ائتلاف ایران و قطر برای صعود به جام‌جهانی!

میزبانی قطر در جام‌جهانی 2022 به صعود ایران کمک خواهد کرد

اگر شرایط تیم‌ملی بحرانی شود و ایران در رتبه دوم قرار گیرد، میزبانی قطر در جام‌جهانی و صعود اتوماتیک این تیم، ممکن است به نفع شاگردان اسکوچیچ شود.

+قطر به عنوان میزبان جام‌جهانی 2022 به صورت اتوماتیک سهمیه جام‌جهانی را دارد، اما با توجه به اینکه مسابقات کنونی، مقدماتی جام ملت‌ها نیز محسوب می‌شود، بنابراین قطر در آن حضور دارد.

شاگردان فلیکس سانچز در گروه خود با 16 امتیاز از 6 بازی بالاتر از عمان صدرنشین هستند و بعید است که این جایگاه را از دست بدهند، اما طبق قوانین ای‌اف‌سی، قطر در صورت صدرنشینی یا قرارگیری در بین بهترین تیم‌های دوم، راهی دور نهایی مقدماتی نخواهد شد. همچنین شایعاتی وجود داشت که در صورت صدرنشینی قطر، این تیم حذف شده و تیم دوم به عنوان صدرنشین معرفی می‌شود، اما مرور قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا و اظهارنظر ویندسور جان نکته دیگری را نشان می‌دهد.

در زمان قرعه‌کشی مرحله مقدماتی در سال 2019 ای‌اف‌سی در بیانیه‌ای رسمی نوشت: «قطر سهمیه حضور قطعی در جام‌جهانی را دارد. اگر این تیم صدرنشین شود، هفت تیم نخست دیگر راهی مرحله نهایی خواهند شد و پنج تیم دوم نیز به آنها ملحق می‌شوند، یعنی یک تیم دوم اضافه جای قطر را می‌گیرد.»

این بیانیه همچنین سازوکار قرارگیری میزبان جام‌جهانی در بین بهترین تیم‌های دوم را نیز این‌طور تشریح می‌کند: «همچنین اگر قطر کار خود را به عنوان یکی از چهار تیم برتر دوم تمام کند، این تیم کنار گذاشته شده و یک تیم دیگر از همان جدول راهی مرحله نهایی می‌شود.»

این همان نکته‌ای است که احتمال دارد در بدترین شرایط، به سود ایران شود، چراکه با توجه به قطعیت صدرنشینی یا دومی قطر در مرحله گروهی، به عبارتی پنج تیم از هشت تیم دوم راهی مرحله حذفی می‌شوند و تنها سه تیم دوم کنار خواهند رفت.

بنابراین اگر ایران بتواند در جایگاه دوم باقی بماند، شانس بالایی خواهد داشت تا به عنوان یکی از تیم‌های دوم راهی مرحله نهایی شود. شاگردان اسکوچیچ برای قرارگرفتن در رتبه دوم باید سه پیروزی را کسب کنند و در صورت رسیدن به چهار برد، به صورت قطعی صدرنشین خواهند شد.

نکته مهم این است که همین حالا در جدول، تیم‌هایی نظیر چین و ازبکستان دوم هستند و تلاش می‌کنند تا از این طریق جواز حضور در مرحله نهایی مقدماتی جام‌جهانی را بگیرند. اکنون بحرین به عنوان تیم پنجم، شانس صعود را دارد.

البته انصراف کره‌شمالی و قانون تازه‌ ای‌اف‌سی مبنی بر پاک‌شدن نتایج تیم‌‌های دوم در مقابل تیم‌های پنجم هر گروه، کار را برای ایران سخت می‌کند، اما به هر حال با توجه به شرایط عنابی‌ها، شانس ایران در این زمینه بالا خواهد شد.

تیم‌ملی ایران به ترتیب در مقابل هنگ‌کنگ، بحرین، کامبوج و عراق قرار خواهد گرفت. ایران 6 امتیاز دارد و فرصت این را خواهد داشت تا به 18 امتیاز برسد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.