کسی برنده مشارکت حداقلی نخواهد بود

ربیعی: رئیس‌جمهوری در موارد مهم نامه‌نگاری می‌کنند

شهروندآنلاین- سخنگوی دولت در نشست خبری سالروز آزادی خرمشهر را نقطه عطفی تاریخی در راه پیروزی نهایی ملت در برابر اشغالگری و تجاوز رژیم بعثی دانست. «محمد جهان‌آرا روزی که خرمشهر را غصب کردند، چه زیبا گفت بچه‌ها اگر شهر سقوط کرد؛ دوباره فتحش می‌کنیم؛ مراقب باشید ایمانتان سقوط نکند.»

علی ربیعی معتقد است الگوی مقاومت در فتح خرمشهر را می‌توان برای این سال‌ها نیز دوباره تکرار کرد؛ سال‌هایی که با تجاوز به حقوق ملت از طریق تحریم‌های ظالمانه ترامپ همراه شده است. تحریم‌هایی که در بُعد تروریستی کنونی، نوعی اشغالگری در شکل جدید است. «اگر آن روزها، خاک غصب شد؛ امروز، حق زیست ملت ایران مورد تعرض قرار گرفته است؛ اما به تأسی از شهدای فتح خرمشهر پیروزی، به مردم و گروه‌های سیاسی می‌گوییم که این اشغالگری جدید را هم که در قالب تحریم ظهور کرده، دوباره شکست خواهیم داد.»

به گفته ربیعی، امروز برای آزادسازی ایران عزیزمان از بند تحریم‌ها پیش از هر چیز به تجدید خودآگاهی و وفاق ملی نسبت به حق سلب‌ناشدنی مردم در بهره‌مندی از اقتصاد بدون تحریم نیاز داریم. «باید مراقب بود آدرس غلط درباره بانی این تجاوز ندهیم. مراقب باشیم تا متجاوز معاصر تاریخ ایران را از تعدی‌ به حقوق ملت، تبرئه نکنیم.» او ادامه داد: «نتیجه تبرئه متجاوزان، مشروعیت‌بخشی به تحریم و رسمیت‌دادن به اِشغال است. ما اطمینان داریم و اطمینان می‌دهیم ملتی که حریم سرزمینش را با خون و جان پاس داشته، در برابر تحریم و تحریم گران هم سر فرود نخواهد آورد.»

مشارکت حداقلی به نفع هیچ‌کسی نیست

سخنگوی دولت در ادامه صحبت‌هایش اشاره‌ای به انتخابات 1400 داشت. به باور او، دولت نه فقط به‌عنوان یک وظیفه بلکه به‌عنوان یک درک از وضعیت ایران و نیازمندی‌های فردای ایرانیان در جهان پرآشوب امروز، معتقد است مشارکت حداکثری در این دوره بیش از هر زمان دیگری، کارکردهای متعدد برای ایران و ایرانیان خواهد داشت. «مشارکت حداقلی به نفع هیچ‌کس نیست و اولین زیان‌کننده در نتیجه مشارکت حداقلی، مردم هستند و هیچ گروه سیاسی برنده مشارکت حداقلی نخواهد بود.»

به گفته ربیعی، دولت عمیقا باور دارد که فراهم ساختن شرایط مشارکت سیاسی، حق شهروندان و تکلیفی بر حاکمان است و در مردم‌سالاری دینی، بیش از آنکه شهروندان در مشارکت، مکلف باشند، اینها هستند که مکلف‌اند و موظف. «از این روز دولت، از همه نهادهایی که در فرآیند انتخابات نقش دارند، انتظار دارد که با توجه به ضرورت تقویت وحدت ملی در شرایط کنونی کشور، با دوراندیشی، تعهد به روح حاکم بر قانون اساسی و وفاداری به منافع ملی، زمینه امیدآفرینی و شورانگیزی در انتخابات را فراهم آورند و با تقویت زمینه مشارکت در انتخابات، تداوم ثبات و امنیت و پیشرفت کشور را تضمین کنند.»

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه فروردین امسال هم 2هزار و 600 مرکز کشف شد که رشد دو برابری دارد. در حال حاضر 800هزار دستگاه ماینر در حال فعالیت است و سطح مصرف‌شان هم افزایش یافته است. با متخلفان برخورد جدی‌تری می‌شود. «دیروز هزار مگاوات از نیروگاه هسته‌ای بوشهر به مدار پیوست که در این زمینه کمک‌کننده است.»

بخش نیرو نیازمند 13/5 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری است

به باور سخنگوی دولت، اتفاقات پیش‌بینی نشده در همه جهان رخ می‌دهد و این معضل هم روی داد، اما وظیفه ماست مانند هشت‌سال گذشته در زمینه برق، خدمات ارایه کنیم. «در حوزه وزارت نیرو افتخارات بسیار بزرگی در این هشت‌سال داشتیم و این اتفاق غیرقابل پیش‌بینی حداقل در برخی موارد مانند استفاده از رمزارزها با این حجم یا موارد دیگر کام مردم را تلخ کرد. امیدواریم با تلاش‌هایی که انجام می‌شود، به سرعت به گذشته برگردیم.»

ربیعی با اشاره به اینکه صنعت برق با توجه به برنامه‌ریزی قبلی توانایی پوشش نیاز مصرف متعارف را داشته و هیچ کسری در این زمینه نداشته‌ایم. «در حال حاضر در مجموع 588 نیروگاه حرارتی در کشور فعال است و ظرفیت تولید نیروگاهی جدید در دولت‌های یازدهم و دوازدهم 20هزار مگاوات افزایش یافته است. در سال 99 حدود 66هزار مگاوات تولید برق داشته‌ایم، درحالی که در سال 1400 این رقم به 85هزار مگاوات رسیده‌ است.»

او با تأکید بر این مسأله که می‌گویند دولت رها کرده را قبول ندارم، آماری از مصرف برق در مدت مشابه سال قبل گفت. «سال گذشته در همین موقع 54هزار مگاوات مصرف داشتیم که 9هزار مگاوات به مصرف اضافه شد و این اضافه‌شدن یکباره مشکل ایجاد کرد. در واقع مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال قبل 20درصد افزایش یافت.» ربیعی یکی از عوامل  مصرف برق را افزایش زودهنگام دمای هوا دانست. «در مراکز فرهنگی برق مجانی دادیم. در شهرک‌های صنعتی که تصور نمی‌کردیم به‌عنوان منبع درآمد نگاه شود، یکباره 2هزار مگاوات از این بابت افزایش یافت. علاوه بر این، آب مخازن سدها به علت کمبود بارش کم شد. در این شرایط نگران آب شرب بودیم. در میان آب و برق موضوع آب حیاتی‌تر است.»

ربیعی با اشاره به اینکه در ایام تحریم تولید رشد کرد که همین امر موجب افزایش مصرف برق شد. پیش‌بینی درازمدت ما درست بود، اما وقایع کوتاه‌مدت، مصرف برق و پیش‌بینی‌ها را تغییر داد. «نیاز ما به سرمایه‌گذاری در بخش نیرو 13/5میلیارد یورو بود که به علت تحریم 6.5میلیارد یورو آن تأمین شد.»

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه فروردین امسال هم 2هزار و 600 مرکز کشف شد که رشد دوبرابری دارد. در حال حاضر 800هزار دستگاه ماینر در حال فعالیت است و سطح مصرف‌شان هم افزایش یافته است. با متخلفان برخورد جدی‌تری می‌شود. «دیروز هزار مگاوات از نیروگاه هسته‌ای بوشهر به مدار پیوست که در این زمینه کمک‌کننده است.»

سخنگوی دولت همچنین درباره توییت یکی از فعالان رسانه‌ای مبنی بر نامه‌نگاری رئیس‌جمهوری با مقام معظم رهبری درباره رد صلاحیت‌های کاندیداها توسط شورای نگهبان گفت: «معمولا آقای رئیس‌جمهوری، در موارد مهم نامه‌نگاری می‌کنند؛ از آنجا که از صبح درگیر بحث سخنگویی بودم، آخرین اطلاعات را ندارم. دقیق می‌پرسم و اطلاع‌رسانی می‌کنم، چون نمی‌خواهم اطلاع‌رسانی غلط داشته باشم، فعلا اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم.»

 تمدید یک‌ماهه توافق با آژانس حسن‌نیت ایران بود

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره تمدید یک‌ماهه توافق بین ایران و آژانس و اینکه دلایل این فرصت یک‌ماهه چیست، گفت: «بعد از بررسی‌ها و ارزیابی از روند مذاکرات، شورای‌عالی امنیت ملی پس از اخذ مشورت در سطوح عالی نظام نتیجه گرفت که مذاکرات مسیر رو به پیشرفتی را طی می‌کند و به منظور نشان‌دادن حسن‌نیت و جدیت طرف ایرانی، با تمدید یک‌ماهه توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای موافقت کرد.»

به گفته سخنگوی دولت، این اقدام سازنده ما پیام روشنی مبنی بر مصمم‌بودن جمهوری اسلامی ایران در به نتیجه‌رساندن هرچه سریع‌تر مذاکرات به دیگر طرف‌های ۱+۴ و همین‌طور آمریکا و آژانس است. «از نظر ما تنها پاسخ مناسب و شایسته به این حسن‌نیت، تسریع مذاکرات و خاتمه‌دادن فوری به تحریم‌های یک‌جانبه و بازگشت همه طرف‌ها به برجام و عمل به تعهدات مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد است.»

به باور او، این فرصت محدود است و ما طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری بنا نداریم که فرسایشی‌شدن مذاکرات را تحمل کنیم. «به دلیل آنکه مذاکرات حول موضوعات باقیمانده همچنان در جریان است، نمی‌توانیم وارد جزئیات شویم.»

ربیعی با اشاره به اینکه تفاهم‌های کلی درباره اختلافات اصلی انجام شده و در مورد رفع تحریم در اکثریت موارد به توافق رسیده‌ایم. مواردی که باقی مانده، بسیار جزئی است و با توجه به روند مذاکرات به حل و فصل موارد باقیمانده جزئی و اجرایی خوشبین هستیم، گفت: «برآورد ما این است که به‌ زودی امکان و احتمال رسیدن به نتیجه نهایی و آغاز روند بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات‌شان وجود دارد.»

«ما قویا به دولت آمریکا توصیه می‌کنیم که روند احیای برجام را تسریع کند. هر یک روز تأخیر در این فرآیند، با مرتفع‌کردن دیوار بی‌اعتمادی، حل اختلاف را به ‌لحاظ سیاسی پیچیده‌تر می‌کند.»

هیچ گفت‌وگویی بین ایران وآمریکا خارج از برجام موضوعیت ندارد

به گفته ربیعی،  درحال حاضر نه زمینه و الزامی برای گفت‌وگوهای فراتر از برجام بین ایران و آمریکا وجود دارد و نه ما برنامه‌ای برای این نوع مذاکرات مدنظر داریم. ‌«ما قویا به دولت آمریکا توصیه می‌کنیم که روند احیای برجام را تسریع کند. هر یک روز تأخیر در این فرآیند، با مرتفع‌کردن دیوار بی‌اعتمادی، حل اختلاف را به ‌لحاظ سیاسی پیچیده‌تر می‌کند.»

 احیای برجام مستلزم تصمیمات سیاسی در واشینگتن است

سخنگوی دولت در ادامه نشست با اشاره به اینکه بخش عمده مذاکرات درباره لغو تحریم‌ها و اقدامات طرفین برای بازگشت به تعهدات پایان یافته و تفاهم‌های مقدماتی حاصل شده است.  اختلافات جزئی باقی‌ مانده که مذاکره درباره آنها تا رسیدن به نتیجه نهایی ادامه خواهد داشت، گفت: «با رعایت همه ملاحظات و مصالح ملی و تحت نظر مقام معظم رهبری، تقریبا درباره رفع تحریم‌های ناقض برجام با دیگر طرف‌ها به تفاهم رسیده‌ایم. بر اساس تفاهم انجام‌شده، دقیقا به آنچه در سال ۹۴ توافق کردیم و آمریکا با بدعهدی ترامپ از آن خارج شد، باز خواهیم گشت. البته آمریکا با عناوین دیگر و به بهانه برجام تحریم‌های دیگری را انجام داده که موظف است آنها را هم لغو کند.»

به اعتقاد او، امروز آغاز قدم‌های اصولی برای احیای برجام مستلزم تصمیم سیاسی به‌ویژه در واشینگتن است. ما همچنان منتظریم ببینیم که آیا دولت آمریکا آماده است که با کنارگذاشتن تردید به‌ سوی تحقق موارد تفاهم‌شده حرکت کند یا نه. برای ادامه کار، همه نگاه‌ها به واشینگتن است.

حمایت مردم جهان و امت اسلامی از فلسطین دستاورد بزرگی است

سخنگوی دولت درباره پیام اخیر مقام معظم رهبری که خواهان تقویت نظامی مردم فلسطین توسط دولت‌های مسلمان شده‌اند و اقدامات ایران دراین زمینه گفت: «از نگاه جمهوری اسلامی ایران، تقویت مقاومت فلسطین تنها بحث نظامی نیست و از آن مهم‌تر حمایت معنوی و سیاسی همه ملت‌های آزادی‌خواه جهان از فلسطینی است که تحت اشغال و آپارتاید قرار دارد.»

او ادامه داد: «در جنگ اخیر که محصول تداوم اشغالگری رژیم صهیونیستی بود، در نتیجه بیداری سیاسی و به دردآمدن وجدان‌های انسانی، شاهد بودیم مردم نوع‌دوست و آزادی‌خواه از سراسر جهان و از بین امت اسلامی به حمایت از فلسطین در برابر تجاوز و رفتارهای غیرانسانی رژیم اسراییل برخاستند که این دستاورد بزرگی برای ملت فلسطین و حامیان آن بود و از نظر اخلاقی در جهان به حمایت از فلسطین برخاستند.»

ربیعی افزود: «حمایت سیاسی، حقوقی و اخلاقی از مردم فلسطین که در توازنی نابرابر نظامی با رژیم اسراییل قرار دارند، کمترین حقی است که ابتدایی‌ترین قواعد بین‌المللی و هنجارهای بشردوستانه به آنها اعطا کرده است.»

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری با اشاره به تجربه دهه‌های گذشته، اظهار کرد: «بعید می‌دانم که حمایت سیاسی از فلسطینیان در برابر تنها رژیم آپارتاید برجا مانده در جهان کافی باشد و آن رژیم، بی‌اعتنا به قوانین و مقررات بین‌المللی، رفتارهای اشغالگرانه و ضدانسانی خود را عوض نمی‌کند و مجموعه این قوانین و مقررات نتوانسته آن را وادار به این کار کند.»

او ادامه داد: «ما حق فلسطین برای دفاع از خود را به رسمیت می‌شناسیم و از همه کشورها دعوت می‌کنیم که مسئولیت خود را برای تقویت بنیه دفاع نظامی مردم فلسطین در برابر اشغال و تجاوز انجام دهند. جمهوری اسلامی ایران از هرگونه کمکی که بتواند به مردم فلسطین کمک کند، دریغ نخواهد کرد.»

سخنگوی دولت با اشاره به هفت تصمیم مهم گرفته‌‌شده در دولت و سران قوه که پس از امضای مقام معظم رهبری ابلاغ خواهد شد، گفت: «دیروز در جلسه سران قوه چند تصمیم جدید اتخاذ شد و این مسیر تا پایان دولت ادامه خواهد داشت. برخی از تصمیمات اتخاذشده دولت به زیان مالی دولت بود. دولت از محل درآمدهای خود برای جبران زیان و تثبیت بازار اقدام خواهد کرد.»

افزایش کد بورسی از 7میلیون به ۳۷میلیون

ربیعی درباره وضعیت بازار سرمایه و برنامه‌های دولت در این زمینه گفت: «اتفاق رخ‌داده در بازار سرمایه و متضررشدن عده‌ای از هم‌وطنانی که در شرایط خاص وارد بورس و در کوتاه مدت دچار ضرر شدند را نه‌تنها فراموش نکرده‌ایم و بی‌توجه نبوده‌ایم، بلکه همواره از موارد نگرانی‌های دولت بوده و دولت از هر فرصتی هم برای حمایت بازار سرمایه دریغ نکرده است و تا روز آخر کار هم دریغ نخواهد کرد.»

سخنگوی دولت با بیان اینکه ابتدای سال ۹۲ شاخص بورس حدود ۴۰هزار واحد بوده و امروز حدود یک‌میلیون و ۱۰۰هزار واحد رسیده است، اظهار کرد: «تعداد کدهای بورسی ابتدای سال ۹۲ حدود ۷میلیون بود و امروز بدون احتساب سهامداران عدالت به ۳۷میلیون رسیده است.»

سخنگوی دولت با اشاره به هفت تصمیم مهم گرفته شده در دولت و سران قوه که پس از امضای مقام معظم رهبری ابلاغ خواهد شد، گفت: «دیروز در جلسه سران قوه چند تصمیم جدید اتخاذ شد و این مسیر تا پایان دولت ادامه خواهد داشت. برخی از تصمیمات اتخاذشده دولت به زیان مالی دولت بود. دولت از محل درآمدهای خود برای جبران زیان و تثبیت بازار اقدام خواهد کرد.»

موضع دولت حضور همه سلیقه‌هاست

به گفته سخنگوی دولت، موضع مشخص دولت حضور همه سلیقه‌ها و جریان‌ها در دو سطح کاندیداها و سبد آراست تا مردم بتوانند همه آرزوها و خواسته‌های خود را پیگیر کنند. «باور داریم سطح مشارکت باید به قدری باشد که انسجام عمومی و سرمایه اجتماعی برای حل مشکلات در داخل کشور ایجاد شود و همانطور که رهبری انقلاب فرمودند برآیند آن بازدارندگی در برابر دشمنان باشد. از دولت و نهادهای تصمیم‌گیر برای حضور در صداوسیما انتظار می‌رود رویکرد مشارکت حداکثری مدنظر مقام معظم رهبری را به نحواحسن اجرا کنند.»

ربیعی با اشاره به اینکه دولت با جدیت رویکرد مشارکت حداکثری را دنبال می‌کند و معتقد به رفتار منصفانه نه در صداوسیما، بلکه در تمامی دستگاه‌های داخل دولت و همه نهادهای بیرونی است، گفت: «با توجه به شرایط کرونایی و ضرورت اهتمام همه به حفظ سلامت شهروندان، نقش صداوسیما برای انعکاس وسیع بیان دیدگاه‌ها و نظرات کاندیداها در این دوره از انتخابات بسیار مهم است و انتظار می‌رود رسانه ملی با اطلاع‌رسانی گسترده زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کند. دولت نیز با کمک همه دستگاه‌ها به‌خصوص وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت کشور تمام تلاش خود را در جهت افزایش مشارکت مردم به کار خواهد بست.»

درخواست رئیس قوه‌مقننه از یک مسئول اجرایی قانونی نیست

به گفته ربیعی، رئیس مجلس طی نامه مفصلی از رئیس کل بانک مرکزی خواست نسبت به مسدودساختن درگاه‌های پرداخت اقدام کند. «در جلسه عصر روز گذشته شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفتند که منظورشان چنین چیزی نبوده است، ضمن اینکه این درخواست رئیس قوه از یک مسئول اجرایی جنبه عملی ندارد و قانونی نیست.» به باور سخنگوی دولت، رئیس کل بانک مرکزی هم طی مصوبه‌ای اعلام کرد موضوع رمزارزها ابعاد مختلفی دارد و بانک مرکزی اقدام شتاب‌زده‌ای در این زمینه انجام نخواهد داد اما کارگروهی با مسئولیت بانک مرکزی در دولت تشکیل شده که در حال بررسی نحوه اقدام در این زمینه هستند و نیاز به تصمیم دولت و مجلس دارد. «سیاست دولت نظم و انضباط‌دادن به این فعالیت‌ها و جلوگیری شدید از سوء‌استفاده است.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.