی‌، طایفه‌ای یا بیگانه باشد. در هر حال کشتن انسان، جنایتی بزرگ است و مرتکبان آن باید مجازات شوند و اجرای مجازات هم باید بازدارنده باشد اما این جنایت بزرگ نیازمند آسیب‌شناسی و بررسی از منظر جرم‌شناختی است. همکاران ما در معاونت پیشگیری از وقوع جرم با آسیب‌شناسی دقیق در پرونده‌های جنایی به‌ویژه قتل‌ها در زمینه ارتکاب آن و مباشرت قتل و… مطالعات دقیقی انجام می‌دهند و از مجامع علمی تقاضا کردیم که مطالعات شناختی خود را ارایه دهند و قطعا فرهنگ‌سازی عمومی توسط جوامع نخبگان و ریش‌سفیدان و بزرگان قبایل می‌تواند در کاهش جرایم نقش موثری داشته باشد.»

اسماعیلی اضافه کرد: «کشتن، عمل جنایت‌آمیزی است و فرقی نمی‌کند فرزندکشی باشد یا  مادرکشی و پدرکشی. باید با فرهنگ مناسب از این جنایت هولناک پیشگیری کنیم. در این قصه با اصلاح قوانین و مقررات و با تشدید مجازات این قبیل قتل‌ها و در جنبه عمومی جرم و در مواردی که اولیای دم از حق خود گذشت می‌کنند و جنبه عمومی وجود دارد، باید مجازات مناسب لحاظ شود و موضوع در مجلس است و قوه‌قضائیه با تشدید جنبه عمومی جرم موافق و اقداماتی در حال انجام است.»

چنانچه جرمی در کلاب هاوس رخ دهد، مانند سایر جرایم حقیقی برخورد لازم انجام می‌شود

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به فعالیت‌های انتخاباتی در فضای مجازی و به‌ویژه کلاب‌هاوس، تخلفات در این فضاها چگونه پیگیری می‌شود؟ گفت: «قانون انتخابات ریاست ‌مهوری و مجلس و شوراها تخلفات و جرایم انتخاباتی را احصا کرده‌اند و قوه‌قضائیه ابتدا برای پیشگیری از وقوع جرم تدابیری را اتخاذ کرده است. فرقی میان فضای مجازی و حقیقی قائل نیستیم و رفتار ما مبتنی بر قانون است. در این حوزه هم رصدهای لازم انجام می‌شود و تاکنون هم ضابطان قوه‌قضائیه و پلیس فتا اشراف لازم را داشته‌اند و چنانچه جرمی در این فضا رخ دهد، همانند سایر جرایم حقیقی برخورد لازم انجام می‌شود.»

هنوز جلسات دادگاه شکایت سرباز راهور از نماینده مجلس برگزار نشده است

اسماعیلی درباره اظهارات وزیر صنعت درباره احتکار خودرو توسط واسطه‌ها و دلال‌ها و ورود دستگاه قضا نیز بیان کرد: «خوشحال هستیم وزارت صمت در این موضوع ورود کرده است. اگر متولیان خودشان وظیفه خود را به نحو شایسته انجام دهند، نیاز به ورود دستگاه قضا نخواهیم داشت. مدیریت صحیح و اعمال نظارت زمینه فسادزدایی در جامعه و ریشه‌کن‌کردن فساد است. اگر احتکار عمده نباشد، در اختیار سازمان تعزیرات است و موارد خاصی مرتبط با قوه‌قضائیه است.»

او در خصوص  فساد در سازمان بنادر نیز افزود: «آنچه از سمت مجلس مطرح است، باید به سرانجام برسد و بعد از اتمام تحقیق و تفحص با تشخیص نمایندگان برای ادامه رسیدگی به قوه‌قضائیه ارجاع می‌شود. در دادسرای عمومی انقلاب تهران شعباتی برای تحقیق و تفحص مجلس راه اندازی شده است، در حوزه گمرکات بازداشت‌هایی داشته‌ایم.»

سخنگوی دستگاه قضا در مورد آخرین وضعیت پرونده شکایت سرباز راهور از نماینده مجلس اظهار کرد: «هنوز جلسات دادگاه برگزار نشده مقدمات لازم برای برگزاری دادگاه انجام شده است، بنابراین ان‌شاءالله در آینده‌ای نه‌چندان دور این جلسات برگزار می‌شود.»

برخی از افراد خارج از مجموعه قضائی تذکراتی به افراد دادند که مشخص شد اینها جاعل بودند

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعدادی از اصحاب رسانه و فعالان مجازی مدعی شدند که طی روزهای اخیر از سمت دادسرای فرهنگ با آنها تماس گرفته شده و اخطار داده شده که مطالب انتقادی خود درباره کاندیداهای ریاست‌جمهوری را از صفحات خود حذف کنند، آیا چنین ادعاهایی صحت دارد و از سمت قوه‌قضائیه درباره اظهارات افراد درباره کاندیداها به آنها تذکری داده شده است یا خیر، اظهار کرد: «ما در دستور‌العمل پیشگیری از جرایم انتخاباتی مأموریت‌هایی داریم، تذکراتی داده شده است و به تمام رسانه‌ها اعم از دولتی و غیردولتی با تمام گرایش‌های سیاسی داده شده است. این تذکرات برای نامزد خاصی نبوده و بلکه برای تمام رسانه‌ها و کاندیدا‌ها بوده و کسی را احضار نکردیم و پرونده‌ای تشکیل نداده‌ایم، برخی از افراد خارج از مجموعه قضائی تذکراتی به افراد دادند که مشخص شد اینها جاعل بودند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.