یک پاندمی، چند تصویر!

بریتانیا امسال آن قدر واکسن دارد که علاوه بر جمعیت خود، 50 میلیون نفر دیگر را در سراسر جهان کاملا واکسینه کند؛ ده‌ها میلیون بی‌کاشانه واکسنی نخواهند دید!

بریتانیا امسال آن قدر واکسن در اختیار دارد که علاوه بر جمعیت خود، 50 میلیون نفر دیگر را در سراسر جهان کاملا واکسینه کند! انگلیس و سایر کشورهای G7، با اینکه فقط 13درصد از جمعیت جهانی را تشکیل می‌دهند، بیش از یک‌سوم ذخایر واکسن‌های جهان را خریداری کرده‌اند! کانادا یکی از کشورهایی است که بالاترین میزان واکسن‌ را به نسبت ساکنان خود دارد و کارشناسان می‌گویند استرالیایی‌ها برای تزریق واکسن کووید-19به مشوق نیاز دارند! در این میان، 46 میلیون آواره در سراسر جهان جایی در برنامه‌های ملی واکسیناسیون کووید-19 ندارند! سازمان بهداشت جهانی و رهبران مذهبی جهان هم ناچار در بیانیه‌ای خواستار دسترسی عادلانه به واکسن کرونا شده‌اند!

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: طبق اعلام یونیسف، انگلیس باید متعهد شود که از اوایل ماه ژوئن 20درصد واکسن‌های خود را به سایر کشورهایی که به آنها نیاز فوری دارند، بدهد و می‌گوید حتی با این کار، انگلیس به اندازه کافی واکسن خواهد داشت تا همه بزرگسالانش را تا پایان ماه جولای واکسینه کند.

گاردین گفت صندوق کودکان سازمان ملل تخمین می‌زند که انگلستان امسال آن قدر واکسن در اختیار دارد که علاوه بر جمعیت خود، 50 میلیون نفر دیگر را در سراسر جهان کاملا واکسینه کند!

یونیسف از این دولت می‌خواهد با شروع به اشتراک‌گذاری واکسن در ماه آینده، الگویی برای کشورهای G7 باشد. این سازمان گفت واکسیناسیون جمعیت سایر کشورها تنها راه برای اطمینان از انتشارنیافتن انواع جدید ویروس کروناست.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، متعهد شده است ذخایر اضافی واکسن را با کشورهای در حال توسعه به اشتراک بگذارد و 60 میلیون دوز واکسن آسترازنکا را که در اختیار دارد و هنوز در ایالات متحده تأیید نشده است، ارسال کند.

بوریس جانسون. Jeremy Selwyn/Getty Images

یونیسف می‌گوید انگلستان باید در این راه الگو باشد و از سایر کشورهای G7 نیز خواست که 20درصد از ذخایر واکسن خود را به Covax (کواکس یا دسترسی جهانی به واکسن‌های کووید-۱۹ برنامه‌ای با همکاری بین‌المللی برای دسترسی سریع و منصفانه کشورها به واکسن کروناست) اهدا کنند.

جوانا ریا از مدیران یونیسف انگلیس گفت: «انگلیس در تولید واکسن کووید-19 برای بیش از نیمی از جمعیت بزرگسال خود کار خارق‌العاده‌ای انجام داده است و به آنچه به‌ دست آمده افتخار می‌کنیم، اما با این‌ حال، نمی‌توانیم نادیده بگیریم که انگلیس و سایر کشورهای G7، با اینکه فقط 13 درصد از جمعیت جهانی را تشکیل می‌دهند، بیش از یک‌سوم ذخایر واکسن‌های جهان را خریداری کرده‌اند؛ ما با خطر عقب‌ماندن کشورهای کم‌درآمد از واکسیناسیون روبه‌رو هستیم.»

او ادامه داد: «تا زمانی که انگلستان فوراً دوزهای موجود خود را برای اطمینان از محافظت دیگران در سراسر جهان در برابر ویروس به اشتراک‌ نگذارد، خود  این کشور هم از کووید-19 در امان نخواهد بود.»

آخرین آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر بیش از 50 میلیون دوز واکسن کووید-19 در انگلیس تزریق شده است. روز شنبه، NHS  (خدمات بهداشت ملی انگلیس) رزرو نخستین دوز واکسن را برای حدود یک‌ میلیون نفر از افراد سی‌ودو و سی‌ودو ساله در انگلیس آغاز کرد.

بروس آیلوارد، مشاور ارشد سازمان بهداشت جهانی و عضوی از تیم  Covax، هم از کشورهای ثروتمندتر خواست درصدی از دوزهای موجودشان را تقسیم کنند. او به گاردین گفت: «اکنون 1.3 میلیارد دوز واکسن در سراسر جهان تزریق شده است، اما برای 20 تا 30 کشور بسیار فقیر، این میزان کمتر از 5 میلیون دوز است. این عادلانه نیست.»

Photograph: Raúl Arboleda/AFP/Getty Images

46 میلیون بی‌کاشانه بی‌واکسن!

چهل‌وشش میلیون آواره از برنامه واکسیناسیون کووید-19 مستثنی شده‌اند! گاردین گزارش داده که بر اساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی (WHO) ده‌ها میلیون پناهجو، مهاجر و آواره در سراسر جهان جایی در برنامه‌های ملی واکسیناسیون کووید-19 ندارند!

این شکاف یعنی حتی اگر کمبود جهانی واکسن فروکش کند، گروهی 46 میلیون نفری، تقریبا به اندازه جمعیت اسپانیا، ممکن است همچنان در دسترسی به واکسن با مشکل مواجه باشند.

در میان افراد مستثنی از واکسن، 5.6 میلیون آواره بر اثر 6 دهه جنگ داخلی در کلمبیا، صدها هزار پناهجو در کنیا و سوریه و نزدیک به 5 میلیون مهاجر در اوکراین هستند.

طبق بررسی WHO در ماه مارس، هند، نیجریه و اندونزی ازجمله چندین کشور بزرگ هستند که آوارگان در برنامه واکسیناسیون آنها جایی ندارند. برخی دیگر، مانند پاکستان، هم در این فهرست قرار می‌گیرند؛ اما برنامه‌های خود را اصلاح کرده‌اند تا این موارد را بیشتر شامل شود.

گروه‌های بین‌المللی بهداشت ماه‌هاست مشکل جمعیت‌ برکنار از واکسن را بررسی می‌کنند و Covax هم دوزهایی را به این جوامع آسیب‌پذیر اختصاص داده است.

گروه‌های حقوق بشر گفته‌اند حتی اگر همه مهاجران، پناهجویان و سایر جمعیت‌های آسیب‌پذیر در برنامه‌های ملی واکسن قرار بگیرند، باز هم بین 60 تا 80 میلیون نفر در سرزمین‌های تحت کنترل شورشیان در سراسر جهان از دسترس خارج‌اند.

Photograph: Canadian Press/REX/Shutterstock

سوالاتی درباره احتکار واکسن در میان کشورهای ثروتمند!

ماه‌ها بود که کانادا در واکسیناسیون از ایالات متحده عقب بود؛ اما اکنون تقریبا 47درصد از جمعیت یک دوز را زده‌اند.

گاردین گفته کانادا آماده است تا پس از تأخیرهای اولیه در عرضه واکسن کووید-19، در میزان افرادی که یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند در مقایسه با جمعیت، از ایالات متحده سبقت بگیرد. اما موفقیت کانادا در واکسیناسیون سریع ساکنانش، این سوال را به وجود آورده است که با ادامه بیماری همه‌گیر، در کشورهای فقیر چه کاری می‌توان انجام داد!

ماه‌ها بود کانادا همسایه خود را در زمینه واکسیناسیون دنبال می‌کرد و باعث غبطه و ناامیدی ساکنانش می‌شد. در ماه مارس، ایالات متحده سه‌برابر کانادا واکسیناسیون انجام داده بود.

واکسیناسیون در کانادا به‌دلیل محدودیت عرضه و سردرگمی با مشکل روبه‌رو شد. اما با نزدیک به 47درصد از جمعیتی که یک دوز را تزریق کردند و محموله‌های جدیدی که از راه رسید، سرعت عرضه سریع‌تر شد.

در حالی که آمریکایی‌هایی که دو دوز را تزریق کرده‌اند، بسیار بیشتر است  -37.2درصد در ایالات متحده در مقایسه با 3.84درصد در کانادا- میزان پذیرش واکسن در ایالات متحده متوقف شده است.

بیشتر موفقیت‌های اخیر کانادا ناشی از کاهش میزان تردید واکسن است. طبق اطلاعات اخیر موسسه آنگوس رید، در ماه سپتامبر، فقط 39درصد از کانادایی‌ها گفتند اگر واکسن در دسترس آنها قرار گیرد، تزریق می‌کنند. اواسط ماه می، این آمار 82درصد بود.

کوین فام، استادیار دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه تورنتو گفت: «احساس می‌کنم مردم اساسا در واکسیناسیون تردید ندارند، آنها فقط اطلاعات بیشتری می‌خواهند.»

در بیانیه سازمان بهداشت جهانی و شخصیت‌های مذهبی درباره عدالت در توزیع واکسن آمده است عواقب ناشی از همه‌گیری تا مدت‌ها با ما خواهد بود. نسلی از کودکان، به‌ویژه دختران، مدرسه را ترک کرده‌اند و دیگر برنخواهند گشت. جهان با این چالش روبه‌روست که چگونه این روند ویرانگری را تغییر دهد

اما موفقیت کانادا سوالاتی درباره احتکار واکسن در میان کشورهای ثروتمند ایجاد کرده است.

کوین فام گفت: «این تفکر که ما در حال مسابقه هستیم تا ببینیم کدام کشور ابتدا بیشتر مردم خود را واکسینه می‌کند، واقعا زیانبار است. این مسأله، توجه به اختلافات گسترده و نابرابری را که در کشورهای دیگر می‌بینیم، از بین می‌برد.»

در ماه فوریه، از کانادا به‌دلیل گرفتن واکسن از Covax -که طرحی مشترک برای کمک به ملت‌های فقیر برای دسترسی به واکسن است- انتقاد شد.

اما در ماه آوریل، کانادا گفت که از ایالات متحده تقاضا خواهد کرد تا بخشی از 60 میلیون دوز واکسن آسترازنکای بی‌استفاده‌اش را به کانادا بدهد! حتی در صورت رسیدن میلیون‌ها دوز واکسن فایزر و مدرنا!

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، ماه گذشته درباره تصمیم برای درخواست دوزهای بیشتر گفت: «این فقط به معنی گرفتن واکسن از بقیه نیست. با این کار می‌خواهیم واکسیناسیون خود را به‌سرعت تمام کنیم و بعد از مردم در سراسر جهان حمایت کنیم.»

هفته گذشته بیش از 600 هزار دوز واکسن آسترازنکا از طریق Covax  وارد کانادا شد، حتی با اینکه ایالت‌ها دوز نخست این واکسن را هم به دلیل مشکلات تأمین و لخته‌شدن خون نادر نزده‌اند!

اما با کمبود جهانی واکسن، موفقیت کانادا برای سایر کشورها هزینه مستقیم دارد، کشورهایی که در تلاشند تزریق گسترده دوزهای اول را آغاز کنند!

اخبار مربوط به تأخیرهای تولید واکسن در هند، کمبود واکسن را بیشتر تقویت کرده است و کارشناسان نگرانند که باعث طولانی‌شدن همه‌گیری شود.

کوین فام با اشاره به اینکه کانادا پس از انجام معاملات بسیار با تولیدکنندگان، یکی از کشورهایی است که بالاترین میزان واکسن‌ را به نسبت ساکنان خود دارد، گفت: «با نگاهی به تعداد واکسن‌هایی که قرار است وارد شود، تقریبا احساس می‌شود در این مرحله بیش از نیاز خود داریم. اگر به همه این دوزها نیاز نداشته باشیم، می‌توانیم سخاوتمندانه رفتار کنیم. اما این فراتر از سخاوت است؛ این کار درستی است که باید انجام شود.»

کریسپین هاکوویچ، پزشکی در شهر بریزبن استرالیا، پس از دریافت واکسن کرونا، برچسبی را بالا نگه داشته است. کارشناسان می‌گویند مشوق‌ها ممکن است بیشتر استرالیایی‌ها را تشویق به دریافت واکسن کند. Photograph: Dan Peled/AAP

استرالیایی‌ها را تشویق کنید!

کارشناسان می‌گویند استرالیایی‌ها برای تزریق واکسن  کووید-19به مشوق نیاز دارند!

کارشناسان بهداشت عمومی و تبلیغات می‌گویند دولت استرالیا باید بلیت‌های بخت‌آزمایی و پول نقد را به عنوان مشوقی برای افزایش سریع جذب واکسن کووید-19 ارایه دهد.

به گزارش گاردین، دی مادیگان، مدیر عامل آژانس تبلیغاتی Campaign Edge، گفت زمان ایده‌آل برای شروع کمپین واکسن اوایل امسال بود، زمانی که قرنطینه برقرار بود و مردم احساس فوریت می‌کردند. ما آن پنجره را از دست دادیم. هر گونه احساس اضطرار به عنوان انگیزه از بین رفته است.

آخرین آگهی تبلیغاتی استرالیا که روز پنجشنبه در وب‌سایت وزارت بهداشت فدرال بارگذاری شده است، انیمیشن‌هایی است که توضیح می‌دهد واکسن‌ها اکنون برای افراد پنجاه ساله و بالاتر در دسترس است.

مادیگان می‌گوید تبلیغات دولتی به‌ طور کلی دنیا را به وجد نمی‌آورد، اما دولت استرالیا در این‌باره خصوصا بد بوده است.

نگرانی‌ها درباره تردید در تزریق واکسن همچنان وجود دارد و برخی از کلینیک‌های واکسیناسیون جمعی گزارش می‌دهند که جذب افراد برای واکسیناسیون به کُندی صورت می‌گیرد.

چهارشنبه گاردین در استرالیا گزارش داد که بیش از 1.5 میلیون واکسن کووید-19 در کلینیک‌های سراسر این کشور بدون استفاده مانده که تقاضا برای «کارزاری بزرگ» در مقابله با تردید واکسن و احیای برنامه ایمن‌سازی کشور ایجاد کرده است.

هالی سیل، عضو کمیته سازمان بهداشت جهانی در زمینه سنجش عوامل رفتاری و اجتماعی واکسیناسیون، گفت که مشوق در برنامه‌های واکسن چیز جدیدی نیست و از مشوق‌های مالی گرفته یا شرکت در مسابقات وجود دارد.

سانجایا سنانایاکه، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه ملی استرالیا هم با اشاره به روش قرعه‌کشی به عنوان مشوق، افزود او نگران تردید رو به افزایش در تزریق واکسن است: «می‌توانیم نوآوری کنیم؛ به‌ عنوان مثال، در ایالت اوهایو در آمریکا، فرماندار برنامه قرعه‌کشی برای تشویق به تزریق واکسن راه انداخته است. همه کسانی که واکسینه شده‌اند، می‌توانند در این قرعه‌کشی شرکت کنند و پنج نفر هر کدام یک‌میلیون دلار برنده شوند.»

تدروس آدهانوم غيبريسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی Photograph: Reuters

 پاندمی گاهی یعنی گرسنگی و مرگ

رهبران مذهبی جهانی و شخصیت‌های ارشد بهداشت و امور بشردوستانه از کشورها می‌خواهند از توزیع عادلانه واکسن کووید-19 مطمئن شوند.

به گزارش گاردین، تدروس آدهانوم غيبريسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی؛ پیتر ماورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ؛ هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف؛ فیلیپو گراندی، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان؛ جاستین ولبی، اسقف اعظم کانتربری و رهبر کلیسای جهانی آنگلیکان؛ احمد الطیب، شیخ الازهر و رهبران مسیحی و یهودی ازجمله امضاکنندگان این بیانیه بین‌المللی‌اند.

آنها گفتند: «یک انتخاب وجود دارد. دنیای 10 سال آینده می‌تواند عدالت، ثروت و عزت بیشتری داشته باشد.»

این اعلامیه با بیان اینکه هیچ کشوری در جهان نیست که تحت تأثیر پاندمی کووید قرار نگرفته باشد، خواستار دسترسی عادلانه واکسن در داخل و بین کشورها با تهیه واکسن و بودجه و اشتراک دانش و تخصص شد.

امضاکنندگان گفتند «ما از نزدیک با افراد آسیب‌دیده از درگیری، بلایا و قحطی کار می‌کنیم و با چالش‌های بسیار بزرگی که با آنها روبه‌رویند و تاب‌آوری آنان حتی در بدترین شرایط، آشناییم.

در سال 2021، اقتصاد جهانی با بدترین رکود از سال 1945 مواجه است. برای برخی از کشورها این وضعیت فقر و رنج را افزایش می‌دهد. برای برخی دیگر، به معنای گرسنگی و مرگ است. عواقب ناشی از همه‌گیری تا مدت‌ها با ما خواهد بود. نسلی از کودکان، به‌ویژه دختران، مدرسه را ترک کرده‌اند و دیگر برنخواهند گشت. جهان با این چالش روبه‌روست که چگونه این روند ویرانگری را تغییر دهد و سلامتی بخش اصلی پاسخ است.

برنامه Covax برای توزیع واکسن در سطح جهان، تاکنون بهترین تلاشی است که انجام داده‌ایم. با این حال، کوواکس فقط برای پوشش 20درصد از جمعیت جهان –آسیب‌پذیرترین افراد در کشورهای کم‌درآمد- تا پایان سال 2021 در نظر گرفته شده است و هنوز مشخص نیست که آیا به این هدف می‌رسد یا نه.»

منبع: گاردین

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.