روحانی: درباره تصمیم شورای نگهبان به ناچار به مقام معظم رهبری نامه نوشته‌ام

این انتخابات بسیار مهم و بزرگ، نماد آزادی و آگاهی مردم است

آقا هم معمولا در دوره‌های گذشته کمتر وارد شدند، البته بوده موردی که ایشان نسبت به فرد یا افرادی با حکم‌شان و دستور حکومتی اضافه کردند مربوط به مصلحت خود ایشان است، به هر حال آنچه که ما می‌توانستیم انجام دهیم، درخواست از ایشان بود که اگر ایشان صلاح و مصلحت می‌دانند در این زمینه اقدامی را انجام دهند.

رئیس‌جمهوری در جلسه هیأت دولت گفت: «انتخابات بسیار مهم، نماد آزادی و آگاهی مردم است و مردم باید با آزادی و آگاهی کامل پای صندوق آرا بیایند و ملاک تشخیص مردم است.»

مهم‌ترین اظهارات روحانی به شرح زیر است:

انتخابات ریاست جمهوری مسأله بسیار مهمی است و تنها این نیست که ملت ما نسبت به رئیس قوه مجریه پای صندوق می‌آید و اظهارنظر می‌کند. در میان همه انتخابات که داریم اعم از مجلس شورای اسلامی، شوراها و خبرگان که هر کدام سر جای خودشان با اهمیت هستند، مسأله انتخابات ریاست جمهوری بحث این است که یک فرد رئیس‌جمهوری شود، نه رئیس یک حوزه انتخابیه، یک جناح یا حزب، بلکه می‌خواهد رئیس‌جمهوری عامه مردم جامعه و ملت شود، یک کسی می‌خواهد ملت ما را نمایندگی ‌کند و این بسیار مهم است.

 در واقع این انتخابات بسیار مهم و بزرگ، نماد آزادی و آگاهی مردم است. مردم باید با آزادی و آگاهی کامل پای صندوق آرا بیایند، ملاک هم تشخیص ملت است، یعنی همه زمینه‌ها و مقدمات باید ایجاد شود، مردم به صحنه بیایند و با تشخیص آنها این انتخابات به ثمر بنشیند.

نتیجه انتخابات با این عظمت، وحدت ملی و امنیت ملی است. ما همواره در بحث‌های سیاسی و در روزنامه‌ها و صداوسیما و فضای مجازی بحث می‌کنیم که این آقا یا آن آقا بیاید و چه کاری انجام دهد، فلان موضوع یا فلان مشکل سیاسی و اقتصادی را حل کند. البته اینها درست و در جای خود مهم است.

رئیس‌جمهوری همه این وظایف را به عنوان رئیس دولت بر عهده دارد، اما بالاتر از این است. انتخابات شکوهمند مهم در کشور، ضامن مشروعیت نظام است و این اساس است و ما این را فراموش کرده‌ایم. یعنی این مسأله اساسی و این هدف اساسی ادامه مشروعیت نظام با حضور مردم پای صندوق انتخابات است.

همه تصرفات و تصمیماتی که در کشور انجام می‌گرفت، اگر پشتوانه مردمی نداشته باشد،  مشروعیت ندارد. مشروعیت قانونی که ندارد، مشروعیت دینی آن هم محل بحث و سوال است، چرا که می‌خواهد مردم را نمایندگی کند و از طرف مردم می‌خواهد سخن بگوید،  با دنیا که می‌خواهد حرف بزند به عنوان نماینده ملت می‌خواهد سخن بگوید.

وقتی سفیرهای خارجی می‌آیند به عنوان طرف دولت‌های خارجی، استوارنامه خود را دریافت می‌کند، تمام قراردادهای مهم بین‌المللی را باید امضا، اجرا و دنبال کند و از همه مهم‌تر مسئول اجرای قانون اساسی است، بگذریم از بحث‌هایی که در این زمینه وجود دارد، ولی این متن و صراحت قانونی اساسی ما است.

آنچه به عهده دولت بوده، انجام داده و انجام خواهد داد به عنوان وظیفه بزرگی که بر دوش ما است. ما به فکر این نیستیم که چه کسی رئیس‌جمهوری می‌شود. هرکسی را که مردم می‌خواهند و صلاح دیدند به او رأی دهند. اما همه باید حس کنند که انتخابات است. همه حس کنند که پای صندوق انتخابات می‌روند و همه حس کنند که رأی آنهاست که امروز کسی را انتخاب می‌کنند.

یک مرحله، مرحله احراز صلاحیت است که به عهده دولت نیست، به عهده یک نهاد دیگری که البته مهم است آنها تصمیم می‌گیرند.  مقدمات این تصمیم آنها از کجا می‌آید و چگونه تصمیم‌سازی می‌شود، بحث‌های جداگانه دارد که مورد بحث ما نیست، اما به هر حال در اختیار دولت نیست، نهادی مستقل است که خود بررسی می‌کند و تصمیم می‌گیرد که به هر حال تصمیم گرفت.

تصمیمی که از سوی شورای نگهبان عصر روز دوشنبه از آن مطلع شدیم و بعد شب برای ما روشن و  واضح شد، مشخص شد که چه کسانی مدنظر هستند. برای خیلی از سیاسیون و ما دل‌مان می‌خواست که شرایطی می‌شد و شورای نگهبان فرصت بیشتری می‌داشت تا افراد دیگری اضافه می‌شدند و ترکیبی می‌شد که اصل انتخابات است. جان انتخابات رقابت است. اگر این جان را از انتخابات بگیرید، کالبد بی‌جان می‌شود و می‌افتد، اصل آن این است که یک رقابت فشرده باشد که انتخابات واقعی شکل بگیرد.

دولت در این زمینه کار زیادی نمی‌توانست انجام دهد، من البته نسبت به اصل ۱۱۳ حتما متذکر هستم و اشکال دارم، منتها اصل ۱۱۳ را هر زمانی به شورای نگهبان می‌نویسیم، آنها تفسیری از اصل ۱۱۳ دارند که طبق آن تفسیر می‌گویند شما نمی‌توانید به ما تذکر دهید، بنابراین به ناچار دیروز خدمت رهبر معظم انقلاب نامه‌ای فرستادم و آنچه در ذهن من بود که اگر ایشان در این زمینه می‌توانند کمکی انجام دهند، خدمت ایشان تقدیم کردم. ایشان هم هر طور که مصلحت می‌دانند، به هر حال مصالح کشور و کار را شورای نگهبان انجام می‌دهد.

آقا هم معمولا در دوره‌های گذشته کمتر وارد شدند، البته بوده موردی که ایشان نسبت به فرد یا افرادی با حکم‌شان و دستور حکومتی اضافه کردند مربوط به مصلحت خود ایشان است، به هر حال آنچه که ما می‌توانستیم انجام دهیم درخواست از ایشان بود که اگر ایشان صلاح و مصلحت می‌دانند در این زمینه اقدامی را انجام دهند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.