سپهر تجارت، امنیت و سرگرمی در قبضه پهپادها

در بسیاری از کشورهای دنیا، به پرواز درآوردن آن‌ها جرمی سنگین محسوب می‌شود یا منع قانونی دارد

از نظر فنی و کاربردی، هواپیماهای بدون سرنشین یا همان پهپادها، ایده‌ای شگفت‌انگیزند. نمونه‌ای کامل، پیشرفته و منحصربه‌فرد از فناوری و تجهیزات به‌روز شده که کاربردهای متعددی دارند. چه انواع نظامی و خطرناک آن، چه انواع اسباب‌بازی‌ و مسابقه‌ای آن، و چه انواعی که برای کارهای هنری، تبلیغاتی و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند، همه و همه «پهپاد» محسوب می‌شوند. پهپادها و انواع آن، این روزها علاوه بر شهرت زیاد، بسیار هم رایج‌اند. حتی شاید شما هم تابه‌حال نمونه‌های اسباب‌بازی آن را دیده یا خریده باشید.

1. فروشگاه آمازون روزانه و به طور معمول برای ارسال و تحویل کالاها به مشتریانش از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌کند. سرویس «پرایم ایر» این فروشگاه اینترنتی ضمانت کرده است که می‌تواند بسته‌های ارسالی را در مدت زمان 30 دقیقه به وسیله‌ پهپاد به مشتری‌ها تحویل دهد!

2. در مناطقی که از نظر مسافت بسیار دور است و مشکلات جاده‌ای امکان حمل و ارسال تجهیزات پزشکی و دارویی را سلب می‌کند، از هواپیماهای بدون سرنشین برای ارسال بهره گرفته می‌شود.

3. شاید ایده‌ رساندن تجهیزات دارویی، بهداشتی و غذایی با پهپادها به مناطق بسیار دور یا حادثه‌دیده، طرح چندان نو، خلاقانه و نجات‌دهنده‌ای نباشد، اما روشی ا‌ست که بتوان به مدد آن، محصول را با بیشترین سرعت و بهترین حالت ممکن، به دست نیازمندان رساند.

4. اولین تلاش‌ها برای به پرواز درآوردن پهپادها در سال 1916 انجام پذیرفت.

5. افزایش تعداد هواپیماهای بدون سرنشین می‌تواند انقلابی در کشاورزی تمام کشورهای دنیا ایجاد کند. پهپادها به کشاورزان این امکان را می‌دهند که تمام مزرعه‌شان را در لحظه مشاهده کرده و بررسی کنند. به کمک این پهپادها می‌شود زمین کشاورزی را بررسی کرد و به طور دقیق محصولات آسیب‌دیده و یا محصولات آماده‌ برداشت را شناسایی کرد.

6. با پیشرفت‌هایی که در دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری حاصل شده است، استفاده از پهپادها هر روز بیشتر از دیروز برای مراسم عروسی‌ محبوب می‌شوند. دوربین‌های «هلی شات» می‌توانند نمایی 360 درجه‌ای از بالای محوطه‌ مراسم عروسی را ضبط کنند.

7. این روزها پهپادها به قدری در میان مردم رایج شده‌اند که برخی دانشگاه‌ها اقدام به برگزاری مسابقات «پرواز هواپیمای بدون سرنشین کنترلی» می‌کنند. معمولاً این مسابقات با حضور شرکت‌کنندگان، در مکان‌هایی مثل استادیوم‌های ورزشی بدون سقف یا سوله‌های بزرگ برگزار می‌شوند.

8. طبق قوانین آموزشی در ایالات متحده آمریکا، به پرواز درآوردن پهپاد یا هرگونه هواپیمای بدون سرنشین که بُرد آن شعاعی بیش از 120 متر را در بر بگیرد، در آسمان مدارس کاملاً غیرقانونی است.

9. در تاریخ 26 ژانویه سال 2015، یک هواپیمای بدون سرنشین روی چمن‌های کاخ سفید سقوط کرد. صاحب و کنترل‌کننده‌ اصلی این پهپاد با اتهاماتی نظیر جاسوسی مواجه شد اما بعدها با محرز شدن تصادفی بودن واقعه فوق، از این اتهام تبرئه شد.

10. در آمریکا، نیروهای ویژه‌ پلیس و سازمان اف‌بی‌آی، از هواپیماهای بدون سرنشین برای نظارت بر عملیات‌های سری و حمله غافلگیرانه به مجرمان استفاده می‌کنند!

11. پهپادهای مسلح تیرانداز، اولین نوع از پهپادهای نظامی بودند که مورد استفاده قرار گرفتند. از این پهبادها، نخستین بار در سال 2001 و برای حمله به «محمد عاطف» فرمانده‌ ارشد گروه القاعده، استفاده شد.

12. مدت‌ها پیش ویدیوی جالبی با عنوان «انسان در برابر طبیعت» از قرار گرفتن یک پهپاد در مسیر پرواز یک شاهین در اینترنت منتشر شد. در این ویدیو یک شاهین در حال پرواز در آسمان بود اما ناگهان با یک پهپاد غیر نظامی برخورد کرد که این تصادف منجر به سقوط پهپاد و از بین رفتن آن شد.

برگردان از thefactsite – مترجم: فاطمه کرمی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.